خبرگزاری کار ایران

اولین تصاویر از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا کهکشان های باستانی را نشان می دهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۳۹۹۸

اولین تصویر تمام رنگی از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، عناصری از کیهان را مانند 13 میلیارد سال پیش نشان می دهد که درک ما از کیهان را تغییر می دهد.

ناسا تصویری از کهکشان‌های دوردست را مانند ۱۳ میلیارد سال پیش منتشر کرده است، اولین نگاه اجمالی از قوی‌ترین تلسکوپی که تا کنون به فضا پرتاب شده است، که نوید می‌دهد درک ما از طلوع جهان را تغییر دهد.

تکه کوچک کیهان، به نام SMACS 0723، با جزئیات دقیق توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) گرفته شده است، که نور بسیاری از کهکشان های چشمک زن را نشان می دهد که از قدیمی ترین کهکشان های جهان هستند. جو بایدن که از این تصویر در یک رویداد کاخ سفید پرده برداری کرد، آن لحظه را "تاریخی" خواند و گفت که "دریچه جدیدی به تاریخ جهان ما ارائه می دهد".

رئیس جمهور ایالات متحده گفت: «حتی درک آن سخت است. این شگفت انگیز است. این یک لحظه تاریخی برای علم و فناوری، برای آمریکا و کل بشریت است.»

بیل نلسون، مدیر ناسا، گفت که این تصویر نور کهکشان ها را نشان می دهد که به دور کهکشان های دیگر خم می شوند و قبل از رسیدن به تلسکوپ، میلیاردها سال را طی می کنند. او گفت: «ما به بیش از 13 میلیارد سال گذشته نگاه می کنیم،» و افزود که تصاویر بیشتری که قرار است توسط آژانس فضایی منتشر شود، به حدود 13.5 میلیارد سال پیش می رسد، نزدیک به نقطه شروع تخمینی خود کیهان. او گفت: «ما تقریباً به ابتدا برمی گردیم.

انتشار این تصویر پیش نمایشی از مجموعه ای از تصاویر رنگی با وضوح بالا از JWST است که روز سه شنبه توسط ناسا نمایش داده می شود. به گفته نلسون، آنها شامل "عمیق ترین تصویری از جهان ما هستند که تا کنون گرفته شده است".

کارشناسان گفته اند که این تلسکوپ که سه دهه در حال ساخت است و سال گذشته به فضا پرتاب شد، می تواند با ارائه تصاویر دقیق فروسرخ از کیهان، درک ما از کیهان را متحول کند.

 

این تلسکوپ 10 میلیارد دلاری می‌تواند با استفاده از سیستمی از عدسی‌ها، فیلترها و منشورها به درون جو سیارات فراخورشیدی نگاه کند و برخی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان را با استفاده از سیستمی از عدسی‌ها، فیلترها و منشورها برای تشخیص سیگنال‌های طیف فروسرخ که برای چشم انسان نامرئی است، رصد کند. به گفته مارسیا ریکه، استاد نجوم در دانشگاه آریزونا، این سیستم تاکنون "بی عیب و نقص" عمل کرده است.

این تلسکوپ، که یک تلاش مشترک با آژانس فضایی اروپا است، از اواسط دهه 1990 در حال توسعه بود و سرانجام در دسامبر به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ قوی‌ترین تلسکوپی است که تاکنون به فضا فرستاده شده است و در حال حاضر حدود 1 متر مایل از زمین فاصله دارد و وظیفه خود را برای اسکن کهکشان‌های باستانی انجام می‌دهد.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده گفت: این تلسکوپ را باید "یکی از دستاوردهای مهندسی بزرگ بشریت" در نظر گرفت.

 
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز