خبرگزاری کار ایران

نقش شبکه‌ها، رسانه‌ها و نهادهای مدنی در ارائه تصویری واقعی از افغانستان

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۰۵۶

اسلام طالبانی را تنها در مقیاس سیاسی و آمدن و رفتن دولت‌ها نباید دید. تخریب بنیان‌های معرفتی و توقف روندهای دموکراتیزاسیون، بیش و پیش از سیاست از حوزه فرهنگ و اجتماع آغاز می‌شود. تجربه افغانستان نشان داد که چگونه در این رخداد تلخ، آمریکا و قدرت‌های بزرگ و حکومت‌های فاسد و ناکارآمد در یک سو می‌ایستند و همه حقوق اساسی یک ملت از جمله، حق پیشرفت، حق آزادی، حق برابری، حق زندگی دور از هراس و حق داشتن امید به آینده را قربانی معاملات و معادله‌های صرف سیاسی می‌کنند

هادی خانیکی: رخدادهای پرشتاب سیاسی در افغانستان را نمی‌توان، محدود به عرصه سیاست و تغییرات در سطح حاکمیتی و فرمانروایی دانست. آن چه این روزها بر ملت همسایه، محروم و رنجدیده ما می‌گذرد به زبان آمدن نوعی بینش، روش و منش است که فراتر از سیاست، ملاحظات، پیامدها و الزامات آن عرصه اخلاق، فرهنگ، هنر، ارتباطات و مدنیت را در معرض خطر و تهدید قرار می‌دهد.

شهرهایی که به ناگاه و پیاپی سقوط کردند، هر یک به گونه‌ای، نماد و مکان تمدن، زبان و معرفت بشری بودند و در حوزه فرهنگی ایرانی و اسلامی و زبان ادب پارسی بار میراث سرمایه‌هایی ماندگار و تاریخی را تا به امروز بر دوش کشیده‌اند.

حال، نه تنها همه آن مکان‌ها سقوط کرده‌اند، بلکه دستاوردهای ارزنده ملتی شریف و صبور در فرایند تلاش برای دستیابی به دموکراسی، آزادی، حق دخالت در سرنوشت و برخورداری از شیوه‌های زندگی مدرن از دست رفته است. اکنون به درستی، زنان، جوانان، روشنفکران، دانشگاهیان و فعالان جامعه مدنی در عرصه‌های فرهنگ و رسانه‌ و هنر، سخت نگران بوده و مدام در پی مهاجرت داخلی و خارجی هستند. البته، حق هم دارند. چرا که تجربه تلخ(اسلام طالبانی) که دو دهه پیش بر آن سامان چیره شد، رهاوردی جز، تحجر، خشونت، نفی حقوق و کرامت انسانی، عقب ماندگی و خانه‌نشین کردن نیمه ارزشمند و موثر جامعه، یعنی زنان نداشت.

اکنون هم بنا بر همان تجربه زیستی فرهنگی و اجتماعی به وضوح به نظر می‌رسد که مهم‌ترین ساحت‌ها و میدان‌های توسعه، آزادی، عدالت و پیشرفت در معرض محدودیت، انجماد، توقف و واپس‌گرایی هستند. حداقل می‌توان شش زمینه و موضع مورد تردید را در سایه حاکمیت اسلام طالبانی مورد توجه قرار داد.

۱)حوزه اندیشه، فرهنگ و هنر

۲)حوزه فعالیت‌های مدنی و کنش‌های دموکراتیک و مردمسالارانه

۳)حوزه زنان و عدالت جنسیتی

۴)حوزه عدالت مذهبی، قومی و زبانی

۵)حوزه آموزش‌های مدرن، دانش و دانشگاه

۶)حوزه صلح و مدارا و دوری از خشونت در اندیشه، زبان و رفتار

روشن است که با گستردگی این ساحت‌ها و میدان‌های موثر در توسعه جامعه افغانستان، بی‌تفاوتی و ساده‌اندیشی در برابر رویدادهای تلخی که محصول ظهور و چیرگی مجدد طالبان است، می‌تواند منشا تهدیدها و خطراتی بزرگ برای امروز و آینده، نه تنها افغانستان، بلکه منطقه و حتی جهان باشد.

اسلام طالبانی را تنها در مقیاس سیاسی و آمدن و رفتن دولت‌ها نباید دید. تخریب بنیان‌های معرفتی و توقف روندهای دموکراتیزاسیون، بیش و پیش از سیاست از حوزه فرهنگ و اجتماع آغاز می‌شود. تجربه افغانستان نشان داد که چگونه در این رخداد تلخ، آمریکا و قدرت‌های بزرگ و حکومت‌های فاسد و ناکارآمد در یک سو می‌ایستند و همه حقوق اساسی یک ملت از جمله، حق پیشرفت، حق آزادی، حق برابری، حق زندگی دور از هراس و حق داشتن امید به آینده را قربانی معاملات و معادله‌های صرف سیاسی می‌کنند.

این جاست که نقش شخصیت‌ها، شبکه‌ها، رسانه‌ها و نهادهای مدنی و سیاسی در ارائه تصویری واقعی از آن چه بر سر یک کشور، یک فرهنگ، یک ملت و همه منابع و سرمایه‌های انسانی آن می‌گذرد، حاوی یک وظیفه اخلاقی، انسانی و تاریخی است.

منبع: رویداد

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز