خبرگزاری کار ایران

خواسته‌ها از منتخبین ملت

نمایندگان پیگیر حق مردم و حل مشکلات اقتصادی باشند

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۰۷۴

مردم نمایندگانی را انتخاب می‌کنند که امور آنها را در مجلس پیگیری کنند نه افکار و اندیشه های خود را. اگر نمایندگان می‌خواهند در دوره‌های متوالی انتخاب شوند که معمولا این علاقمندی در اکثر آنها دیده می‌شود باید به تدوین قوانین متناسب با نیاز مردم بپردازند.

برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از مهمترین اتفاقات سیاسی در کشور است و از حساسیت بسیار بالایی برخودار است. از آنجایی که حضور نمایندگان در مجلس با رای مستقیم مردم هویت پیدا می‌کند این حساسیت دو چندان می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به دلیل حضور آحاد جامعه در انتخابات مجلس این اتفاق به عنوان باشکوه ترین جلوه مردم‌سالاری در کشور است. مردم سالاری که بر اراده مردم از طریق گزینش آزاد و ادواری نمایندگان خویش است. نمایندگانی که در انتخاباتی عمومی، آزاد و ادواری از طرف مردم برگزیده می‌شوند، تا امور کشورداری بر طبق اراده‌ آنان پیش برود.

ابزار اعمال حاکمیت مردم
درواقع انتخابات مجلس راه حاکمیت مردم را می‌گشاید و همزمان تصمیم‌گیری ‌در امور تخصصی را برعهده‌ برگزیدگان مردم می‌گذارد؛ بنابراین می‌توان گفت انتخابات ابزار اعمال حاکمیت مردم در یک نظام دموکراتیک است.

بر این پایه، یک دموکراسی، دیگر نه به معنای حکومت خود مردم، بلکه به مثابه حکومت نمایندگان مردم است. به همین دلیل نمایندگان منتخب باید حداکثر توان خود را برای اجرای خواسته‌های مردمی بگذارند.

برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس قوه مجریه معادلات و آرایش سیاسی در انتخابت ۹۴ مجلس شورای اسلامی را تغییر داده است. گروه‌های مختلف سیاسی در حال آماده‌سازی خود برای انتخابات سال آینده هستند تا بتوانند با تبلیغات خود، مردم را پای صندوق‌های رای بیاورند و رای را به نفع جناح سیاسی موردنظر خود ببرند.

گروه هایی که اکثراً قبل از انتخابات همه موضوعاتشان حول محور مسائل اجتماعی، اقتصادی و… است اما اینکه در آینده تا چه اندازه می توانند به شعارهای خود جامه عمل بپوشانند، مشخص نیست.

خواسته‌ مردم
مهمترین خصوصیت انتخابات، مشارکت مردم به منظور انتخاب نماینده‌های موردنظر خود است. نمایندگانی که قرار است در ساختمان مجلس شورای اسلامی به امور مورد نظر آنان رسیدگی کنند. اموری که در چند سال اخیر به جای حل مشکلات مردم، رنگ ‌و بوی سیاسی بیشتری به خود گرفته است.

نمایندگان در حالی به آیات قرآن قسم می خورند به امور کشور رسیدگی کنندکه در چند سال اخیر گاهی درگیر دعواهای سیاسی و جناحی شده اند؛ موضوعی که نه تنها به سود منافع ملی نیست بلکه پیگیری مطالبات و خواسته‌های مردم را با مشکل مواجه می کند. خواسته‌های مردمی که امروز کمتر رنگ و بوی سیاسی دارد و بیشتر حول محور مسائل اقتصادی می چرخد.

خواست سیاسی مردم
روی کار آمدن دولت جدید با شعار تعادل و رای مردم، مشخص شد که مردم از برخی بگومگوها در عرصه سیاسی و اجتماعی بیزارند. رای به دولت تعادل به گفته بسیاری از کارشناسان سیاسی نیازمند مجلسی همسو است که بتواند در فضایی آرام و دور از تنش مشکلات مردم را پیگیری کند.

احتمال آن می رود در صورتی که مردم از نتیجه رای خود در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ رضایت داشته باشند، در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده همچنان مشی تعادل در سیستم سیاسی کشور را انتخاب کنند.

فعال کردن احزاب قانونی
احمد یوسفی، دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی مهمترین خواسته خود از نمایندگان دوره دهم مجلس را فعال کردن احزاب قانونی و مشخص عنوان کرد و گفت: هر چند در جامعه ما حزب‌گرایی پروژه موفقی نبود اما در صورت ایجاد احزاب قدرتمند، مردم می توانند متناسب به گرایش های سیاسی خود به نمایندگان رای دهند و پیگیر مسائل مختلف‌ از آنها باشند.

وی معتقد است با انتخاب کسانی که صادقانه قدم در عرصه انتخابات نمی گذارند، نمی توانیم مشکلات کشور را حل کنیم. افرادی که برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی می کنند باید با اشاره به واقعیت های حال حاضر جامعه، به برنامه ریزی مدون بپردازند و قدرت پیگیری مسائل مردم را داشته باشند. متاسفانه امروز مجلس به جای پیگیری مساله بیکاری، دائم دنبال مسائل جناحی و متهم کردن دولت است که هیچ سودی برای مردم ندارد.

پیگیری حق مردم
مینا صالحی، دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا نیز در این باره معتقد است که انتخاب مجلسی که شعارش تعادل باشد شاید بتواند برخی مشکلات و دعواهای سیاسی را کم رنگ کند اما مهم این است که بتواند مسائل به حق مردم را پیگیری کند و با نظارت جدی بر دولت بتواند بیشترین سود را به جامعه برساند.

این دانشجو با اشاره به اینکه در حال حاضر مجلس کنونی با تاکید بر بحثفساد توانست تا حدودی مسائل درون کشور را شفاف کند، گفت: مجلس باید پویا باشد و بتواند در یک رابطه متعامل با دولت نظارت جدی بر نهادها و سازمان ها داشته باشد و مراقب باشد تا قوانین اجرایی اختلافی با قوانین کشور نداشته باشد.

حل مشکلات اقتصادی
۱۵ ماه است که مردم به تدبیر دولت برای حل مشکلات اقتصادی چشم دوخته اند. در این مدت بیشترین فعالیت های دولت بدون در نظر گرفتن فعالیت های سیاست خارجی توجه به مسائل اقتصادی بوده است.

هر چند رکود حاکم بر بخش‌های مختلف اقتصادی، تورم، تحریم‌ها و رشد ناکافی تولید ملی و میراثدولت گذشته باعثشد اقتصاد کشور در وضعیت بدی قرار بگیرد اما دولت با برنامه ریزی در حوزه اقتصاد ابتدا به کاهش نرخ تورم در کشور پرداخت و بعد از آن با بسته خروج از رکود و ارائه آن در قالب لایحه به مجلس سعی کرد تا حدودی مشکل واحدهای تولیدی را برطرف کند.

مجلس نهم نیز با هدف کم کردن مشکلات حاصل از رکود تورمی در کشور و همراهی با سیاست‌های اقتصادی دولت، این لایحه را تصویب کرد. با این حال مردم همچنان از وضعیت اقتصادی گلایه دارند.

عدم تناسب هزینه‌ها
زهرا موسوی، کارمند درباره عمده مشکل اقتصادی که انتظار دارد نمایندگان با پیگیری و کمک به دولت آنها را برطرف کنند، را حل مشکل عدم تناسب میان هزینه های زندگی و حقوق دانست، گفت: من و همسرم هر دو کارمند دولت هستیم و حقوق مان به نسبت برخی از کسانی که در شرکت های خصوصی کار می کنند، بهتر است اما با این حال درآمدمان کفاف خرج و مخارج زندگی نیست. نمایندگان مجلس باید به عنوان نمایندگان مردم بتوانند پیگیر مسائل این چنینی مردم باشند.

وی افزود: امیدوارم افرادی که برای انتخابات سال‌ آینده شرکت می کنند، چهره‌های شناخته شده علمی و مدیریتی باشند تا بتوانند با ارائه برنامه ریزی مناسب به حل مشکلات معیشتی مردم بپردازد. حل مشکل معیشت باید اولویت اول مسئولان باشد. نمایندگان مجلس نیز باید با درک وضعیت مردم به چنین موضوعاتی اهمیت دهند.

کمک به بخش‌های تولیدی
حبیب لواسانی که در بازار تهران تولیدی کیف و کفش دارد، درباره وضعیت اقتصادی و انتظارش از نمایندگان مجلس آینده گفت: مهمترین انتظارمان کمک به بخش‌های تولیدی کشور است. افرادی که می خواهند برای مجلس آینده شرکت کنند باید به تعامل مستقیم با مردم بپردازند.

باید میان مردم بروند تا از مشکلات آنها باخبر شوند. وقتی مردم به آنها رای می دهند، درواقع آنها را انتخاب می کنند که با حضور در جامعه و با آگاهی بتوانند در مجلس به پیگیری امور و تدوین قانون بپردازند.

وی با گلایه از مشکلات کار خود در چند سال اخیر به دلیل گرانی مواد اولیه گفت: تاکنون من به عنوان یک فعال صنفی، شاهد نبودم که نمایندگان به مشکل ما در قالب گفت و گو و شنیدن مسائل رسیدگی کنند؛ این در حالی است که بدون حل مشکل تولید کنندگان نمی توانیم شاهد اقتصاد پویا باشیم.

درخواست‌های تکراری
امیرعلی صادقی که در یکی از کتابفروشی‌های خیابان انقلاب مشغول به کار است و کارشناسی ارشد تئاتر دارد، درباره خواسته‌اش از نمایندگان آینده مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع مهمتر این است که اول هرکس بتواند متناسب با رشته‌اش کار کند. برای من که سال‌ها با مشکل کار دسته و پنجه نرم کردم، کار کردن در کتابفروشی با حقوق ناچیزش شاید بهتر از بیکاری باشد اما دردآور است. درخواست‌های ما تکراری شده است اما حل مشکل بیکاری واقعا باید در اهم موضوعات دولت و مجلس باشد.

وی معتقد است نمایندگان آینده مجلس باید به فکر کاهش بیکاری برای تحصیل‌کرده‌ها و حتی افراد فاقد تحصیل باشند؛ چون با وضعیت حال حاضر اقتصاد کشور، داشتن یک کار و حقوق ماهیانه می تواند امید به زندگی را در ایران بالا ببرد و از بسیاری بیماری‌های روانی مثل افسردگی جلوگیری کند.

تدوین قوانین متناسب
برای جلوگیری از قانون‌گریزی در جامعه، باید قوانینی تصویب شود که مورد نیاز جامعه باشد نه مورد نیاز افراد و قشر خاصی در جامعه. به گفته کارشناسان، اگر قوانین متناسب با نیازهای مردم و به عنوان یک ابزار برای حل مشکل آنها به تصویب برسد، مسلما همه آحاد جامعه این قوانین را می پذیرند و آن را اجرا خواهند کرد. اما به نظر می رسد در برخی دوره‌ها ی مجلس عملکرد نمایدگان در تدوین قوانین متناسب با نیازهای جامعه نبوده است.

انباشت انتظارات
حسام طالبی، دانشجوی دروه کارشناسی ارشد حقوق در این باره گفت: نمایندگان مجلس شواری اسلامی بیشتر از آنکه به نیازهای جامعه توجه کنند براساس عقاید و خواسته‌های خود طرحی را ارائه می‌دهند یا به طرح‌ها و لوایح رای می‌دهند.
اینکه خواسته‌های مردم مورد توجه قرار نمی‌گیرد؛ موجب انباشت انتظاراتی می‌شود که در صورت پاسخ ندادن به آنها در طول زمان، مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

وی معتقد است مردم نمایندگانی را انتخاب می‌کنند که امور آنها را در مجلس پیگیری کنند نه افکار و اندیشه های خود را. اگر نمایندگان می‌خواهند در دوره‌های متوالی انتخاب شوند که معمولا این علاقمندی در اکثر آنها دیده می‌شود باید به تدوین قوانین متناسب با نیاز مردم بپردازند.

مثلا قانونی که اخیرا درباره کنترل موالید تنظیم شد تا حدودی باعثواکنش بخش‌هایی از جامعه شد. اگر قرار است قانونی که مردم به آن بی اعتنا باشند یا با آن مشکل دارند و اجرایش نمی‌کنند به تصویب برسد یعنی میان خواست مردم و انتخاب نمایند‌شان برای مجلس فاصله وجود دارد.

برای حل این مشکل هم مردم باید در انتخابات آینده فقط به شعارهای اقتصادی توجه نکنند بلکه باید با دقت و شناخت نسبت به سابقه مدیریت و تجربه افراد و پایبندی آنها به عقاید ونظراتشان رای دهند تا قوانینی که نصویب می‌شود با خواسته‌های آنها فاصله و شکاف نداشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز