خبرگزاری کار ایران

انرژی بادی توان تامین ۳۰ درصد برق مورد نیاز کشور را دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۹۴۰

رئیس انجمن علمی انرژی بادی ایران اعلام کرد که سهم انرژی های تجدید پذیر درایران در دوسال گذشته رو به افزایش بوده ولی سهم انرژی های بادی متناسب با سایر حوزه های انرژی های تجدید پذیر رشدی نکرده است.

هاشم اورعی در گفتگو با چابک آنلاین، افزود: با توجه به پتانسیل بالا در ایران ، کشور می تواند بین 20 تا 30 درصد از برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی های بادی تامین کند.

وی، با بیان اینکه راه اندازی هرکیلو وات ساعت ظرفیت انرژی بادی نیازمند  ۸۰۰ دلارسرمایه گذاری است، خاطر نشان کرد که میزان سرمایه گذاری در انرژی بادی درکشور بسیار ناچیز بوده هرچند که در دو سال گذشته روند ایجاد ظرفیت انرژی بادی در کشور سرعت گرفته است.

اورعی، دامه داد:از 10 هزار مگاوات برنامه افزایش ظرفیت انرژی های تجدید پذیردر‌کشور، سهم انرژی های بادی بین  ۲۸۰۰تا ۳۰۰۰ مگاوات بوده که تحقق این امر نیازمند چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری است.

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور درآبان ماه امسال به یک هزار و ۸۷.۲۷ مگاوات رسید که سهم نیروگاه‌های خورشیدی از این میزان با ۴۸۴ مگاوات سهمی ۴۸.۷ درصدی است.

دراین میان نیروگاه‌های خورشیدی با ۴۸۴.۶۵ مگاوات سهمی ۴۸.۷ درصدی به خود اختصاص داده‌اند. 

سهم نیروگاه‌های بادی هم با ۳۶۴.۸۹ مگاوات ۳۸.۳ درصد شده بود.

نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک هم با ۱۰۲.۸۷ مگاوات سهمی ۱۰.۵ درصدی به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین نیروگاه‌های زیست‌توده با تولید ۱۲.۵ مگاوات سهمی ۱.۳ درصدی دارند.

پایین‌ترین سهم هم متعلق به نیروگاه‌های توربین انبساطی با تولید ۹.۶ مگاوات یک درصد است.

اخیر وزیر نیرو مصوبه الزام بخش اداری کشور به تأمین ۲۰ درصد نیاز برق خود از انرژی‌های تجدیدپذیر را ابلاغ کرد که خود می‌تواند به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک مؤثری داشته باشد.

رئیس انجمن علمی انرژی بادی ایران، با بیان اینکه سهم انرژی های بادی در تولید انرژی در کشور ترکیه اکنون به 28 درصد رسیده یادآور شد که سهم انرژی بادی  در کشوری چون  پرتغال و یا انگلستان حدود 30 درصد است.

 ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی در سال ۲۰۲۳، تقریباً ۵۰ درصد افزایش یافت و به ۵۱۰ گیگاوات رسید.

رشد ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا، آمریکا و برزیل، به بالاترین حد خود رسید، اما چین با شتاب فوق‌العاده در نصب تأسیسات جدید، از همه کشورها پیشی گرفت. 

چین در سال میلادی گذشته، به‌اندازه کل جهان در سال ۲۰۲۲، فتوولتائیک‌های خورشیدی را راه‌اندازی کرد و هم‌زمان، تأسیسات نیروی بادی این کشور نسبت به سال قبل، ۶۶ درصد رشد داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز