خبرگزاری کار ایران

اوجاقلو تشریح کرد:

ضرورت اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی باغات

asdasd
کد خبر : ۷۳۸۱۱۹

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، گفت: به منظور جلوگیری از سرمازدگی و پیشگیری از خسارات در باغات به کارگیری تمهیدات مختلف و اعمال مدیریت مطلوب توسط باغدار ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، بهنام اوجاقلو در تشریح روش فعال (زمان بروز بحران سرمای شدید) تصریح کرد: یکی از اقداماتی که می‌توان در قالب این روش به کار گرفت استفاده از دمنده‌های حرارتی است که به پشت تراکتور بسته شده و در جهات مختلف حرارت را پخش کرده و دمای باغ را افزایش می‌دهد.

وی عنوان کرد: استفاده از بخاری‌های باغی روش دیگری است که از قدیم متداول بوده و در شب‌های سرد برای گرم کردن محیط باغ مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش حرارت به صورت تشعشع به اندام‌های مختلف درختان می‌رسد. راندمان حرارتی نسبتا پایین است و هرچقدر فاصله بخاری از درخت بیش تر باشد میزان حرارت کم‌تری به درخت می‌رسد لذا استفاده از بخاری‌های کوچک به ازای هر دو درخت، کارایی بهتری در توزیع یکنواخت گرما نسبت به بخاری‌های بزرگ دارند چرا که بخاری‌های بزرگ در یک محدوده، دمای بالایی تولید کرده و درختان در مسافت های دورتر حرارت کم تری دریافت خواهند کرد.

اوجاقلو با اشاره به اینکه در روش فعال هدف افزایش یک تا دو درجه دما نسبت به دمای بحرانی خسارت زننده به درخت و محصول است، بیان داشت: در استفاده از بخاری درصورت آگاهی از جهت ورود باد به محیط باغ بهتر است به منظور افزایش راندمان حرارتی، بخاری­‌ها را در محل ورود باد به باغ مستقر کرده و قبل از رسیدن دمای بحرانی بخاری‌ها روشن شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان استفاده از ماشین های مولد باد را روش دیگری برای حفاظت درختان میوه از سرمازدگی برشمرد و خاطرنشان کرد: این ماشین ها روی پایه‌هایی بلندتر از ارتفاع درخت مستقر هستند و از طریق پروانه های قوی هوای سرد و گرم پایین و بالای سطح زمین را با هم ترکیب کرده و باعث ایجاد هوای متعادلی در محیط باغ و اطراف تاج درخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه می توان از ترکیب ماشین های مولد باد و بخاری های باغی به منظور ایجاد هوای یکنواخت در محیط باغ استفاده کرد، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته از هلیکوپتر به این منظور استفاده می شود. به طوری که با پرواز بر روی مناطق باغی، هوای گرم بالای باغ را به سوی محیط باغ رانده و موجب افزایش دمای سطح باغ میشوند.

اوجاقلو بیان داشت: غرقاب کردن باغ نوع دیگری از روش های قدیمی حفاظت از باغ به حساب می آید. در این روش درجه حرارت آب نسبت به محیط باغ بالا بوده و با غرقاب کردن سطح باغ، آب حرارت نهانی خود را به محیط اطراف داده و باعث افزایش چند درجه ای باغ می شود به طوری که از رسیدن دما به درجه بحرانی جلوگیری می کند. در این روش بهتر است از آب چاه به دلیل بالاتر بودن نسبی دما آن استفاده شود.

وی آبیاری بارانی و پاشیدن آب روی تاج درختان را روش دیگری برای جلوگیری از سرمازدگی درختان میوه برشمرد و ادامه داد: در این روش باید آب کافی در دسترس باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان آتش زدن لاستیک و کاه و کلش و شاخه های حاصل از هرس درختان را نیز در حفاظت از درختان موثر دانست و افزود: این روش به دلیل اثرات زیست محیطی روش مطلوبی نسیت.

اوجاقلو در ادامه ابراز کرد: بهتر است در زمان هایی که احتمال سرمازدگی بهاره وجود دارد از شخم زدن کف باغ خودداری شود چراکه این موضوع باعث پوک شدن خاک شده و مدت زمان ماندگاری حرارت در داخل خاک را کاهش می دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز