خبرگزاری کار ایران

بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم و از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۱۳۴

در صورتی که ریشه یک دندان عفونت کند، برای پیشگیری از انتشار آن باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد. یکی از متداول ترین سوالاتی که در این زمینه از دندان پزشکان پرسیده می شود، تغذیه بعد از درمان ریشه یا عصب کشی است.

به گزارش ایلنا، در صورتی که ریشه یک دندان عفونت کند، برای پیشگیری از انتشار آن باید سریعا تحت درمان قرار بگیرد. یکی از متداول ترین سوالاتی که در این زمینه از دندان پزشکان پرسیده می شود، تغذیه بعد از درمان ریشه یا عصب کشی است. باید توجه کرد در این درمان پالپ دندان خالی میشود و سپس روکش کشیده می شود پس باید مراقب آن بود.

عصب کشی:

عصب کشی یکی از درمان های دندان پزشکی است که برای درمان عفونت دندانی استفاده می شود. بعد از اینکه دندان عفونت می کند؛ ممکن است با درد، التهاب، تورم، تغییر رنگ دندان و گاهی خونریزی همراه باشد، لذا برای درمان این علائم و جلوگیری از گسترش عفونت باید درمان لازم صورت بگیرد که بنابر نظر متخصص صورت می گیرد.

عصب کشی برای اغلب افراد ترسناک است، اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، بیمار دردی را احساس نمی کند زیرا این کار با دستگاه های مخصوص و بی حسی های قوی صورت می گیرد. بعد از اینکه پزشک پالپ دندانی و قسمت هایی که توسط باکتری تخریب شده اند را برمی دارد، دندان را پر کرده و سپس به بیمار توصیه می کند از روکش استفاده کند. یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد مطرح شود؛ چگونگی تغذیه بعد از عصب کشی است.

بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم و از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

تغذیه مناسب بعد از عصب کشی دندان

بعد از انجام عصب کشی باید تغذیه به گونه ای باشد که فشاری به دندان درمان شده وارد نشود و حتی الامکان باید از غذاهای نرم و مایعات استفاده کرد، استفاده از غذاهای سفت تا ۲۴ ساعت توصیه نمی شود.

نوشیدنی های داغ برای دندان عصب کشی شده ضرر دارد بنابراین باید از مصرف آن خودداری کرد. علاوه بر این نکات بیمار باید نکات بهداشتی را درنظر داشته باشد؛ دهانشویه، مسواک و نخ دندان جهت جلوگیری از عفونت احتمالی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

عصب کشی ممکن است در چندین مرحله صورت بگیرد که در این صورت نیاز به مواد، پنبه و... درون روت دندان عصب کشی شده دارد. اگر وضعیت به این شکل باشد باید غذا خوردن به نحوی باشد که به دندان فشاری وارد نشود.

مایعات بسیار گرم یا خیلی سرد می تواند سبب تحریک دندان شود، لذا از مصرف آن تا مدت زمان مشخص پرهیز کنید. استفاده از مواد جویدنی تا ۲ ساعت ممنوع است و باید در چند روز ابتدایی از موادغذایی سفت مانند آجیل خودداری کرد زیرا ریشه دندان بسیار حساس شده و فشار به آن می تواند سبب درد شدید شود.

اگر می خواهید بلافاصله بعد از عصب کشی چیزی میل کنید به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱) با سمتی غذا را بخورید که درمانی صورت نگرفته، زیرا سمت دیگر ممکن است بی حس باشد، به همین دلیل دچار سوختگی یا گاز گرفتن شود.

۲) از غذاهایی استفاده کنید که نرم باشند و نیازی به جویدن آنها نباشد.

۳) آهسته غذا بخورید.

۴) از خوردن یا نوشیدن غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد مانند سوپ یا قهوه داغ به شدت پرهیز کنید.

بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم و از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

 

خوراکی های مجاز بعد از درمان ریشه:

غذاهای نرم

این غذاهای می توانند بهترین انتخاب برای جلوگیری از حساسیت، درد و آسیب به دندان باشند. باید خاطر نشان کرد نباید تا زمانی که بی حسی دندانی از بین نرفته چیزی نخورید. غذاهای نرم پیشنهادی شامل موارد زیر می شود:

• جو دو سر یا گندم که با شیر می تواند مخلوط شود و خورده شود.

• پوره سبزیجات، مانند سیب زمینی و کلم

• سوپ سبزیجات ولرم، چه پوره شده چه حاوی سبزیجات نرم

• مقداری گوشت، تخم مرغ له شده، یا املت به خاطر پروتئینش

• سوشی

• غلات نرم

• پاستا یا نودل های دیگر در صورتی که نیاز به پرکردن دندان دارید.

میوه های نرم

آووکادو

• موز له شده که یک میان وعده سالم می باشد

• میوه های مانند انبه، گلابی، هلو، کیوی، سس سیب و اسموتی های میوه

• در صورتی که میخواهد اسموتی میوه میل کنید؛ از اضافه کردن یخ خودداری کنید، همچنین آن را در دمای محیط نگه دارید.

لبنیات

اگر به دنبال مقداری لبنیات یا پروتئین هستید شیک ها می توانند گزینه خوبی باشند. ماست، بستنی بدون مغز و تکه های سفت منع خوبی از پروتئین هستند.

تخم مرغ

این ماده غذایی سرشار از پروتئین است و می تواند منبع خوبی برای بدن باشند.

ماهی و تن ماهی

گوشت ماهی تقریبا نرم است و می تواند دوره بهبودی را کوتاه تر کند علاوه بر این ماهی حاوی امگا ۳ و پروتئین است بنابراین برای بدن بسیار مفید می باشد.

هوموس

ممکن است نتوانید همراه با چیپس هویج یا پیتزا بخورید، اما استفاده از هوموس می تواند جایگزین خوبی باشد.

• استفاده از این غذاهای ذکر شده که نیازی به بلعیدن یا جویدن زیادی ندارد، نه تنها گرسنگی را رفع می کند بلکه غذاهایی که گرم هستند می توانند جای عصب کشی را هم تسکین دهند.

بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم و از چه چیزهایی پرهیز کنیم؟

 

غذاهایی که برای دندان عصب کشی شده مجاز نیستند:

اگر هنوز هم برخی عصب ها بعد از درمان در ریشه هستند، ممکن است مدتی دندان تان حساس شود، بنابراین باید توجه داشته باشید از غذاهایی با دمای متوسط استفاده کنید.

مصرف برخی غذاها می تواند برای دندان مضر باشند، از جمله این غذاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• خوراکی های که چسبنده هستند مانند؛ تافی، بیشتر نان ها، آدامس و شکلات، همه این موارد چسبناک هستند و می توانند روکش را از جا در آورند.

• یخ، می تواند که حساسیت دندان را بیشتر کند و برای دندانی که بازیافت شده خیلی سفت و سرد است بنابراین می تواند باعث آسیب به دندان تازه درمان شده شود.

• سوپ خیلی داغ، که با دمای بسیار بالایش باعث درد و ناراحتی شود، در کل نوشیدنی های گرم و سرد، می توانند این حساسیت دندانی را بیشتر کنند.

• غذای ترد مانند هویج، ذرت و سیب؛ می توانند باعث آسیب و درد بی مورد شوند.

• الکل می تواند سبب خونریزی شود، لذا استفاده از آن ممنوع است.

• غذاهای تند و پرادویه هم می توانند باعث ناراحتی و حساسیت شوند، بنابراین بهتر از مصرف آنها دوری شود.

• گوشت به علت بافت سفتی که دارد می تواند به دندان فشار وارد کند.

دوره نقاهت بعد از عصب کشی:

در دروه نقاهت درد، تورم، خونریزی غیرعادی نیست و به آسانی برطرف می شوند. پزشک برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند، لذا لازم است آنها را سر موعد مصرف کنید. در صورتی که درد دارید نگران نباشید اگر که نکات توصیه شده پزشک را رعایت کنید قابل حل است. دندانی که عصب کشی شده حساس و شکننده است بنابراین باید از نظر استحکام نیز ترمیم شود، استفاده از روکش دندانی مناسب می تواند این مشکل را برطرف کند.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز