خبرگزاری کار ایران

شیر شتر بهتر است یا شیر گاو؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۱۲۸

شیر شتر سرشار از مواد مغذی است و خاصیت سیر کنندگی بالایی دارد و به حفظ سلامت عمومی بدن و تقویت استخوان ها و دندان ها کمک میکند.

به گزارش ایلنا، شیر شتر ( به انگلیسی : Camel milk ) نوشیدنی ای سالم برای حفظ سلامت عمومی بدن است و مصرف آن در صورت ابتلا به بیماری ، منجر به بهبود سریعتر بیماری می شود. 

شیر شتر فقط غذا نیست بلکه درمانی مکمل برای کاهش بیماریها و تقویت سلامت است. 

مصرف شیر شتر برای کنترل علایم دیابت و اوتیسم اهمیت بسزایی دارد. 

از آنجا که شیر شتر حاوی مواد مغذی ضروری برای بدن از جمله پروتئین ، کلسیم ، قند طبیعی ، آهن ، منیزیم  روی ،  آلفا هیدروکسی اسید و ویتامین های فراوان است میتواند در بهبود بسیاری از بیماری های پیچیده و سلامت بدن و زیبایی پوست موثر باشد. 

قرن ها است که از شیر شتر برای درمان اسهال ناشی از روتا ویروس استفاده می شود. این شیر حاوی آنتی بادی هایی است که به معالجه این بیماری که بیشتر در کودکان شایع است کمک میکند.

طعم و رنگ شیر شتر

شیر شتر کاملا سفید رنگ است و مزه آن با توجه به تغذیه شتر میتواند کمی متفاوت باشد.

زمانی که شتر از علوفه سبز تغذیه کند ، طعم شیرش ته مزه شیرین دارد  و زمانی که از بوته های خشک بیابانی تغذیه کند ، طعم شیر شتر ته مزه شور خواهد داشت. 

طبع شیر شتر از نظر طب سنتی

طبع شیر شتر از نظر طب سنتی گرم و متامیل به معتدل است . 

از نظر طب سنتی شیر شتر اشتها آور و محرک نیروی جنسی است. 

  ارزش غذایی شیر شتر

120 میلی لیتر یا نصف لیوان شیر شتر حاوی مواد مغذی زیر است :  

انرژی

50 کالری

پروتئین

3 گرم

چربی

 3 گرم

کربوهیدرات

5 گرم

تیامین

29٪ از مقدار مورد نیاز روزانه (DV)

ریبوفلاوین

 8٪ DV

کلسیم

 16٪ DV

پتاسیم

 6٪ DV

فسفر

 6٪ DV

ویتامین ث

  5٪ DV

شیر شتر بهتر است یا شیر گاو؟

ارزش غذایی شیر شتر

مقایسه شیر شتر و شیر گاو

یک لیوان شیر شتر 110 کالری و 4.5 گرم چربی دارد در حالی شیر گاو دارای 150 کالری 8 گرم چربی است. 

مقدار چربی اشباع شیر شتر کمتر از شیر گاو است و مقدار ویتامین ث  ، ویتامین های گروه ب ، کلسیم ، آهن و پتاسیم آن بیشتر است. 

مقدار ویتامین ب 1 ، ویتامین ب 2 ، اسید فولیک و اسید پانتوتنیک در شیر شتر کم است. 

مقدار ویتامین ب 6 و ویتامین ب 12 در شیر شتر به اندازه شیر گاو ولی بیشتر از شیر انسان است. 

مقدار نیاسین موجود در شیر شتر بیشتر از شیر گاو است. 

ویتامین ث موجود در شیر شتر تقریبا 3 برابر بیشتر از دیگر شیرها است. 

مقدار لاکتوز شیر شتر کمتر از شیر گاو است و بسیاری از افرادی که دچار عوارض عدم تحمل لاکتوز می شوند میتوانند از این شیر استفاده کنند.

هضم شیر شتر نسبت به شیر گاو و شیر گوسفند راحت تر است. 

شیر شتر منبع خوبی از اسیدهای چرب با زنجیره بلند از جمله اسید لینوئیک و اسیدهای چرب اشباع نشده ، امگا 3 است که به بهبود سلامت مغز و قلب کمک میکند. 

پروتئین های موجود در شیر شتر ، اسیدآمینه های ضروری برای انسان را بیشتر از میزان مورد نیاز روزانه تامین میکند.

مقدار مورد نیاز روزانه بدن انسان به  فسفات کلسیم ، حداقل 800 میلی گرم در روز است که به ترتیب  میزان با نوشیدن 4 – 5.2 فنجان شیر شتر تامین می شود. 

شباهت شیر شتر به شیر مادر

از آنجا که مقدار ایمونوگلوبولین شیر شتر نسبت به سایر شیرها بالاتر است و حاوی پروتئین بالا است و سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند و ویتامین ث آن نسبت به سایر شیرهای  بیشتر است و فاقد پروتئین های آلرژی زا است ، شباهت زیادی به شیر مادر دارد و در صورتی که به صورت شیر خشک مصرف شود میتواند مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را تامین کند و از کم خونی فقر آهن پیشگیری نماید.

کنترل التهاب مزمن با شیر شتر

شیر شتر خاصیت ضد التهابی دارد و میتواند به درمان سرفه ، برونشیت و بیماری های التهابی از جمله ورم مفاصل و رماتیسم کمک کند. 

کنترل دیابت با شیر شتر

تحقیقات نشان میدهد که شیر شتر باعث بهبود حساسیت بدن به انسولین شده و منجر به کاهش قند خون می شود. بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 اگر مقدار نیم لیتر شیر شتر را در دو نوبت ، به مدت 1 – 2 ماه ( برای برخی از افراد 2 سال طول می کشد ) به طور مرتب شیر شتر بنوشند، بهتر می توانند سطح قد خونشان را کنترل کنند و تزریق انسولین در آن ها به میزان 30 درصد کاهش پیدا می کند.

1 لیتر شیر شتر حاوی 52 – 55 واحد پروتئین شبه انسولین است که در شیر هیچ حیوان دیگری وجود ندارد و از سویی دیگر حاوی مقدار زیادی  روی است که به بهبود حساسیت بدن به انسولین کمک میکند. 

کاهش علایم آلرژی با شیر شتر

شیر شتر سرشار از انتی اکسیدان است و حواص ضد باکتری دارد و میتواند باعث کاهش علایم آلرژی به خصوص آلرژی غذایی شود. ایمونوگلوبولین  موجود در شیر شتر به کاهش علایم آلرژی کمک میکند.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز