خبرگزاری کار ایران

قاسمی خبر داد:

شناسایی سنگ مزار یک شاهزاده قجری در شهرستان طارم

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۱۵۴

مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت: یک سنگ مزار ۱۹۸ ساله متعلق به یک شاهزاده قجری در شهرستان طارم استان زنجان شناسایی شد.

به‌گزارش ایلنا از زنجان به نقل از اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی استان زنجان، مسئول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان، با اعلام این خبر، گفت: سنگ مزار نوه فتحعلی شاه قاجار و پسر عبدالله میرزا دارا حاکم زنجان از جنس مرمر سفید با قدمت ۱۹۸ سال پیش در آب بر طارم شناسایی شد.

پرستو قاسمی، ادامه داد: این اثر به دلیل مرمت آرامگاه امامزاده عوف و هاشم آب بر در اختیار اداره کل  اوقاف وامور خیریه استان قرار گرفت.

قاسمی افزود: این سنگ مزار مربوط به خلیل الله میرزا پسر عبدالله میرزا دارا است؛ عبدالله میرزا دارا دارای ۱۰ پسر و۲۰ دختر بوده که از دیگر پسران وی  می توان به نامهای محسن میرزا میر آخور ، اسحاق میرزا ، یعقوب میرزا ، لطف الله میرزا و... اشاره کرد.

مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان در خصوص سرگذشت این شاهزاده قجری بیان کرد: عبدالله میرزا دارا متولد ۱۲۱۱ ه ق در سن سیزده سالگی از طرف فتحعلی شاه قاجار بعنوان حاکم زنجان منصوب می شود؛ او در طارم قلعه ای در کنار رودخانه قزل اوزن در اراضی درام ساخته که بقایای قلعه هنوز باقیست؛ امروزه این قلعه بنام قلعه دارا شناخته شده که  زنجان با خانواده وهمراهان در آنجا سکونت داشتند .

قاسمی در خصوص ابعاد و وضعیت سلامت این سنگ اظهار کرد: سنگ مزار به طول۱۲۷، عرض ۵۴ وضخامت ۹ سانتیمتر ، سالم و موزه ای و مربوط به سال ۱۲۴۳ ه . ق است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز