خبرگزاری کار ایران

۷ روش تمیز کردن چاقوی زنگ زده

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۲۳۴۲

چاقوی آشپزخانه، اگر از جنس فولاد باشد، قطعا پتانسیل اکسید شدن را دارد. اگر چاقوی شما زنگ زده و دیگر کار نمی‌کند، به فکر خرید چاقوی جدید نباشید! چندین راه ساده و خانگی برای از بین بردن اکسیدهای روی چاقو وجود دارد.

۷ روش تمیز کردن چاقوی زنگ زده

چاقوی آشپزخانه، اگر از جنس فولاد باشد، قطعا پتانسیل اکسید شدن را دارد. اگر چاقوی شما زنگ زده و دیگر کار نمی‌کند، به فکر خرید چاقوی جدید نباشید! چندین راه ساده و خانگی برای از بین بردن اکسیدهای روی چاقو وجود دارد. به کمک روش‌های مختلف، می‌توانید چاقوی خود را مثل سابق کنید. در این مقاله، ما چندین روش مؤثر برای تمیز کردن چاقوی زنگ زده را بررسی خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

چرا چاقوها زنگ می‌زنند؟

اگر سه ماده آهن، آب و هوا را با هم ترکیب کنید، زنگ زدگی بوجود می‌آید. در فرایند زنگ زدگی اکسید آهن رسوب می‌کند؛ این رسوب موجب ایجاد مواد پوسته پوسته نارنجی روی سطح فلز می‌شود. زنگ زدگی فلز به دلیل اکسید شدن آهن بوجود می‌آید و زمانی اتفاق می‌افتد که چاقوی شما در مدتی طولانی با آب تماس داشته باشد. شاید تصور کنید، برای زنگ زدگی چاقو باید آن را ساعت‌ها در سینک رها کنید؛ در صورتیکه حتی هوای مرطوب آشپزخانه حاوی مقادیر زیادی رطوبت بوده و می‌تواند موجب زنگ زدگی شود. متأسفانه حتی چاقوهای فولادی ضدزنگ هم می‌توانند دچار اکسید شدن شوند. در واقع همه‌ی چاقوهای ضدزنگ در برابر لکه مقاوم هستند، اما در صورت استفاده نادرست می‌توانند زنگ بزنند.

روش‌های خانگی تمیز کردن چاقوی زنگ زده

روش‌های زیادی برای تمیز کردن چاقوی زنگ زده وجود دارد. خوشبختانه تمامی روش‌ها به کمک محصولات موجود در خانه مانند جوش شیرین، سرکه، سیب زمینی و… انجام می‌شود. با انجام روش‌های ساده و مؤثر می‌توانید بدون خرید وسیله و صرف هزینه، به راحتی چاقوی خود را مثل سابق کنید. در ادامه به بررسی تمامی روش‌های خانگی می‌پردازیم:

۱. تمیز کردن چاقوی زنگ زده به کمک جوش شیرین

برای این روش نیاز به مواد زیر دارید:

  • جوش شیرین

  • آب

  • مسواک کهنه

  • پارچه تمیز

۷ روش تمیز کردن چاقوی زنگ زده

مراحل انجام:

  1. ابتدا چاقوی خود را تمیز کنید: اولین کاری که باید انجام دهید، این است که تیغه‌ی چاقو را به خوبی تمیز کنید، زیرا آلودگی مانع زنگ زدایی خواهد شد. برای تمیز کردن چاقو سعی کنید از کم‌ترین میزان آب استفاده کنید، چرا که رطوبت یکی از عوامل ایجاد زنگ زدگی است. می‌توانید از محلول‌های تمیزکننده بدون آب هم استفاده کرده و آن را با یک پارچه پاک کنید.

  2. خمیر جوش شیرین بسازید: در مرحله‌ی بعد باید خمیر جوش شیرین را بسازید. برای این کار مقدار مساوی جوش شیرین و آب را در یک کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید تا یک خمیر سفت بوجود آید. برای اثردهی بیشتر می‌توانید از آبلیمو بجای آب استفاده کنید تا درصد اسیدیته بالا رود و زودتر عمل کند.

  3. پخش کنید: خمیر غلیظ جوش شیرین را روی یک مسواک کهنه بمالید و آن را با سرعت زیاد، روی تیغه‌ی چاقو پخش کنید. برای زنگ زدایی بیشتر، نیاز است که زمان بیشتری را صرف کنید. مراقب باشید که خیلی هم محکم مسواک را نکشید، چرا که ممکن است سطح چاقو خراش داده شود. در نهایت چاقو را با یک تکه پارچه تمیز کنید. اگر می‌خواهید چاقو عملکرد بهتری داشته باشد، کافی است مقداری روغن روی تیغه بزنید تا از زنگ زدگی چاقو محافظت کنید.

۲. استفاده از سرکه برای تمیز کردن چاقوی زنگ زده

برای تمیز کردن چاقوی زنگ زده به موارد زیر نیاز دارید:

  • کاسه

  • سرکه سفید

  • اسفنج

به شیوه زیر عمل کنید:

  1. سرکه سفید را در یک کاسه بریزید: حتما از سرکه سفید استفاده کنید چرا که حاوی اسید استیک است و اکسیدهای آهن را در خود حل می‌کند. انواع دیگر سرکه ممکن است اثرگذاری زیادی نداشته باشند. سرکه را در یک کاسه بریزید.

  2. چاقوی زنگ زده را با سرکه خیس کنید: در مرحله‌ی بعد باید چاقو را در سرکه خیس کنید. بهتر است که دسته‌ی چاقو تحت اثر سرکه قرار نگیرد. همچنین می‌توانید یک دستمال کاغذی را در سرکه خیس کرده و دور تیغه‌ی چاقو بپیچید. چاقو را فقط ۵ دقیقه در سرکه بگذارید. اگر چاقو بیشتر از ۵ دقیقه در سرکه باقی بماند ممکن است تیغه صدمه ببیند.

  3. چاقو را تمیز کنید: در آخر باید چاقو را به کمک یک اسفنج خشک به خوبی تمیز کنید. اگر زنگ زدگی چاقوی شما زیاد است، می‌توانید روش تمیز کردن چاقو با جوش شیرین را امتحان کنید.

۳. تمیز کردن چاقوی زنگ زده با لیمو ترش

برای تمیز کردن چاقوی زنگ زده به کمک لیمو ترش نیاز به مواد زیر دارید:

  • لیمو ترش

  • نمک

  • اسفنج

به شیوه‌ی زیر عمل کنید:

  1. ابتدا روی قسمت‌های زنگ زده، نمک بپاشید.

  2. سپس آب یک لیمو را روی نمک فشار داده و اجازه دهید تا مخلوط حدود ۲ ساعت روی چاقوی زنگ زده بماند.

  3. چاقو را با پوست لیمو کمی بمالید. سپس به کمک یک اسفنج نرم به خوبی ترکیب را پاک کنید. در انتها می‌توانید چاقو را با آب بشویید و خشک کنید.

۴. برای زنگ زدایی چاقو از سیب زمینی استفاده کنید

برخی از مواد غذایی دارای ترکیباتی ویژه برای از بین بردن زنگ زدگی هستند. سیب زمینی حاوی اسید اگزالیک بوده و یک زنگ زدای قوی است.

۷ روش تمیز کردن چاقوی زنگ زده

ترکیبات مورد نیاز:

  • سیب زمینی

  • نمک یا جوش شیرین

  • مایع ظرفشویی

مراحل انجام:

  1. برای انجام این روش ابتدا یک سیب زمینی را از وسط نصف کنید.

  2. روی سیب زمینی کمی جوش شیرین یا نمک بریزید. سپس روی آن چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و به خوبی ترکیب کنید.

  3. سیب زمینی مخلوط شده با جوش شیرین و مایع ظرشویی را چند دقیقه روی نقاط زنگ زده چاقو بمالید تا لکه‌ها از بین روند. برای اثر دهی بیشتر می‌توانید سیب زمینی را چند ساعت روی چاقوی زنگ زده بگذارید.

  4. در نهایت به خوبی چاقو را بشویید و خشک کنید.

۵. از چوب پنبه کمک بگیرید

یکی دیگر از راه‌های تمیز کردن چاقوی زنگ زده، استفاده از چوب پنبه است. در این روش نیاز به چوب پنبه و شیر پاک کن دارید. کافی است مقداری شیر پاک کن را روی چوب پنبه بریزید. سپس روی تیغه‌ی چاقو بمالید تا زنگ زدایی انجام شود.

۷ روش تمیز کردن چاقوی زنگ زده

۶. زنگ زدایی به کمک پیاز

پیاز یکی دیگر از روش‌های کاملاً طبیعی برای زنگ زدایی است. پیاز حاوی اسید سولفونیک بوده و موجب تمیز شدن تیغه‌های چاقوی زنگ زده می‌شود. برای استفاده از این روش کافی است چندین پیاز را برش زده و چند ساعت روی تیغه‌ی چاقو بگذارید تا اکسیدهای آهن خودبخود از سطح چاقو جدا شوند.

۷. از سنگ چاقو تیزکن کمک بگیرید

بعد از انجام تمام روش‌های خانگی، توصیه می‌کنیم از سنگ چاقو تیزکن استفاده کنید. همچنین برای سرسخت‌ترین زنگ زدگی‌ها، سنگ چاقو تیزکن بهترین گزینه است. استفاده از سنگ چاقو تیزکن به شما کمک می‌کند تا آلودگی‌های سطحی از روی چاقو تمیز شود. علاوه بر این به دلیل خاصیت ساینده، به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمامی اکسیدهای آهن را از روی چاقو تمیز کنید.

جلوگیری از زنگ زدن چاقو

اگر تمامی مراحل را انجام دادید و از شر زنگ‌ها خلاص شدید، بهتر است به فکر جلوگیری باشید. برای جلوگیری از زنگ زدگی چاقو باید از آن‌ها مراقبت کنید:

  • چاقوها را بعد از شستن تمیز و خشک کنید.

  • چاقوها را در محل خشکی که رطوبت کمی دارد، نگهداری کنید.

  • هر سال یکبار، به کمک روغن‌های معدنی چاقو را تمیز کنید.

  • هر چند وقت یکبار از سنگ چاقو تیزکن استفاده کنید تا لکه‌های احتمالی پاک شوند.

 

منبع دیجی کالا
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز