خبرگزاری کار ایران

علل خارش ترک های بارداری چیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۵۷۱

بزرگ شدن یکباره شکم در بارداری میتواند منجر به کشیدگی بیش از حد پوست و ترک های پوستی بارداری شود که میتواند با خارش همراه باشد.

به گزارش ایلنا، خارش پوست در دوران بارداری تجربه ای است که اغلب خانم های بارداری آن را تجربه میکنند. علت اصلی خارش پوست شکم در دوران بارداری بزرگ شدن شکم و کشیدگی پوست شکم است که در بیش از نیمی از خانم ها باعث بروز ترک های پوستی یا استریای حاملگی می شود. 

تغییرات شدید هورمونی و بزرگ شدن شکم یا چاقی نگهانی دردوران بارداری میتواند باعث بروز ترک های پوستی و خارش ترکهای بارداری شود. 

معمولا در اواخر دوران بارداری با بزرگ تر شدن شکم و افزایش وزن ناگهانی پوست دچار کشیدگی شده و با خارش ترکهای بارداری روبرو می شوید. 

خارش ترک های بارداری به خصوص دور شکم به دلیل کشیدگی بیش از حد توان پوست است. 

هورمون های بارداری هم تا حدی در این زمینه موثرند. با افزایش سطح استروژن خون برخی از خانم ها دچار قرمزی و خارش کف دست و پا میشوند که با زایمان این عارضه از بین می رود. 

خشکی پوست ، اگزما یا آلرزی غذایی در دوران بارداری هم میتواند باعث بروز خارش شدید شود که برای تسکین این خارش ها با ید از دوش گرفتن با آب داغ اجتناب کنید تا خشکی و خارش پوست تجدید نشود.

علل خارش ترک های بارداری چیست

جلوگیری از خارش ترکهای بارداری

پیشگیری از بروز خارش ترک های بارداری

برای پیشگیری از بروز خارش ترک های بارداری میتوانید روزی 2 بار از کرم ها و لوسیون های لیفتینگ بدن روی شکم استفاده کرده و ماساژ دهید. 

نرم و چرب نگه داشتن پوست شکم با استفاده از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون ، روغن بچه و غیره میتواند خارش را به حداقل برساند. 

از دوش گرفتن با آب داغ و زیاد ماندن در حمام اجتناب کنید تا چربی طبیعی پوست کمتر از بین برود. 

از شستشوی پوست با شوینده های قوی اجتناب کنید و سعی کنید از  شوینده های ملایم برای شستشوی پوست بدن در حمام استفاده نمایید.

علل خارش ترک های بارداری چیست

دلایل خارش ترک های بارداری

علت ایجاد ترک های بارداری

هیچ کسی دقیقا نمیداند چرا اغلب خانم ها ترک های بارداری ایجاد می شود ولی در برخی دیگر چنین مشکلی بروز نمی کند. 

تغییرات شدید هورمونی و رشد ناگهانی شکم مهم ترین علت این عارضه است. 

برخی از خانم ها در ماههای اخر بارداری که رشد جنین سریعتر است و پوست شکم دچار کشیدگی می شود با استریای بارداری مواجه می شوند که اغلب همراه با خارش است. 

استریای بارداری گاهی به دلیل افزایش وزن کلی علاوه بر شکم روی ران ها و بازوها هم ایجاد می شود.

ترک های پوست در ابتدا به رنگ صورتی یا قرمز روشن دیده می شوند  که در این مرحله میتواند همراه با خارش باشد و بعد از گذشت زمان و تثبیت شدن به رنگ سفید در می آیند و برای همیشه به  همان حالت باقی می مانند.

از آنجا که حد توان کشیده شدن پوست محدود است و فرصت کافی برای بازسازی ندارد با بزرگ شدن جنین ، علاوه بر لایه بیرونی پوست ، لایه های زیرن هم تحت تاثیر کشش قرار گرفته و شکافهایی در آن ها  ایجاد می شود و بخشی از لایه سطحی و میانی دچار ترک های ناشی از کشیدگی می شوند. 

پیشگیری از بروز ترک های بارداری

برای پیشگیری از خارش ترک های بارداری بهترین روش پیشگیری از بروز ترک ها و به حداقل رساندن آنها با تقویت پوست با کمک تغذیه برای تقویت کلاژن سازی  آبرسانی عمقی و استفاده از روغن ها و لوسیون ها برای آبرسانی سطحی است.

به هر حال زمانی که ترک های بارداری روی پوست ایجاد شود ، فرایند کشش اولیه پوست و سپس ترمیم و بازسازی پوست آسیب دیده همراه با خارش خواهد بود. 

 

• ورزش منظم : ورزش کردن منظم باعث افزایش جریان خون در پوست شده و مانع از وزن گیری بیش از حد در بارداری می شود و به کاهش احتمال بروز ترک های پوستی بارداری کمک میکند. خطوط روی پوست زمانی  ایجاد می شود که به سرعت وزن اضافه کنید اگر با ورزش و پیروی از دستورات پزشک به تدریج وزن اضافه کنید احتمال بروز ترک های پوست و خارش شکم کمتر خواهد شد. 

• لایه برداری پوست : با استفاده از لیفت خشک یا کیسه یا براشینگ ، جریان خون پوست را افزایش دهید تا به کاهش احتمال ترک اهای پوستی کمک کنید. 

• تغذیه سالم : تامین مواد مغذی برای پوست از طریق رژیم غذایی باعث افزایش قابلیت ارتجاعی پوست می شود و از بروز ترکهای پوستی پیشگیری می نماید. 

• استفاده از مرطوب کننده : پوست شکم ، باسن و ران ها را همیشه مرطوب نگه دارید به خصوص بعد از حمام حتما از لوسیون بدن استفاده کنید و سعی کنید روزی دوبار روی شکم ، باسن و ران ها از لوسیون بدن استفاده کنید. 

• مواد غذایی زیر را به رژیم غذایی اضافه کنید.

- مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان برای تغذیه بهتر پوست : اسفناج ، بلوبری ، توت فرنگی و سایر میوه ها و سبزیجات .

- مواد غذایی سرشار از ویتامین ای برای محافظت از سلولهای پوست : آجیل ها ، مغزها ، آووکادو ، کلم بروکلی

- مواد غذایی سرشار از ویتامین آ برای کمک به ترمیم پوست  : هویج ، سیب زمینی شیرین ، انبه ، فلفل دلمه رنگی ، کدو حلوایی .

- مواد غذایی حاوی امگا 3 برای سلامت سلولهای پوست : ماهی ، روغن ماهی ، تخم مرغ 

نوشیدن مقدار کافی آب 

منبع:بیتوته

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز