خبرگزاری کار ایران

7 راهکار ساده برای کاهش آلایندگی خودرو

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۹۱۱

با بررسی میزان آلایندگی خودرو می‌ توانید به علت بدکار کردن آن پی ببرید و در صورت نیاز، برای تعمیر بخش مشکل‌ زا اقدام کنید.

یکی از قطعات مهم خودرو که جزء استاندارد‌های آلایندگی است کاتالیزور است که نقش مهمی در کاهش آلایندگی خودرو ایفا می کند.

در این مقاله به بررسی ترفندهای کاهش آلایندگی خودرو می پردازیم با ما همراه باشید.

7 راهکار ساده برای کاهش آلایندگی خودرو

 

  • 1. تنظیم موتور خودرو

از اولین قدم‌ها در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی خودرو، تنظیم موتور است. پیشرانه‌ها بر اساس یک سری فاکتورها تنظیم می‌شوند که در خودروهای انژکتوری، امکان تنظیم خودکار پیشرانه بر اساس شرایط محیطی مثل فشار هوا، گرمای هوا و… وجود دارد. از این رو وقتی موتور خودرو از تنظیم خارج می‌شود، کارکرد آن نیز اختلال پیدا می‌کند و در نتیجه مصرف سوخت بالا می‌رود. به دنبال آن، آلایندگی خودرو نیز افزایش پیدا می‌کند.

راه بسیار ساده برای آگاهی از وضعیت سلامت پیشرانه، دیاگ زدن آن است. دستگاه دیاگ، سلامت قسمت‌های مختلف موتور و سنسورهای آن را بررسی می‌کند و ایرادات موجود در آن را گزارش می‌دهد. تنظیم موتور خودرو، موارد زیادی را دربرمی‌گیرد که شامل چک کردن برق پیشرانه، وضعیت فشار سوخت، کیفیت فیلتر هوا، سنسورهای قرار گرفته روی موتور و… نیز می‌شود.

  • 2. بررسی اگزوز خودرو

در مسیر خروجی دود اگزوز، قطعاتی مثل سایلنسر یا خفه‌کن اگزوز، کاتالیزور و منیفولد دود وجود دارد که مسیر خروجی آنها به مرور با ذرات دوده، پر می‌شوند. گرفتگی اگزوز باعث اختلال در تنفس موتور می‌شود و از قدرت آن می‌کاهد و همچنین دمای کاری پیشرانه را بالا می‌برد. اختلال در تنفس موتور و گرم کاری آن، منجر به کاهش قدرت پیشرانه می‌شود که برای جبران آن، مجبوریم به موتور فشار بیاوریم. این کار با بالا رفتن مصرف سوخت، آلایندگی موتور را نیز افزایش می‌دهد.

  • 3. نوع سوخت مصرفی

یکی از لازمه‌های رعایت استاندارد آلایندگی، داشتن سوخت خوب و باکیفیت است. از این رو سوخت‌ها نیز بر اساس استانداردها، دسته‌بندی می‌شوند. وقتی سوخت باکیفیت است، بهسوزی بیشتری دارد و انرژی بالاتری آزاد می‌کند. در نتیجه نیاز کمتری به گاز دادن برای رسیدن به قدرت مد نظر خواهد بود و باعث کاهش مصرف و کاهش آلایندگی ماشین می‌شود. ضمن اینکه دوده و تولیدات ناشی از احتراق سوخت باکیفیت نیز کمتر است.

  • 4. استفاده نکردن از ماشین

رانندگی با خودرو، از تفریحات موجود در کشورمان محسوب می‌شود و یکی از دلایل وجود خودروهای تک‌سرنشین و دو سرنشین، همین مورد است. جدا از این که کارکرد بالا در زمان فروش خودرو، قیمت ماشین را کاهش می‌دهد، بهتر است تا زمان فراغت خود را با رانندگی پر نکنیم و همچنین اگر مجبور به استفاده از خودرو نیستیم، از آن استفاده نکنیم. فراموش نشود که آلودگی هوای شهرها، مستقیم به همه شهروندان از جمله خود ما آسیب می‌زند.

  • 5. استفاده از حمل و نقل عمومی

از ساده‌ترین راه‌های کاهش آلایندگی خودرو، گسترش خدمات حمل و نقل عمومی است. چرا که به جای چند ده و چند صد دستگاه خودرو، یک وسیله نقلیه کار جابه‌جایی افراد را انجام می‌دهد. اگر در مسیر خود امکان استفاده از حمل و نقل عمومی وجود دارد، لازم است برای حفظ سلامت هوای شهر و سلامتی خودمان، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم. همچنین، این کار در هزینه‌های سفر درون شهری و هزینه‌های نگهداری خودرو نیز صرفه‌جویی می‌کند.

  • 6. رانندگی اصولی

عادت های بد رانندگی، هم در مصرف سوخت و افزایش آلاینده‌ها اثر به‌سزایی دارد و هم در سلامت خودرو و پیشرانه. گاز دادن‌های بی‌جا و ترمزهای پی‌درپی، یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو است.

  • 7. استفاده از کاتالیزور

کاتالیزور خودرو یکی از موارد مهم در کاهش آلاینده‌های خروجی از اگزوز است که اهمیت وجود آن را در استانداردهای آلایندگی یورو می‌توان دید. در کاتالیزور، مواد و عناصری وجود دارد که با هیدروکربن‌های نسوخته و گازهای در حال خروج، واکنش نشان می‌دهد و آن‌ها را به مواد کم‌ضرر و بی‌ضرر تبدیل می‌کند.

7 راهکار ساده برای کاهش آلایندگی خودرو

اما کاتالیزور نیز عمر مشخصی دارد که بعد از سررسیدن آن، باید تعویض شود. البته قیمت بالای این قطعه باعث می‌شود تا بسیاری آن را از مدار خارج کنند که البته این کار در کشورهای اروپایی باعث جریمه رانندگی سنگینی می‌شود. ضمن اینکه حذف کاتالیزور در کارکرد موتور خودرو نیز اثر منفی دارد و تنظیم دوباره پیشرانه، مشکلات خاص خودش را خواهد داشت.

همچنین خودرو کارکرده بدون کاتالیزور در زمان فروش نیز، مشکلاتی خواهد داشت چرا که گرفتن معاینه فنی با آن، بسیار سخت خواهد بود.

عوامل افزایش آلایندگی خودرو

یک رشته عوامل منجر به افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو می‌شود. با در نظر گرفتن آنها و رسیدگی به موقع به خودرو، تا حد زیادی می‌توان به حد مصرف سوخت ایدئال و آلایندگی استاندارد خودروها رسید. هم با دیاگ زدن و هم با انجام معاینه فنی خودرو، می‌توان به وضعیت سلامت پیشرانه پی برد.

فراموش نکنیم که یک خودرو سالم در بازار خودرو، فروش بهتری خواهد داشت و جریمه رانندگی ناشی از آلودگی هوا نیز شامل آن نخواهد شد.

  • افزایش مصرف سوخت

ایراد در بخش‌های فنی موتور، منجر به افزایش مصرف سوخت و در نتیجه بالا رفتن میزان آلودگی تولیدی از پیشرانه می‌شود. یکی از راه‌های پی بردن به مصرف سوخت، دیاگ زدن خودرو است. همچنین با معاینه فنی نیز تا حدودی می‌توان به بالا بودن مصرف سوخت پی برد.

  • توجه به زمان تعویض و عمر کاتالیزور

کاتالیزور قطعه‌ای مادام‌العمر نیست و مثل تمام قطعات مصرفی خودرو باید بعد از پایان عمر آن، تعویض شود. با تمام شدن عمر کاتالیزور که با شنیدن صدای شن از داخل آن همراه می‌شود، دیگر عملیات شیمیایی مد نظر روی آلاینده‌ها، صورت نمی‌گیرد و در نتیجه، آلودگی پیشرانه با همان شکل و همان حجم خروجی از موتور به جو و اتمسفر وارد می‌شود.

  • شستشوی انژکتور

پاشش نادرست انژکتورها باعث می‌شود تا سوخت‌وساز به‌درستی صورت نگیرد و در نتیجه، ایجاد دود و آلودگی کند. وقتی انژکتور به مقدار کم یا بیشتر از حد معین پاشش کند و یا زاویه پاشش آن نادرست باشد، احتراق به مشکل خورده و در نتیجه در کنار کاهش توان، شاهد افزایش آلودگی‌ها خواهیم بود. بنابراین بهتر است در شرایط لازم، اقدام به شستن انژکتور کنیم.

  • بررسی شمع و کویل‌ دوبل

در کنار تنفس موتور، دستگاه جرقه‌زنی نیز باید به‌خوبی عمل نماید تا مخلوط سوخت و هوا را هرچه بهتر منفجر کند. وقتی در قطعات این بخش مثل کویل، وایر شمع و شمع ایرادی باشد، انفجار به‌خوبی انجام نمی‌شود و در نتیجه مصرف و آلودگی بالا می‌رود.

  • عدم توجه به تعویض سنسور

پیشرانه‌های امروزی، سنسور و حسگرهای متعددی دارند که هرکدام وظیفه سنجش مولفه‌ای را عهده‌دار هستند. خرابی این حسگرها باعث اختلال در کارکرد صحیح موتور می‌شود. ایرادهای سنسورها را می‌توان با کمک دستگاه دیاگ پیدا کرد.

  • عدم استفاده از فیلتر هوا

یکی از اصلی‌ترین مولفه‌ها در کارکرد خوب یک پیشرانه، تنفس صحیح و درست آن است. به این معنی که دود تولیدی از احتراق پیشرانه به راحتی بیرون برود و هم پیشرانه هوای تازه و تمیز را به اسانی مکش کند.

وقتی فیلتر هوا کثیف باشد، هوای ورودی به مقدار مناسب تامین نمی‌شود و در نتیجه نسبت سوخت و هوا از حالت ایدئال و تعادل خارج می‌شود. نتیجه اینکه هم توان موتور کاهش پیدا می‌کند و هم آلایندگی خودرو و مصرف سوخت بالا می‌رود.

  • سوخت بی کیفیت

پیشرانه مدرن و پیشرفته باید سوخت خوبی داشته باشد تا بتواند به راندمان مطلوب برسد. ازاین‌رو در کشورهای اروپایی و برای رسیدن به استانداردهای آلایندگی یورو، سوخت‌های متنوع و باکیفیتی عرضه می‌شود تا هرکس با توجه به خودرو خود بتواند از سوخت مناسب استفاده کند. سوخت نامناسب هم باعث کاهش توان تولیدی خودرو می‌شود و هم مصرف و آلودگی آن را به طور محسوسی بالا می‌برد.

7 راهکار ساده برای کاهش آلایندگی خودرو

  • تنظیم نبودن پیشرانه

یکی از عوامل اصلی در افزایش مصرف سوخت و آلاینده‌ها، تنظیم نبودن پیشرانه است. موتورهای انژکتوری حسگرهایی دارند که موتور به کمک آنها، خود را در بهترین وضعیت کاری قرار می‌دهد. با کمک دستگاه دیاگ می‌توان به وضعیت سلامت و کارکرد سنسورها پی برد و مشکلات موتور را فهمید و آن را در وضعیت بهینه قرار داد.

  • رانندگی ناصحیح

رانندگی غیراصولی مثل گاز دادن‌های بی‌جا و شتاب‌گیری‌ها مداوم، باعث افزایش مصرف سوخت و آلایندگی خودرو می‌شود. قرار گرفتن در ترافیک‌های طولانی نیز، یکی دیگر از عوامل افزایش آلودگی هوا و آلایندگی خودروهاست.

منبع : خودرو 45

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز