خبرگزاری کار ایران

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان رضوی:

صندوقهای مضجع مطهر امامین جوادین ساخته شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۵۳۴

این صندوق‌ها در کارگاه خاتم کاری امامزاده سید محمد، گنبد خشتی در جوار حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) تهیه شده است و به زودی رونمایی می‌شود.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان رضوی از اتمام کار ساخت دو صندوقچه مضجع مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) در مشهد خبرداد

به گزارش ایلنا، جعفر دهنوی در این مورد گفت: کار ساخت این صندوق‌ها که طراحی آن توسط اساتید خاتم کار شیرازی انجام شده، پس از نصب قطعات منبت و خاتم و پرداخت به پایان رسید.

وی افزود: در طراحی صندوق مرقد مطهر امام موسی کاظم(ع) از گره و خاتم ۱۴،۷، ۵ و ۶ و در طراحی صندوق قبر مطهر امام جواد(ع) از گره و خاتم ۱۲،۹، ۵ و ۶ استفاده شده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان رضوی با اشاره به نقوش روی این دو صندوق عنوان کرد: فضاهای خاتم کاری و منبت هردو طرح به شکل ۵۰ درصد خاتم درجه ۱ اصیل شیراز، ۲۵ درصد خاتم گره ۵-۱۴ و ۲۵ درصد منبت کاری بر روی چوب تقسیم شده است.

وی خاتم کاری این صندوق‌ها را که تلفیقی از خاتم برنج، چوب و استخوان ش‌تر است، کم نظیر خواند وگفت: جنس این صندوق‌ها از ساج با ماندگاری دست کم ۵۰۰ است و در ساخت آن‌ها از ۳۸ میلیون قطعه سیم، چوب و استخوان استفاده شده و ۴۵ متر خاتم کاری روی آن اجرا شده است.

دهنوی با بیان اینکه خطوط قرآنی نقش بسته بر اطراف این صندوق‌ها در ۲ مرحله توسط کار‌شناسان بازبینی و بررسی شده است یادآور شد: این صندوق‌ها در کارگاه خاتم کاری امامزاده سید محمد، گنبد خشتی در جوار حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) تهیه شده است و به زودی رونمایی می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز