خبرگزاری کار ایران

روش هایی برای خشک کردن نعنا

کد خبر : ۱۰۷۹۵۵۰

خشک کردن نعنا به روش های متفاوتی صورت می گیرد. خشک کردن نعنا بسیار مهم است. در ادامه روش های خشک کردن نعنا را آورده ایم.

به گزارش ایلنا، خشک کردن نعنا در سایه، خشک کردن نعنا در فر یا مایکروویو، خشک کردن نعنا در خشک کن، خشک کردن نعنا با پنکه، خشک کردن نعنا با آویزان کردن.

خشک کردن نعنا به دو صورت می باشد : خشک کردن نعنا با برگ و خشک کردن نعنا با ساقه. در بعضی از روش ها نعنا باید با ساقه باشد.

اگر نعنا به صورت اصولی خشک نشود رنگ آن یا تیره و سیاه می شود و یا زرد می شود. برای روش هایی که نعنا را با برگ خشک می کنید، هر چه قدر ساقه های آن کمتر باشد هنگام پودر کردن آن راحتتر هستید.

دقت کنید بعد از شستن نعناها روی آن ها گل و لای باقی نماند زیرا روی برگ های نعنا گل و لای زیادی قرار دارد. بنابراین در هنگام شستن آن ها دقت کنید.

روش های خشک کردن نعنا :

برای خشک کردن نعنا در سایه :

برای خشک کردن سبزیجات از آفتاب استفاده نکنید زیرا رنگ آن ها خوب نمی شود و زرد می شوند. بنابراین ابتدا برگ های خوب نعنا را جدا کنید و آن ها را داخل آب سرد بریزید و اجازه بدهید گل و لای نعنا جدا شود و در آب ته نشین شوند. سپس آن ها را آبکش کنید. و پس از اینکه آب آن ها کشیده شد. در مکانی که آفتاب نباشد و حالت سایه باشد پارچه ی کتان و تمیزی را پهن کنید و برگ های نعنا را روی آن پخش کنید.

دقت کنید کودکان در آن محل حرکت نکنند. زیرا باعث پخش شدن نعنا روی زمین می شود و حتی امکان افتادن مو و یا چیزی به داخل نعناها می شود.

در طی خشک شدن آن ها را چندبار زیر و رو کنید. پس از خشک شدن کامل نعناها، آن ها را داخل سبدی بریزید و زیر آن سینی و یا ظرفی که کاملا زیر سبد را بپوشاند قرار بدهید و با دست روی آن ها بکشید تا خرد شوند و نعناهای خرد شده از داخل سبد به ظرف زیری آن بریزد. آن ها را داخل ظرف های مناسب بریزید و نگهداری کنید.

روش هایی برای خشک کردن نعنا

خشک کردن نعنا در سایه

خشک کردن نعنا با پنکه :

برای خشک کردن نعنا باید نعنا با ساقه باشد زیرا باد پنکه باعث پخش شدن برگ های نعنا می شود، بنابراین ریشه و برگ های خراب و سیاه نعناها را جدا کنید و سپس آن ها را داخل ظرفی بریزید و روی آن ها آب سرد بریزید و اجازه بدهید مدتی در آب بمانند و گل و لای آن ها ته نشین شوند و از بین بروند، سپس آن ها را آبکشی کنید. زمانی که آب آن ها کامل خارج شد، دستمال کتان تمیزی را در محیطی که آفتاب نیست پهن کنید و نعناها را روی آن به پخش کنید. دقت کنید روی هم انباشته نشوند زیرا باد پنکه به نعناهای زیری نمی رسد و باعث خراب شدن و یا دیر خشک شدن آن ها می شود.

پنکه را روی درجه خشک کردن قرار بدهید. نباید درجه ی آن خیلی زیاد باشد زیرا پس از کمی خشک شدن نعناها آن ها را به اطراف اتاق پخش می کند. سر پنکه باید بچرخد.

نعناها را زیر و رو کنید تا همه ی آن ها به یک اندازه خشک شوند. پس از خشک شدن کامل نعناها، اجازه بدهید یک روز به همان صورت باقی بمانند و بعد برگ های آن ها را جدا کنید و داخل سبدی بریزید. مانند روش قبل با دست روی آن ها بکشید تا پودر شوند و از سوراخ های سبد خارج شوند. سپس آن ها را داخل ظرف های مخصوص بریزید و درمکانی تاریک و خنک نگهداری کنید.

خشک کردن نعنا با دستگاه خشک کن :

ابتدا برگ های نعنا را جدا کنید و در آب سرد بشویید و آبکش کنید. پس از اینکه آب آن ها کاملا کشیده شد. برگ ها را روی توری های دستگاه خشک کن پهن کنید و درجه ی آن را روی خشک کردن سبزیجات (کمترین درجه ی ممکن) قرار بدهید و اجازه بدهید تا کاملا خشک شوند، در حین خشک شدن آن ها را هر چند دقیقه یکبار زیر و رو کنید تا زمانی که ککااملا خشک شوند. سپس مانند روش های قبل آن ها را داخل سبد پودر کنید و داخل ظرف های مخصوص بریزید.

خشک کردن نعنا به روش آویزان کردن :

این روش خشک کردن از روش های سنتی و قدیمی برای خشک کردن می باشد. برای خشک کردن نعناع به این روش، ابتدا ریشه های نعنا را برش بزنید، سپس برگ های خراب نعنا را جدا کنید. نعناها را با ساقه داخل آب سرد بشویید. و پس از اینکه گل و لای آن از بین رفت آن ها را آبکشی کنید. آن ها را به صورت دسته ای بردارید، باید انتها و ابتدای ساقه های نعنا همه به یک سمت باشند. سپس انتهای ساقه های نعنا جایی که ریشه ها را برش زده اید را با کش محکم ببندید و با همان کش یا نخی، در محلی که به صورت سایه و خنک باشد قرار بدهید. هوا در این مکان باید جریان داشته باشد.

دقت کنید گرد و غبار روی نعناها نشیند. اگر مکانی که انتخاب کرده اید، گرد و غبار در آنجا جریان دارد. نعناها را داخل کیسه های کاغذی قرار بدهید و روی آن چند سوراخ ایجاد کنید. تا هوا به داخل آن نفوذ کند. اجازه بدهید نعناها کاملا خشک شوند. برگ های آن را جدا کنید و مانند روش های بالا آنها را از سبد عبور بدهید و در ظرف های مخصوص نگهداری کنید.

 

روش هایی برای خشک کردن نعنا

نحوه ی خشک کردن نعنا با آویزان کردن

خشک کردن نعناع در فر و مایکروویو :

در این روش، برگ های نعناع خیلی سریع خشک می شوند و سرعت بالای خشک شدن باعث حفظ رنگ نعناع خواهد شد. اما بدانید که

بر روی سینی فر، برگ های نعنا تمیز و شسته شده را بچینید، نباید نعنا را به صورت زیاد و متراکم روی سینی قرار دهید بلکه حداکثر ارتفاع انباشتگی برگ‌ ها روی هم، 2 تا 3 سانتیمتر باشد.

فر را روشن کنید و روی دمای 80 درجه سانتیگراد قرار دهید. زمانی که فر کاملا گرم شد، آن را خاموش کنید و سینی حاوی نعنا را داخل آن قرار بدهید. 

هر 5-10 دقیقه، نعنا‌ها را زیر و رو کنید تا کاملا خشک شوند. زمانی که کاملا خشک شدند قبل از اینکه رنگ برگ ها تغییر کند آن ها را از فر خارج کنید. و برگ ها را خرد کنید و داخل ظرف های مخصوص قرار بدهید.

اگر بخواهید نعنا را در مایکروویو خشک کنید زمان کمتری می برد. برگ های تمیز و شسته شده را روی پارچه یا سینی مایکروویو قرار دهید و به مدت 1 تا 3 دقیقه دستگاه را روشن نگه دارید و هر 30 ثانیه یک بار نعناع را زیر و رو کنید. اگر یک لایه برگ نعنا را روی ظرف (سینی) مخصوص چیدید آن را هر 10 ثانیه یکبار چک و زیر و رو کنید.

پس خشک شدن کامل آن ها را به وسیله ی سبد پودر کنید و داخل ظرف های دربدار بریزید و در مکانی تاریک و خنک نگهداری کنید.

 

روش هایی برای خشک کردن نعنا

نعنای خشک شده ی پودر شده

هرگز نعناها را داخل آسیاب کاملا پودر نکنید.

 نعناها را در محلی نورانی و آفتابی و در ظرف بدون درب نگهداری نکنید زیرا عطر و طعم آن از بین می رود.

 برای خشک کردن نعناها باید خیلی دقت کنید.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز