خبرگزاری کار ایران

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری زنجان خبرداد:

انتخاب زنجان به عنوان پایلوت غذای سالم در کشور/ کاهش بیماری‌ها دستاورد نظام امنیت تغذیه

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۳۳۷

سرپرست معاونت سیاسی - امنیتی استانداری استان زنجان گفت: این استان به عنوان پایلوت غذای سالم در کشور انتخاب شده است.

به گزارش ایلنا از زنجان، فرامرز نیک‌سرشت در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان زنجان، با تاکید بر این‌که در اسرع وقت کمیته تخصصی تغذیه و امنیت، با ماهیت حقوقی خاص تشکیل شود، گفت: دانشگاه علوم‌پزشکی در راستای عملیاتی کردن سند تغذیه و امنیت غذایی، فرم‌های ارزیابی داشته باشد تا بتوان میزان توفیق سازمان‌ها و دستگاه‌ها در عملیاتی کردن این سند را بررسی کرد.

نیک سرشت، با اشاره به تحقیقات میدانی و نتایج حاصل از تحقیقات علمی، در مورد سلامت محصولات کشاورزی جای نگرانی وجود ندارد، ولی شرایطی پیش آمده است که شهروندان امنیت روانی ندارند و احساس می‌کنند که مقداری بیش از حد استاندارد از باقی‌مانده کود و یا سم را مصرف می‌کنند.

وی افزود: در خصوص نگرانی از آبیاری تولیدات کشاورزی جنوب شهر زنجان با آب فاضلاب نیز، معاونت عمرانی استانداری، سالم‌سازی و به‌سازی مسیر رودخانه را در دستور کار دارد ولی آگاهی‌بخشی بسیار مهم است و این آگاه‌سازی باید با محوریت فرمانداری و جهادکشاورزی سامان داده شود.

نیک‌سرشت با اشاره به این‌که خوشبختانه استان زنجان به عنوان پایلوت غذای سالم انتخاب شده است و این خبر بسیار مسرت‌بخش است، تصریح کرد: باید در چنین زمینه‌هایی الگوی کشوری باشیم و برای پیشبرد بهتر اهداف، ضروری است که دستگاه‌ها ارتباط مشترکی با سازمان‌های مردم‌نهاد داشته باشند؛ چراکه سمن‌ها دغدغه شهروندان را به جد و بدون چشمداشت دنبال می‌کنند.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری زنجان یادآورشد: برای این‌که همه سازمان‌های دارای مراکز درمانی، در مواقع بحرانی هم‌افزایی داشته باشند و تقسیم کار بکنند، باید تفاهم‌نامه چند جانبه داشته باشیم . علاوه بر این، طراحی مسیرهای سلامت نیز باید در دستور کار قرار گیرد و در خصوص برگزاری ورزش‌های محلات، محله‌های کم‌برخوردار حتما باید شناسایی شود.

عصمت عباسی کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز تصریح کرد: کاهش 50 درصدی سوء‌تغذیه کودکان با اجرای برنامه‌های مشارکتی و حمایتی بهبود رشد و تغذیه کودکان زیر 5 سال، کاهش شیوع گواتر از 69 درصد در سال 65 به 8.4 درصد در سال 86، همچنین کاهش تولد نوزاد کم‌وزن و کاهش بیماری‌های کودکان از دستاوردهای نظام امنیت غذا و تغذیه در کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز