خبرگزاری کار ایران

«اعتدال» بهشتی

کد خبر : ۱۸۱۱۵۹

امروز، ‌ هفتم تیر ماه، سی و سومین سالروز شهادت مظلومانه آیت‌الله بهشتی و ۷۲ یاور انقلاب اسلامی در فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی است.

امروز، ‌ هفتم تیر ماه، سی و سومین سالروز شهادت مظلومانه آیت‌الله بهشتی و ۷۲ یاور انقلاب اسلامی در فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی است.

به گزارش ایلنا، جمهوری اسلامی در ادامه نوشت: در شرایط امروز کشور و منطقه، مهم‌ترین درسی که لازم است از شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی بیاموزیم، اعتدال است. زیرا هم جامعه ما مدتی است از افراط و تفریط رنج می‌برد و هم منطقه خاورمیانه به ویژه کشورهای عربی در گردابی از افراط دست و پا می‌زند.

تنها داروئی که می‌تواند این بیماری مهلک را درمان کند، اعتدال است، خصلتی که شهید بهشتی با آن زندگی کرد و در گفتار و رفتار خود، آن را به ما آموخت.

امت اسلامی اکنون گرفتار گروه‌های تروریستی وهابی و سلفی است که به دلیل قطع رابطه با سیره پیامبر اکرم، با معیارهای اخلاق اسلامی و اصول سلوک اجتماعی توصیه شده در قرآن و سیره نبوی بیگانه هستند و با رفتارهای خشن و دور از اخلاق انسانی، چهره اسلام را در افکار عمومی جهان مخدوش می‌کنند.

پدیده " داعش " را نباید یک تصادف تلقی کرد. این، پدیده، مولود فاصله گرفتن وهابی‌ها و سلفی‌ها از سیره اخلاقی پیامبر اسلام است، پیامبری که خدای متعال در قرآن کریم او را به " خلق عظیم " می‌ستاید و با صراحت اعلام می‌کند که اگر بد اخلاق و تندخو بودی مردم از تو گریزان می‌شدند. وهابی‌ها حتی حاضر نیستند برای پیامبر اسلام در سالروز تولد آن حضرت جشن تولد برگزار کنند و از مناقب آن حضرت بگویند. آنها این قبیل اقدامات را شرک می‌دانند و پیروان مذاهب اسلامی را نیز از برگزاری مراسم جشن تولد پیامبر و رهبران دینی منع می‌کنند و حتی معتقدند هیچ اثری از آنها نباید باقی بماند و همه باید در گمنامی مطلق باشند. این اعتقادات جاهلانه و دور از منطق، پیروان وهابیت، که امروز در قالب گروه‌های تکفیری مانند " داعش " به جان مسلمانان افتاده‌اند، را چنان از اخلاق اسلامی دور کرده که با رفتارهای جاهلانه و متحجرانه خود، از اسلام چهره‌ای خشن، ‌ بداخلاق و دور از تمدن ترسیم می‌کنند و بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به دین خدا و امت اسلامی وارد می‌سازند. این، در واقع نوعی جنگ با اسلام به نام اسلام است.

در داخل ایران نیز روش داعشی‌ها با پوشش دلسوزی برای دین و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در جریان است.

در طول سه دهه و نیم گذشته یعنی از صبح پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز، همواره افراد و گروه‌هائی وجود داشتند و هم اکنون نیز هستند که با رفتارهای افراطی و بداخلاقی‌های سیاسی مشکلات زیادی برای اسلام و انقلاب و نظام جمهوری اسلامی پدید آوردند و در عین حال خود را مدافع واقعی و اصیل و بی‌بدیل اسلام جلوه داده‌اند و می‌دهند. اینهم با اسلام جنگیدن به نام اسلام است و نتیجه‌ای غیر از بدنام کردن اسلام و دور ساختن مردم از دین خدا ندارد. البته کسانی که با واقعیت دین آشنائی دارند، از مشاهده عملکرد افراطیون به دین بدبین نمی‌شوند ولی این روش به تدریج جامعه را به سوی بی‌تفاوتی نسبت به سیاست می‌کشاند و تز استعماری جدائی دین از سیاست را به صحنه باز می‌گرداند، خطر بزرگی که امام خمینی بارها درباره آن هشدار دادند و همواره با آن مبارزه کردند و ملت ایران را به ایستادگی در برابر آن سفارش نمودند.

وجود افرادی همانند شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی در میان ما با روش اعتدالی و اخلاق پیامبرگونه‌ای که داشت، باید برای جامعه امروز ما سرمشق باشد تا نسل کنونی و نسل‌های آینده به اعتدال گرایش پیدا کنند و با پرهیز از افراط و تفریط، به پاسداری از ارزش‌های اسلامی، آرمان انقلابی و تداوم نظام جمهوری اسلامی ادامه دهند. این، ‌ کاری است که شهید بهشتی به مدد اخلاق اسلامی و اعتدالی که از آن برخوردار بود انجام داد و در فرصت کوتاهی که برای خدمت به مردم در نظام جمهوری اسلامی داشت، توانست عده زیادی از مردم، اعم از پیر و جوان و نوجوان را جذب کند. شعار شهید بهشتی در این چارچوب که با روشن‌ترین بیان، اعتدال را فریاد می‌زند این بود که می‌گفت: جاذبه در حد اعلای امکان و دافعه در حد ضرورت، از ویژگی‌های خط امام است.

ویژگی بارز شهید بهشتی که موجب می‌شد برای عموم جاذبه داشته باشد این بود که به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد و خود اولین عامل به همین شعار جاذبه در حد اعلای امکان و دافعه در حد ضرورت بود. با اینکه تبلیغات زیادی علیه آیت‌الله بهشتی توسط منافقین، غرب گراها، متحجرین و مخالفان اسلام فقاهی صورت می‌گرفت، ‌ وی علاقمندان و شیفتگان زیادی داشت. این جاذبه، به دلیل معنویتی بود که وجود شهید بهشتی را پر کرده بود و اعمال و گفتار او را در خط اسلام استوار نموده و او را در مسیر اعتدال به توفیقات چشمگیری رسانده بود.

امروز، جامعه ما به اعتدال بهشتی نیاز شدیدی دارد. بداخلاقی‌ها و افراط‌ها اکنون در جامعه ما به حدی رسیده که برای آینده این کشور و این ملت یک تهدید به حساب می‌آید. راه خنثی کردن این تهدید، ترویج افکار و سیره شهید بهشتی در میان نسل جوان و مهم‌تر از آن، پای بندی مسئولان نظام در رده‌های مختلف به این افکار و سیره می‌باشد. با اینکه شهید بهشتی از ارکان انقلاب اسلامی و محوری‌ترین شخصیت تدوین قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی بود، متأسفانه هنوز در میان مردم به ویژه نسل جدید شناخته شده نیست و از این جهت نیز مظلوم است. این مظلومیت را می‌توان به کمک رسانه ملی و سایر رسانه‌ها برطرف ساخت و با ترویج افکار شهید بهشتی و آشنا نمودن مردم با سیره عملی او، ‌ جامعه به ویژه نسل جوان و نسل‌های آینده را به سوی اعتدال و اخلاق اسلامی سوق داد. واقعیت اینست که رسانه ملی نیز در این زمینه کوتاهی کرده است. این کوتاهی فقط با اراده‌ای قوی در سطوح مختلف نظام قابل جبران است، اقدامی که سلامت نظام جمهوری اسلامی و آینده همراه با توفیق آن را تضمین کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز