خبرگزاری کار ایران

فرماندار تهران مطرح کرد:

کاهش ۱۹ درصدی آمار ازدواج در ۹ ماهه اول امسال

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۰۴۲

گرچه ۶ درصد میزان زاد و ولد افزایش پیدا کرده اما باید عنوان کرد که هر چه سن ازدواج بالا برود، نسل آینده بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

فرماندار تهران گفت: در ۹ ماهه اول امسال ۱۹ درصد آمار ازدواج پایین آمده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی فرهادی امروز(چهارشنبه) در جلسه شورای اداری شهرستان تهران درباره سیاست‌های جمعیتی گفت: جلسات متعددی برای رشد جمعیت باید برگزار شود تا نسل آینده ما را نفرین نکنند و جامعه به یک جامعه پیر تبدیل نشود. درباره کاهش جمعیت زنگ خطر وجود دارد و حتی می‌توان از آن به عنوان مرگ خاموش یک ملت نام برد.

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه اول امسال ۱۹ درصد آمار ازدواج پایین آمده است، افزود: گرچه ۶ درصد میزان زاد و ولد افزایش پیدا کرده اما باید عنوان کرد که هر چه سن ازدواج بالا برود، نسل آینده بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد و با مشکلات زیادی همراه خواهد بود. از این رو توجه به بحثفرهنگی درباره جمعیت مهم است و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

همچنین محمد جواد محمودی کار‌شناس سیاست‌های جمعیتی در جلسه شورای اداری شهرستان تهران درباره سیاست‌های کلی جمعیت و وضعیت تهران گفت: عنوان می‌شود؛ دلیل اصلی کاهش جمعیت وضعیت اقتصادی است، در صورتی که اقتصاد کشور به گونه‌ای باشد که بازدهی نیروی انسانی مثبت شود، شاهد افزایش جمعیت خواهیم بود. ذکر این نکته مهم است که افزایش جمعیت نیز موجب افزایش تولید ملی می‌شود.

وی گفت: یکی از سیاست‌های جمعیتی که باید تبیین شود، باز تولید جمعیت استان تهران است، اما نه به صورت دستوری آنچه مهم است، این است که ساختار کلی جمعیت مانند یک اندام واره است، از این رو باید بین همه بخش‌ها تعامل پویا و تجدیدشونده برقرار شود و هدف سیاست جمعیتی باید حفظ تعادل پویای جمعیت باشد. برای حفظ این تعادل باید مدام مطالعاتی در زمینه جمعیت انجام شود.

محمودی گفت: آنچه موجب می‌شود؛ نرخ رشد جمعیت به رقم منفی برسد، کاهش میزان باروری به زیر دو فرزند است و شاهد این هستیم که از سال ۷۹ به بعد رشد جمعیت کمتر از دو فرزند شده با وجود این آمار بود که سیاستهای جمعیتی مورد توجه رهبری قرار گرفت.

این کار‌شناس سیاستهای جمعیتی گفت: اگر باروری هر شهر زیر ۳.۱باشد، امکان افزایش جمعیت آن شهر بسیار ضعیف است و این رقم در تهران به ۱.۱ رسیده است.

وی افزود: اگر روند کاهش باروری ادامه داشته باشد، جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ به ۷۷ میلیون نفر خواهد رسید که ۲۴ درصد آن‌ها بالای ۶۰ سال خواهند بود.

محمودی تاکید کرد: برای باروری مسئله اقتصادی اهمیت دارد اما به نظر می‌رسد. امکانات اقتصادی کشور برای این موضوع کافی نیست از سوی دیگر نگرش نامناسب فرهنگی نیز بر کاهش جمعیت تاثیر گذاشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز