خبرگزاری کار ایران

در سالن همایش‌های بین‌المللی موسوی صورت گرفت؛

هفتادمین سمپوزیوم سلول‌های بنیادین در زنجان برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۷۳۷۳۹۹

رئیس دانشگاه علوم پزشکی،گفت: کشف سلول های بنیادی تحول عظیمی در دنیا به وجود آورده است که بسیاری از بیماری‌ها در بیست سال آینده، از طریق سلول های بنیادی کنترل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، افتتاحیه هفتادمین سمپوزیوم کشوری در سالن همایش‌های بین المللی آیت الله موسوی با حضور رئیس مرکز سلول‌های بنیادی در کشور و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان و اساتید برجسته استان برگزار شد.

پرویز قزلباش، در این مراسم با اشاره به اینکه انسان از 16 سلول بنیادی به وجود می آید، گفت: کشف سلول های بنیادی تحول عظیمی در دنیا به وجود آورده است که بسیاری از بیماری ها در بیست سال آینده، از طریق سلول های بنیادی کنترل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه سلول های بنیادی بالغ، بسیار انعطاف پذیدترند و قادر به تبدیل سلول‌های خونی هستند، بیان داشت: برای درمان بیماری های دیابت و بیماری های قلبی و عروقی امروزه با این روش درمان می شود و به منظور ترکیبی از سن درمانی و سلول درمانی در دهه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. سلول های بنیادین متداول ترین سلول برای بیماری قلب و دیگر بیماری ها به شمار می آید، ظهور پژوهش سلول بنیادی یعد از انقلاب، از دهه 70 در کشور پرداخته شد در حالی که کشورهای دیگر از قبل انقلاب در این زمینه فعالیت و تحقیقات داشتند.

وی ادامه داد: امروز کشور پیشرفت خوبی در موضوع تحقیقاتی و درمانی شروع کرده است و ایران در علم پزشکی، سومین جایگاه را در جهان دارا است.

قزلباش یادآور شد: ایران از جمله کشورهای جهان است که برای درمان برخی بیماری های صعب العلاج به کشورمان سفر می کنند و جزو یک درصد کشورهای دنیاست که سلول های بنیادی خون را به خود اختصاص داده است.

امیرعلی حمیدیه با بیان اینکه میزان سرمایه گذاری در این حوزه، رو به افزایش است، افزود: کشور این روزها نیاز به اتحاد دارد و مسئولان بایستی در امور پزشکی هوشمندانه عمل کنند. در شاخه‌های مختلف پزشکی، گاهی این نقص به چشم می آید که برخی از بیماری ها با دارو درمان نمی شود بلکه بیماری های صعب العلاج امروز با سلول های بنیادی قابل درمان است.

رئیس ستاد سلول‌های بنیادی کشور، در ادامه اظهار داشت: تندرویی هایی که در دانشگاه های کشور صورت گرفت باعث به وجودآمدن سوء ظن برخی مسئولان در این زمینه شد که ستاد با ایجاد تعادل، چندین آیین نامه در خصوص تولید بافت و ژن، به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است و در سال 95 اولین آیین نامه سلول درمانی، در کشور ابلاغ شد و اکنون چرخه تولید و مصرف کامل شده است که قطعا در ایجاد اشتغال در این حوزه باعث کار آفرینی خواهد شد.

وی یادآور شد: بیش از 700 کمپانی در دنیا در این زمینه تولید دارند که کشور آمریکا 12 محصول، اروپا 13 محصول و کشور ایران هم موفق به ثبت 5 محصول غذا و دارو در جهان شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: بزرگترین مشکل کشور این است که در فناوری صاحب صنعت نیست. علت این امر واردات دستگاه هایی است که در آن تخصصی نداریم که در زمان خرابی قادر به تعمیر یا تولید آن باشیم. بایستی کل پکیج را خودمان تولید کنیم. آن وقت ما صاحب فناوری خواهیم بود. هر هیات علمی در سی سال فعالیت خود باید مهم ترین اولویت خود ایجاد اشتغال در کشور باشد.

وی، با اشاره به نزول ارزش پولی کشور، به اساتید و دانشجویان،تاکید کرد: در شرایط کنونی کشور بایستی به فکر صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان بود. آینده زندگی شما در همین است که چند شغل می‌توانید ایجاد کنید و محصول محور فکر کنید؛ کشورهایی در آینده برنده اند که بتوانند شرکتی تاسیس کنند که متخصص داشته باشد. دانش فنی و کسب کار با هم متفاوت است و باید مدیریت تکنولوژی را تغییر بدهند.

علیرضا بیگلری، نیز با اشاره به تاریخچه علم سلول های بنیادی اشاره داشت و گفت: اولین ژن درمانی در سال ۱۹۹۰در کشور آمریکا انجام شد، در سال 2000 مقاله ای ارائه شد که  مشکلی که در ژن درمانی وجود دارد ریشه در وکتور است امروز نیز شاهدیم در ژن درمانی مشکل از انتقال خون یا همان وکتور است این مقاله یکی از بهترین مقالات در تاریخ علم ژن درمانی است جوانان دانشمند بایستی در این زمینه خوب کار کنند.

 رئیس انستیتو پاستور ایران، عنوان کرد: در سال 1998 که انجمن های ژن درماتی تشکیل شد رسما اعلام کردند ژن درمانی بدون سلول درمانی نمی باشد زبرا سلول ها به تنهایی نمی توانند تکثیر پیدا کنند در حالی که وقتی ژن در سلول قرار می گیرد کاربردهای متفاوتی دارد  علم و تجربه ای که در این حیطه است نجات بخش خواهد بود ماباید نهضتی رو ایجاد کنیم که در  همه زمبنه ها متخصص باشد امیدواریم در سال های آتی وضعیت بهتری داشته باشیم زیرا هر دوز درمان تا 500 هزار دلار هزینه دارد که این آمار نگران کننده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز