خبرگزاری کار ایران

تهدیدکننده‌های سلامت قلب را بشناسید

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۵۲۱۹

با افزایش شدت چاقی ،زندگی ماشینی ،مصرف سیگار، منتال استرس، افزایش فشار خون و قند خون کماکان بیماریهای قلبی یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر محسوب می شوند.

به گزارش ایلنا، دکتر امیر ارسلان اکبری فلوشیپ تخصصی قلب و عروق ،   با اشاره به اینکه ریز فاکتورهای خطر بیماری های  قلبی و  عروقی به دو دسته خطرهای قابل تعدیل و خطرهای غیر قابل تعدیل تقسیم می شوند گفت: خطرهای قابل تعدیل یعنی ما میتوانیم آنها را کاهش دهیم همانند بیماریهای فشار خون ، چربی خون ، قند خون و مصرف سیگار و خطر های غیر قابل تعدیل مثل افزایش سن ، جنسیت و سابقه فامیلی  که ما نمی توانیم تغییری در آنها ایجاد کنیم.

وی فشار خون را شایعترین علل سکته های قلبی ، نارسایی قلب ، نارسایی کلیه وابسته به دیالیز ، آریتمی های قلبی و سکته های مغزی دانست و گفت: ما باید در صورت داشتن علائم فشار خون حتماً به پزشک مراجعه کنیم و بیماری فشار خون را کنترل کنیم و در خصوص چربی خون نیز به عنوان یکی از هسته های اصلی تصلب شرایین در عروق و پلاک آترو اسکلروتیک باید با کاهش آن و رعایت رژیم غذایی، ریسک بیماری‌های قلبی را کاهش دهیم .

به گفته وی دیابت نیز باعث التهاب گسترده در سراسر عروق می شود و آن پلاکهای آترواسکلروتیک ، در زمینه التهابی که دیابت ایجاد کرده می تواند در دیواره ی رگ رسوب کند و باعث تنگی عروق و حتی سکته های قلبی و مغزی شوند .

دکتر اکبری همچنین در خصوص دیابت افزود: اصولاً دانشمندان بیماران دیابتی معادل ده سال پیرتر از بیماران غیر دیابتی در نظر میگیرند یعنی یک فرد چهل ساله دیابتی معادل یک فرد ۵۰ ساله غیر دیابتی از نظر ریسک بیماری های قلبی و عروقی هست .

این متخصص قلب و عروق سیگار را یکی از شایع‌ترین علل سکته های قلبی ، سرطان ریه ، سرطان پانکراس و ریز فاکتور خیلی از بیماری هاست از جمله قلب و عروق دانست و گفت: سیگار با یک التهاب گسترده میتواند باعث تصلب شرایین شود . 

به گفته وی دانشمندان طبق تحقیقات اعلام کرده اند بعد از ۷ تا ۱۰ سال ترک سیگار ، ریسک ابتلا به بیماری های قلب و عروق افراد سیگاری به اندازه یک فرد غیر سیگاری میشود. 

عضو هیئت علمی دانشگاه اعلام کرد: ما می توانیم با  رعایت کردن رژیم غذایی در صورت بروز هر کدام از ریز فاکتور ها و مراجعه به متخصص قلب و عروق و انجام ورزش های روزانه ریسک بیماری های قلب و عروق را کاهش دهیم .

دکتر اکبری تاکید کرد: برای کاهش بیماری های قلب و عروق با انجام ورزش های هوازی روزانه   ۳۰ تا ۴۵ دقیقه،همچنین رعایت رژیم غذایی و انجام آزمایش هایی چربی خون و  قند خون، میتوانیم  یک زندگی سالم را برای خودمان به ارمغان بیاوریم.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز