خبرگزاری کار ایران

در بازدید تور خبری از بزرگترین سیلوی زنجان مطرح شد؛

ظرفیت ذخیره سازی ۵۵۰ هزار تن گندم در سیلوهای استان/ زنجان گندم مازاد بر مصرف خود را صادر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۰۵۸۷۲

استان زنجان با دارابودن ۱۷ سیلو و ظرفیت ذخیره سازی ۵۵۰ هزار تن گندم علاوه بر مصرف استان، گندم مورد نیاز ۱۴ استان دیگر را از طریق ناوگان ریلی تامین می‌کند.

به گزارش ایلنا از زنجان، معاون بازرگانی اداره غله و خدمات بازرگانی استان زنجان امروز در حاشیه بازدید از بزرگترین سیلوی استان زنجان و فعالیت این سیلو و کارخانه آردسازی استان زنجان، گفت: گندم با کامیون وارد سیلو شده و از طریق ناوگان ریلی به 14 استان کشور ارسال می شود.

ستار رحمنی،  با اشاره به اینکه علیرغم خرید سالانه گندم، مازاد گندم موجود از طریق ناوگان ریلی ارسال می شود، ادامه داد: سیلوی غدیر سیلوی بتنی است و سالانه عملیات بالای 120 تن دارد و جزو سیلوهای استراتژیکی استان محسوب می شود.

وی با یادآوری اینکه صرفه اقتصادی ناوگان ریلی موجب شده است گندم تا سیستان و بلوچستان ارسال شود، خاطرنشان کرد: سیلوهای استاندارد استان ظرفیت ذخیره 550 هزار تن گندم را دارند.

معاون بازرگانی اداره غله و خدمات بازرگانی استان زنجان خاطرنشان کرد: سال گذشته 455 هزار تن خرید گندم داشتیم و با ذخیره قبلی، میزان گندم به بیش از 550 هزار تن رسید.

بازدید از شرکت تولیدی آرد فخر زنجان واقع در شهرک صنعتی اشراق مقصد بعدی خبرنگاران بود که رحمنی در جریان این بازدید گفت: ظرفیت کارخانجات آرد استان ظرفیتی بیش از مصرف استان دارند و با استفاده از دستگاه های روز، گندم را به آرد تبدیل کرده و به مراکز مصرف ارسال می کنند.

وی تصریح کرد: اداره غله و خدمات بازرگانی علاوه بر تامین شکر، برنج، روغن و دانه های روغنی، بر پروسه تامین گندم و تبدیل آن به آرد در استان نظارت می کند.

معاون بازرگانی اداره غله و خدمات بازرگانی استان زنجان افزود: مصرف ماهانه آرد در استان زنجان 12 هزار تن است و سیلوی موجود در این شهرک ظرفیت ذخیره 20 هزار تن گندم را دارد.

در ادامه این تور خبری، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان  نیز با اشاره به اهمیت ذخیره سازی گندم در استان زنجان، اظهار داشت: استان زنجان در بین استان‌های شمالغرب کشور در سالهای اخیر دارای عملکرد مطلوب در خصوص ذخیره سازی گندم بوده است.

 محمد ایزدی، گفت: کارخانجات آردسازی استان زنجان از تکنولوژی روز دنیا برخوردار هستند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اشاره به اینکه طرح درجه بندی کارخانجات آرد از سال 80 در استان اجرا شد، گفت: کیفیت آرد کارخانجات آرد قبل و بعد از درجه بندی قابل مقایسه نیست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه  کارخانه آرد فخر ظرفیت بالای 50 هزار تن را دارد، افزود: خط تولید کارخانه های استان تحت لیسانس کشورهای اروپایی است.

ایزدی ضمن اعلام این مطلب که استان زنجان سال گذشته بالاترین رکود خرید گندم به میزان 445 هزار تن داشت، به خرید گندم در بازه زمانی سال 80 تا 97  در حدود 240 هزار تن اشاره و خاطرنشان کرد: صادرات آرد از طریق کارخانه آرد فخر و ماهدشت از سال گذشته در زنجان کلید خورد.

ایزدی با بیان اینکه در استان 235 هزار تن خرید تضمینی و 25 هزار تن در حال ثبت داریم، افزود: قیمت گندم در سال به رقم 1700 به تصویب رسید و نارضایتی کشاورزان از این قیمت موجب شد تا پیش بینی خرید گندم محقق نشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا شهریور امسال تنها 300 هزار تن گندم خریداری شده است، تصریح کرد: بخشی از گندم کشاورزان هم برای خوراک دام نگهداری شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان در خصوص خروج غیرقانونی گندم هم گفت: در استان زنجان به دلیل همجواری با استان های مرزی اقدامات به موقعی توسط نیروهای انتظامی انجام شد و خروج غیرقانونی گندم از زنجان اتفاق نیفتاد.

ایزدی با بیان اینکه بالا بردن مراکز خرید و ساعت کاری موجب خرید بیشتر گندم شد، گفت: امسال برای اولین بار خرید توافقی گندم در کشور انجام شد.

وی در تشریح فرایند خرید توافقی گندم در استان ادامه داد: در این طرح وجه گندم توسط خود خریدار به کشاورزان تحویل شد.

وی ادامه داد: مراکز خرید توافقی در شهرستان های در ایجرود، خدابنده و شرکت مینوی خرمدره ایجاد شد که خریداران با مراجعه به این مراکز گندم مورد نیاز را خریداری و مبلغ را به طور مستقیم در اختیار کشاورزان قرار می دهند.

ایزدی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل قرارگیری در ماه محرم، مقرر شده است 402 تن برنج هندی با قیمت 6 هزار تومان و 201 تن شکر به قیمت 3250 تومان در اختیار هیئت های مذهبی قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز