خبرگزاری کار ایران

جزییات انتقادهای دولت از عملکرد صدا و سیما

کد خبر : ۱۹۸۲۶۹

دولت در کل معتقد است که برنامه های دولت در صدا و سیما پوشش درست و مناسبی ندارد و مدیریت رسانه‌ای دولت باید به نحوی در صدا و سیما اعمال شود و رسانه ملی زیر بار چنین موردی نمی رود

برخورد سلیقه ای با دولت، زیر پا گذاشتن قانون اساسی و لزوم شراکت دولت در مدیریت صدا و سیما از جمله مواردی بودند که در جلسه دیروز شورای نظارت بر صدا و سیما توسط حسام الدین اشنا مطرح شدند. مواردی که رمضان شجاعی کیاسری، نماینده مجلس در این شورا می گوید بررسی نهایی آنها به جلسه هفته آینده موکول شده است.

به گزارش پیام انتقادات تند رئیس جمهور از صدا و سیما خیلی زود در دستور کار شورای نظارت قرار گرفت، البته با اصرار نمایندگان دولت. در جلسه روز شنبه این حسام الدین اشنا بود که پیام رئیس جمهوری را برای اعضای شورای نظارت بر صدا و سیما آورده بود. پیام هایی که نائب رئیس این شورا در گفت و گویی با پیام نو درباره آن توضیحاتی داد.

دولت می‌خواهد مدیریت رسانه‌ای‌اش در صدا و سیما اعمال شود

رمضان شجاعی کیاسری درباره بررسی انتقادات رئیس جمهوری می گوید: «آقای آشنا در جلسه توضیحاتی داد و اشکالاتی را عنوان کرد که قرار شد در جلسه بعدی و پس از پیگیری اعضا این موارد بررسی شوند.»

اما این اشکالات چه بودند؟ نائب رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما توضیح می دهد: «یکی از مواردی که مطرح شد راجع به سخنان اخیر رئیس جمهوری بود. نماینده دولت گفت که این سخنان بخش های زیاد و مختلفی داشت که رسانه ملی فقط به سلیقه خود برخی از آنها را پر رنگ و برجسته کرده بود و بخش های دیگری مثل موضع گیری در ارتباط با امریکا و مسایل غزه و همینطور حرف های رئیس جمهوری راجع به مسایل اقتصادی مورد توجه صدا و سیما قرار نگرفت.»

اما مشخصا این همه چیزی نبود که در آن جلسه توسط حسام الدین آشنا مطرح شد. به گفته شجاعی کیاسری «انتقاداتی که آقای آشنا مطرح کرد یک سری مسایل کلی بود و دولت معتقد است که صدا و سیما با سخنان رئیس جمهوری و اعضای دولت و همینطور اقدامات دستگاه اجرایی سلیقه ای برخورد می کند و تصویر درستی از دولت را انتقال نمی دهد.»

شجاعی کیاسری همچنی ندر گفتگو با پیام نو ادامه می دهد: «آقای آشنا باز در این جلسه به نمایندگی از دولت گفتند که صدا و سیما با توجه به وظایفی که در قانون اساسی برای این مجموعه در نظر گرفته شده است، خلاف قانون اساسی عمل می کند و در مواردی تصویر حقیقی را به مخاطبین عرضه نمی کند.» این نماینده مجلس تاکید می کند: «دولت در کل معتقد است که برنامه های دولت در صدا و سیما پوشش درست و مناسبی ندارد و مدیریت رسانه ای دولت باید به نحوی در صدا و سیما اعمال شود و رسانه ملی زیر بار چنین موردی نمی رود.»

تکذیب خبر خبرگزاری‌های مخالف دولت

اما مساله دیگر نظرات خود اعضای شورا در این باره است. شجاعی کیاسری می‌گوید که اعضای شورای نظارت بیان دیدگاه خود را به بررسی بیشتر این انتقادات موکول کرده اند. با این وجود روز شنبه دو نظر کامکلا متفاوت از شجاعی کیاسری در این رابطه منتشر شد. از جمله اینکه یک خبرگزاری از قول او نوشت: «اگر برخی دولتی‌ها قبول ندارند که رسانه ملی خدمات آنان را به خوبی پوشش نمی‌دهد، بهتر است قضاوت را به مردم بسپاریم.» در خبری دیگر که بعدا حذف شد سخنان مشابهی را از قول شجاعی کیاسری منتشر کرد. حال آنکه وی در گفت و گو با خبرگزاری آنا در همان روز سخنانی متفاوت را بیان کرده بود.

خود او درباره این اظهارات می گوید: «من نظرم را روز شنبه گفته ام و هنوز هم بر همان نظر هستم و می گویم که صدا و سیما از نظر کمی برای این دولت نسبت به دولت قبل چیزی کم نگذاشته اما از نظر کیفی برنامه هایش درباره دولت تیز و نیشدار هستند و موضع انتقادی خود را نسبت به دولت در مقایسه با دولت قبلی تشدید کرده است.» شجاعی کیاسری در پاسخ به سوالی درباره خبر فارس و تسنیم از قول او نیز می گوید: «من هیچگونه صحبتی با این محتوا نداشته ام و روز شنبه هم همین حرف ها را به رسانه ها زدم که اکنون هم آنها را تکرار می کنم.»

انتقاد احمدی نژادی‌ها بیشتر بود

رسانه ها و چهره های مخالف دولت بعد از سخنان انتقاد آمیز روحانی به پشتیبانی تمام عیار از صدا و سیما برخاستند و تاکید کردند که سخنان رئیس جمهوری منصفانه نیست. آنها معتقدند که صدا و سیما حتی به طور یک طرفه به تبلیغ دولت می پردازد.

این در حالی است که هواداران دولت بر این باورند که دولت سابق بسیار بیش از حدی که لازم بود مورد الطفات صدا و سیما قرار گرفت و هیچگاه این رسانه در مقاطعی که بحران اقتصادی در کشور تشدید می شد، انتقاد جدی را نسبت به دولت مطرح نکرد. بخشش زمین ۸۶ هکتاری نمایشگاه بین المللی تهران به صدا و سیما که در آخرین روزهای حضور احمدی نژاد در پاستور اتفاق افتاد را بسیاری قدردانی دولت دهم از همکاری صدا و سیما ارزیابی کردند.

با این وجود روایت شجاعی کیاسری از موضع نمایندگان دولت قبل ر شورای نظارت هم می تواند جالب باشد، جایی که نائب رئیس این شورا تاکید می کند انتقادهای نمایندگان احمدی نژاد قابل قیاس با انتقادهای منمایندگان روحانی نیست. شجاعی کیاسری می گوید: «در دوره آقای احمدی نژاد هم از این موارد فراوان بود و این مختص دولت یازدهم نیست. خود اقای احمدی نژاد نشان می داد که با صدا و سیما خوب است اما نمایندگان ایشان در شورای نظارت یعنی آقایان جوانفکر و بقایی خیلی تندتر از آقایان آشنا و رحمانی فضلی بودند و انتقادات آنها هم به صدا و سیما خیلی بیشتر از دولت یازدهم بود.»

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز