خبرگزاری کار ایران

اصول نگهداری و مراقبت از لنز طبی چشم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۵۱۷۹

نگهداری لنز در یخچال یکی از سوالات رایج بسیاری از کاربران لنز تماسی است. اگر شما لنز طبی را درون جا لنزی و محلول در یخچال بگذارید، باکتری‌های روی سطح آن از بین می‌روند. چرا؟ زیرا دمای پایین باعث کشته شدن میکروب و باکتری می‌شود.

به گزارش ایلنا، لنز ها، یکی از تجهیزات طبی هستند که می توانند به جای عینک برای درمان مشکلات ایجاد شده برای بینایی به کار بروند. برای نگهداری و استفاده صحیح، یادگیری روش صحیح نگهداری از لنزهای طبی برای هر فردی که از این وسیله استفاده می کند، از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود. زیرا عدم استفاده صحیح از لنز ها و نگهداری نادرست آنها، علاوه بر اینکه موجب خراب شدن لنز می شود، می تواند باعث عفونت چشم ها نیز بشود.

یکی از تجهیزاتی که می تواند برای کسانی که دچار مشکلات بینایی هستند، تجویز شود، لنزهای طبی می باشید. در واقع لنز های طبی تجهیزاتی شفاف برای چشم ها هستند که می توانند برای دوربینی، آستیگماتیسم، نزدیک بینی و دوربینی و ... به عنوان وسیله ای جایگزین عینک استفاده شوند.

این وسیله همچنین می تواند برای کسانی که ورزش می کنند، کسانی که به مشکل قوز قرنیه دچار شده اند و کسانی که از عینک استفاده نمی کنند، به کار گرفته شود. در واقع این تجهیزات، عدسی های نازکی هستند که روی قرنیه ی چشم ها قرار می گیرند و توانایی عبور اکسیژن را نیز دارند.

اصول نگهداری و مراقبت از لنز طبی چشم

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در هنگام استفاده از این تجهیزات باید به آن توجه داشت، روش صحیح نگهداری از لنزهای طبی می باشد. در مورد نگهداری از لنزهای طبی باید گفت از آنجایی که لنز های توریک سخت و همچنین نرم می باشند، باید آن ها را به مدت 8 ساعت در محلول های ضدعفونی برای رعایت بهداشت و پاکیزگی آن، نگهداری نمود. همچنین نکته دیگری که باید در روش صحیح نگهداری از لنزهای طبی به آن توجه شود، آن است که اگر فرد از لنز ها استفاده ای نمی کند، باید آن را در محل مخصوص خود یعنی جا لنزی قرار دهد و یا اگر محلول خاصی برای آن در نظر گرفته شده است، در آن محلول نگهداری کند.

نکاتی که باید در روش صحیح نگهداری از لنزهای طبی رعایت کنید

یکی از نکاتی که باید در روش صحیح نگهداری از لنزهای طبی به آن توجه کنید، چگونگی استفاده صحیح از لنز های طبی است. در رابطه با این موضوع باید گفت:

لنز ها باید در مدت زمان های مشخص، همانطور که چشم پزشک توصیه کرده است، از آنها استفاده کنید.

لازم است قبل از دست زدن به لنز ها، دست های خود را حتما بشویید.

روش صحیح لنز گذاشتن به گونه ای که همیشه از یک چشم باید شروع کنید و چند قطره روی آن بریزید را به طور کامل یاد بگیرید.

لازم است هر شب لنز ها را شسته و آن ها را در محلول خودش بگذارید.

دیگر روش صحیح نگهداری از لنزهای طبی

برای مراقبت صحیح از لنز ها، باید نحوه استفاده از آن را حتما یاد بگیرید. به خصوص آنکه باید نحوه صحیح و درست گذاشتن و برداشتن لنز را بیاموزید.

لنز های تماسی را نباید با آب بشویید. اگر محلول شست و شوی لنز شما به اتمام رسیده است، نباید از آب استفاده کنید زیرا در آب، باکتری هایی وجود دارد و این باکتری ها می تواند در تماس با چشم، باعث ایجاد عفونت هایی گردد.

یکی از راه ها و روش صحیح نگهداری از لنزهای طبی آن است که سوزش و قرمزی چشم را جدی گرفته و همچنین به طور مرتب لنز ها را ضدعفونی کنید.

قبل از استفاده از لنز ها، حتما آرایش خود را پاک کنید. زیرا این تجهیزات می توانند به لوازم آرایشی حساس بوده و موجب ایجاد مشکلی برای چشم ها نشوند.

اصول نگهداری و مراقبت از لنز طبی چشم

نکاتی در هنگام استفاده از لنز های طبی

از جمله نکاتی که باید در استفاده از لنز های طبی به آنها توجه داشته باشید، می توان گفت:

اگر با استفاده از لنز های طبی، چشم شما دچار مشکلی شود ، این مشکلات می تواند شامل تاری دید، درد و تورم، قرمزی و سوزش و اشک باشد، باید فورا این مشکلات را با چشم پزشک ها در میان بگذارید.

اگر دچار مشکلی در چشم های خود شده اید که چشم شما دچار آسیب شده و یا قرمز شده است، توصیه می کنیم تا از لنز ها استفاده نکنید. زیرا این تجهیزات می تواند باعث عفونت چشم ها و یا از دست دادن بینایی شما شود.

برای استفاده از لنز های طبی، محدودیت هایی وجود دارد که از جمله آنها می توان گفت افراد با خشکی چشم، مبتلایان بیماری لبه پلک، افراد ساکن در مناطق با آب و هوای خشک و افرادی که دچار عفونت چشمی می شوند بهتر است از این وسیله استفاده نکنند.

از دیگر نکاتی که باید در این زمینه به آنها اشاره نمود، می توان گفت:

در هنگام خواب حتما از لنز ها استفاده نکنید. استفاده از لنزهای تماسی هنگام خواب مضر است. چشم های ما برای مقابله با عفونت به جریان هوای مناسب نیاز دارند. وقتی با لنزها می خوابید، باکتری ها را درست در مقابل چشم خود نگه میدارید.

برای نگهداری صحیح لنز ها باید قاب نگهداری لنز خود را با محلول ضد عفونی کننده تمیز بشویید (هرگز آب نزنید) و آن را باز بگذارید تا خشک شود.

قاب را در جایی دم دست بگذارید. قاب ها را روی زمین نگذارید زیرا ممکن است له شده و لنز های داخل آنجا نیز از بین برود.

از تمیز کننده های آنزیمی برای پاک کردن لنز های طبی استفاده کنید.

منبع: دلگرم

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز