خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد:

فعالیت ۴۰ دانشگاه وقفی در کشور

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۵۰۲

تجربه ثابت کرده است که اگر خانم‌ها در امر وقف پیشقدم شوند، آثار بسیار خوبی بجای خواهند گذاشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ دانشگاه، ۷۰ هزار مسجد و ۱۲ هزار حسینیه، ۵۰۰ مدرسه دینی و حدود ۳ الی ۴ هزار تکیه، مهدیه و یا حسینیه به صورت وقفی داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین محمدی در هشتمین نشست مشترک مشاورین امور زنان دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، گفت: وقف به عنوان یک حکم الهی از پیش از اسلام نیز وجود داشته است.

وی ادامه داد: اماکنی به عنوان موقوفه در کشور ما و کشورهای اسلامی وجود دارد که وقفی هستند و از آثار مهم تمدن این کشور‌ها به حساب می‌آیند، ما در حال حاضر حدود ۴۰ دانشگاه، ۷۰ هزار مسجد و ۱۲ هزار حسینیه، ۵۰۰ مدرسه دینی و حدود ۳ الی ۴ هزار تکیه، مهدیه و یا حسینیه به صورت وقفی داریم.

وی با اشاره به ماندگاری اثرات وقف گفت: برای نمونه در ۱۱ قرن پیش شخصی در اصفهان سرمایه خود را وقف کرده است که اکنون ۲۸ هزار هکتار از آن در اختیار تاسیسات هسته‌ای قرار دارد و در آمد آن برای کمک به یتیمان استفاده می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در برخی از حکومت‌های فاسد و ناسالم قصد بر فراموش کردن وقف بوده گفت: یکی از اهداف اصلاحات ارضی بعد از نابودی کشاورزی از بین بردن موقوفات بوده است.

محمدی ادامه داد: یکی از خدمات بزرگ امام خمینی(ره) احیای وقف و توجه به این رکن الهی بود.

محمدی افزود: تا پایان سال ۸۸ میانگین موقوفات ما سالانه ۲۰۰ موقوفه بوده است که در سال ۹۲ این مقدار به بیش از ده برابر یعنی حدود ۲۸۰۰ موقوفه رسیده است، در سال ۹۳ نیز ۲۰۰۰ موقوفه داشته‌ایم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: ما احکامی مشابه وقف همچون وصیت، نذر، هبه و بخشش داریم که می‌توانند در قالب وقف قرار بگیرند. همچنین در سال ۹۲ پیشنهادی برای انجام گروهی و وقفی به مجلس شورای اسلامی دادیم که به تصویب رسید، تا به واسطه آن تنها افراد ثروتمند قادر به انجام وقف نباشند و همه بتوانند در این امر خیر شریک شوند، برای نمونه برای ساخت دو بیمارستان سرطان در تهران و شیراز با توجه به ابلاغ سیاستهای سلامت از سوی مقام معظم رهبری فراخوان دادیم که می‌تواند از جمله مصداق‌های وقف گروهی وجمعی باشد.

وی ادامه داد: همچنین درحوزه ازدواج جوانان می‌توانیم؛ وقف گروهی یک کارخانه را داشته باشیم تا درآمد آن برای ازدواج جوانان مطرح شود.

وی اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است که اگر خانم‌ها در امر وقف پیشقدم شوند، آثار بسیار خوبی بجای خواهند گذاشت.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در سال ۹۳، دو هزار مورد وقف داشته‌ایم.

محمدی همچنین ضمن گرامیداشت سالروز نهم دی اظهار کرد: این روز، روز پر افتخاری برای نظام اسلامی ور وز نمایش قدرت و حمایت از رهبری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز