خبرگزاری کار ایران

راهنمای گام به گام تعویض روغن خودرو

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۰۸۷

روغن موتور وظیفه روانکاری، خنک کاری و تمیز کردن قطعات داخلی موتور را بر عهده دارد. روغن کثیف و فرسوده نمی تواند به خوبی از قطعات موتور محافظت کند و باعث کاهش عمر موتور می شود.

به گزارش ایلنا، تعویض روغن موتور یکی از مهمترین کارهایی است که باید به طور منظم برای حفظ سلامت خودروی خود انجام دهید. موتور به عنوان کار و خنک کننده اجزای داخلی موتور عمل می کند و از سایش و آسیب های احتمالی برای جلوگیری از روان می کند. موتور روغن با گذشت زمان و استفاده، کثیف و آلوده می شود و دیگر نمی تواند عملکرد خود را به خوبی انجام دهد. بنابراین، جایگزین روغن موتور به طور منظم نیاز است.

در این مقاله به طور کامل و جامع به نحوه تعویض روغن موتور خودرو می پردازیم. در ادامه، مراحل تعویض روغن موتور را به صورت گام به گام توضیح می دهیم:

تجهیزات مورد نیاز برای تعویض روغن خودرو :

برای تعویض روغن موتور، به تجهیزات زیر نیاز دارید:

– روغن موتور مناسب برای خودروی شما

– فیلتر روغن جدید

– ظرف روغن روغن

– آچار روغن

– روغن قیف

– دستکش

– عینک ایمنی

– سطح تمیز برای قرار دادن ظرف روغن و روغن موتور

نحوه تعویض روغن و فیلتر روغن در خانه :

هنگامی که وسایل خود را جمع آوری کردید و روغن موتور خودرو خود را بررسی کردید تا تشخیص دهید زمان تعویض فرا رسیده است، شما آماده هستید تا فرآیند تعویض روغن و فیلتر روغن خود را آغاز کنید! در اینجا چگونگی آن را آورده ایم. ابتدا دستکش را دستتان کنید و عینک ایمنی را به چشمانتان بزنید.  

1. موتور ماشین خود را روشن کنید. روغن گرم سریعتر از روغن سرد تخلیه می شود، بنابراین قبل از تکمیل فرآیند باید موتور خودروی خود را چند دقیقه روشن کنید. با این حال، مهم است که موتور را برای چند دقیقه روشن کنید - اگر موتور بیش از حد گرم شود، خطرناک خواهد بود زیرا برای تخلیه آن خیلی گرم است.

2. ماشین را بالا ببرید. این یک گام مهم برای رسیدن به درستی است زیرا اگر این کار را نکنید نتایج می تواند خطرناک باشد. مطمئن شوید که از پایه های جک و جک برای بلند کردن ماشین به درستی استفاده می کنید. با این مرحله بیشتر مراقب باشید.

3. پلاگین تخلیه روغن را پیدا کنید و ظرف روغن را زیر آن قرار دهید. اگر مطمئن نیستید که پلاگین تخلیه روغن کجاست، می توانید پاسخ خود را در دفترچه راهنمای مالک خود پیدا کنید. سپس، دوشاخه را با استفاده از آچار خود باز کنید.

4. دوشاخه را باز کنید. در حین انجام این کار، باید دوشاخه را به سمت تابه فشار دهید. این اطمینان حاصل می کند که تا زمانی که شما آماده بیرون آوردن سوراخ نباشید، روغن به سرعت خارج نمی شود. مهم است که در این مرحله احتیاط کنید - روغن ممکن است داغ باشد.

5. روغن قدیمی را تخلیه کنید. برای یافتن محل قرارگیری درپوش پرکننده در بالای موتور، باید به دفترچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید، حذف آن فرآیند تخلیه را سریعتر می کند. این به این دلیل است که هوا می تواند از بالا وارد شود.

راهنمای گام به گام تعویض روغن خودرو

زمان تعویض روغن موتور اتومبیل

6. دوشاخه روغن خودرو را باز کنید. بعد از اینکه تمام روغن قدیمی را تخلیه کردید، آن را ببندید و با دست سفت کنید. پس از سفت شدن دوشاخه، آن را با استفاده از آچار محکم کنید. دفترچه راهنمای مالک شما باید مشخص کند که آیا نیاز به استفاده از واشر پریز تخلیه جدید دارید یا خیر. مهم است که این دوشاخه را بیش از حد سفت نکنید.

7. فیلتر روغن موجود خودرو را بردارید. احتیاط کنید زیرا حتی پس از تخلیه روغن، ممکن است فیلتر روغن قدیمی شما همچنان روغن داغ داشته باشد. ظرف روغن خود را زیر فیلتر قدیمی قرار دهید و سپس با دقت از آچار استفاده کنید و فیلتر را بردارید. با استفاده از یک پارچه، سطح نصب شده روی موتور را تمیز کنید. همچنین باید مطمئن شوید که واشر فیلتر قدیمی به آن نچسبیده است.

8. فیلتر روغن جدید را روغن کاری کنید. با استفاده از دستان خود آن را در جای خود پیچ ​​کنید. قبل از نصب فیلتر جدید، باید با استفاده از مقداری روغن تازه، مهر و موم لاستیکی را به آرامی بپوشانید. سپس، بررسی کنید که مهر و موم به درستی در فیلتر قرار گرفته است و آن را با دست پیچ کنید. معمولاً لازم نیست فیلتر روغن را با استفاده از آچار محکم کنید، اما برای اطمینان باید دستورالعمل های خاص فیلتری را که خریداری کرده اید بررسی کنید.

 

9. روغن جدید را در آن بریزید. مطمئن شوید که از یک قیف تمیز استفاده می کنید، روغن مشخص شده برای وسیله نقلیه خود و مقدار صحیح آن را در آن بریزید (دفترچه راهنمای مالک شما باید مشخص کند). ممکن است مقداری روغن تخلیه نشده باشد و می خواهید مطمئن شوید که آن را بیش از حد پر نکنید. وقتی روغن ریختن تمام شد، درپوش را نیز عوض کنید. (سطح روغن خودرو را بررسی کنید.)

10. موتور خود را روشن کنید. کار تعویض روغن و فیلتر تقریبا تمام شده است! وقت آن است که موتور را برای چند دقیقه روشن کنید. سپس، باید ناحیه اطراف پلاگین تخلیه روغن و فیلتر را بررسی کنید. نباید نشتی وجود داشته باشد. با این حال، اگر وجود داشته باشد، نیازی به وحشت نیست. به سادگی موتور را قطع کرده و آن را تعمیر کنید. اگر نشتی مشاهده نکردید، موتور را خاموش کنید. سپس، یک یا دو دقیقه به آن زمان استراحت دهید - این اجازه می دهد تا روغن تخلیه شود.

11. سطح روغن خودرو را بررسی کنید. اکنون، میله اندازه گیری روغن ماشین (گیج روغن) را بردارید، آن را پاک کنید و با آن روغن را اندازه گیری کنید. سپس، شما باید آن را دوباره حذف کنید. باید تا "نقطه کامل" باشد. اگر اینطور نیست، روغن بیشتری اضافه کنید - تعادل باید در دفترچه راهنمای خودرو نشان داده شود. ماشین خود را پایین بیاورید و تقریباً آماده ی حرکت است.

12. مسئولانه و درست از شر روغن و فیلتر قدیمی خلاص شوید. مهم است که از شر روغن قدیمی و فیلتر استفاده شده به درستی خلاص شوید. این به معنای بردن آنها به یک مرکز مجاز تخلیه روغن موتور یا یک مرکز بازیافت است.

13. به خود دست بزنید. شما به طور رسمی اولین تعویض روغن و فیلتر را در خانه انجام دادید.

راهنمای گام به گام تعویض روغن خودرو

مراحل تعویض روغن موتور خودرو

نکات مهم برای تعویض روغن موتور خودرو :

• قبل از شروع کار، مطمئن شوید که روغن موتور و فیلتر روغن جدید مناسب برای خودروی شما هستند.

• از روغن موتور خودروی خود استفاده کنید. نوع روغن موتور و درجه ویسکوزیته آن بر روی برچسب زیر کاپوت خودرو نوشته شده است.

• فیلتر روغن را به طور منظم تعویض کنید. تعویض فیلتر روغن معمولاً هر بار که روغن موتور تعویض می شود، نیاز است.

• برای جلوگیری از ریختن روغن موتور، از ظرف روغن بزرگ استفاده کنید.

• قبل از باز کردن روغن روغن، اجازه دهید تا روغن موتور کمی سرد شود.

• هنگام باز کردن فیلتر روغن قدیمی، مراقب باشید که روغن موتور روی شما نریزد.

• برای جلوگیری از نشتی روغن، فیلتر روغن جدید را محکم ببندید.

• سطح روغن موتور را به طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز، روغن اضافه کنید.

زمان تعویض روغن موتور :

زمان تعویض روغن به عوامل متفاوتی از نوع، شرایط رانندگی و کیفیت موتور خودرو موتور دارد. به طور کلی، توصیه می شود که روغن موتور هر 5000 تا 10000 کیلومتر تعویض شود. با این حال، در شرایط سخت رانندگی، مانند رانندگی در جاده های ناهموار یا در آب و هوای گرم، ممکن است به تعویض روغن موتور زودتر باشد.

علائم نیاز به تعویض روغن موتور :

علاوه بر این در طول کیلومتر، علائم زیر می توانند نشان دهنده نیاز به تعویض روغن موتور باشند:

• تغییر رنگ روغن موتور، روغن موتور تیره و کدر شده باشد.

• وجود ذرات فلزی یا سایر مصرف ها در روغن موتور

• روغن موتور بوی سوخته بدهد

• کاهش فشار روغن موتور

• افزایش مصرف سوخت

• موتور خودرو صدای غیرعادی داشته باشد.

با رعایت نکات گفته شده، می توان از سلامت موتور خودروی خود محافظت کرد و عمر آن را افزایش داد.

منبع: خودروکار

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز