خبرگزاری کار ایران

هشتم محرم زنجان و یوم العباس؛

چرایی عاشقی در پایتخت شور و شعور حسینی در یوم العباس

asdasd
کد خبر : ۶۶۹۷۹۰

عاشقان و دلدادگان پایتخت شور و شعور حسینی امروز هشتم محرم در یوم العباس با مطلع «جان اولا قربان شرف دائمه؛ منتظران فرج قائمه؛ عالم بوشور و احساسه قربان؛ یاران مهدی عباسه قربان؛ جانم ابوالفضل» همنوا می شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان، سالها پیش به عنوان دهمین میراث معنوی به ثبت رسیده است، این دسته عزاداری و گردهمایی بزرگ حسینی سالیان سال است، که از محل حسینیه اعظم زنجان به سمت امامزاده ابراهیم(ع) به حرکت درمی آید.

برگزاری این همایش بزرگ معنوی و این دسته عزاداری، موجب شده تا زنجان به پایتخت شور و شعور حسینی مشهور شود، همه ساله در هشتم محرم زائران و دلدادگان حسینی از سراسر نقاط جهان و ایران در این میعاد گاه حسینی گرد هم  می آیند.

حضور عاشقان حسین با  شور وصف ناشدنی زنان و مردان در این همایش عزاداری حسینیه اعظم زنجان همه ساله با تأسی از زینب این دلیر بانویی داغدیده عشق حسینی، آن یکه تاز میدان عاشوران و بانوی کربلا، جلوه ویژه‌ای به این مراسم تا به امروز بخشیده است. 

چرایی عاشقی در پایتخت شور و شعور حسینی در یوم العباس

مداحی ویژه در این گردهمایی بزرگ با اشعاری نظیر «یل یاتار، طوفان یاتار، یاتماز حسینین پرچمی» همه ساله در این دسته عزاداری در فضای شهر طنین انداز می شود، که نمایانگر برافراشته بودن همیشگی پرچم حسین(علیه السلام) است که در این دیار همنوا با عاشقان حسین (ع) در سراسر جهان به آسمان بر می خیزد.

گردهمایی و عزاداری حسینیه اعظم زنجان، حرکت راهپیمایی ‌وار دسته حسینیه اعظم سال‌های متمادی  است که شکوه و عظمت خود را دارد و سال به سال با افزایش حضور عاشقان ثارالله می رود که تبدیل شود به بزرگ‌ترین اجتماع جهانی عزاداری عاشقان امام حسین(ع) در دنیاگردد.

چرایی عاشقی در پایتخت شور و شعور حسینی در یوم العباس

این همایش همواره مزین به نام نامی حضرت ابوالفضل العباس است که سالیان  سال است شکوه و عظمت این مراسم عاشقان کوی عشق به حسین را به این مکان سرازیر می کند. آنها می آیند با نذر احشام و طیور، طلا و هر آنچه در توان دارند و با تمام وجود خلوص و نیت خود را نثار این هدف امام و سیدو سالار شهیدان هر دو عالم کنند، تا قطره ای از دریای خروشان عزاداری ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) همصدا شوند و به جهانیان بگویند که اسلام ناب محمدی همواره زنده است و خون حسین (ع) در رگهای تک تک  مسلمانان جهان در پیروی از عدالت خواهی و حق جریان دارد.

این مراسم که پرشورترین تجمع آیینی زنجانی‌ها در طول سالها بوده است، قدمت دیرینه دارد که به دوران قاجار می‌رسد. سادگی این مراسم موجب شد تا دسته عزاداری این شهر به الگویی برای عزاداری دیگر استان های شمالغرب و سراسر ایران تبدیل شود.

مراسم حسینیه اعظم زنجان، همه ساله همزمان با هشتم محرم ازساعت 14 از محل مسجد آغاز و دسته عزاداری از ساعت 16 به حرکت درمی آید تا به مسیر منتهی به امامزاده سید ابراهیم را طی کند.

چرایی عاشقی در پایتخت شور و شعور حسینی در یوم العباس

به گفته رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان، در روز هشتم محرم نذورات بسیاری در مسیر دسته ذبح و قربانی می شود، از اینرو زنجان به عنوان دومین قربانگاه جهان اسلام معرفی شده است، ولی در سنوات اخیر طرح ذبح نیابتی از سوی حسینیه اعظم زنجان به اجرا درمی آید.

چرایی عاشقی در پایتخت شور و شعور حسینی در یوم العباس

جواد غم پرور در این خصوص تصریح کرد: واحد فروش احشام در ضلع جنوبی خیام مستقر و آماده خدمت رسانی به عزاداران است، در این روز یک هزار خادم مسوول ذبح، انتقال و بسته بندی گوشت قربانی هستند.

وی با اشاره به اینکه ذبح قربانی در حدفاصل سبزه میدان تا میدان انقلاب ممنوع است، گفت: 700 خادم افتخاری به همراه نیروی انتظامی مسوول نظم دهی و تامین امنیت عزاداران هستند.

به گفته غم پرور، خادمیان حسینیه اعظم دارای کارت شناسایی و لباس های متحدالشکل هستند و عزاداران از پرداخت وجوه و اقلام نذری به افراد متفرقه و فاقد کارت شناسایی اکیدا خودداری کنند.

این مسئول در حسینیه اعظم زنجان همچنین با اشاره به اینکه مراسم دسته حسینیه اعظم زنجان، به صورت زنده از چند شبکه داخلی و خارجی پخش خواهد شد، گفت: 17 شبکه داخلی و چند تلویزیون خارجی از جمله هفت شبکه داخلی و خارجی از جمله شبکه تلویزیونی العالم، پرس TV و چند شبکه تلویزیونی از کشور عراق و لبنان مراسم با شکوه عصر تاسوعای زنجانی ها را به صورت زنده و مستقیم پخش می کنند.

چرایی عاشقی در پایتخت شور و شعور حسینی در یوم العباس

لازم به ذکر است یکی از صحنه های دیدنی توام با لرزش قلوب مسلمین برای مظلومیت حسین در روز عاشورا برای عدل خواهی سیل خروشان مردم از اقصی نقاط ایران و جهان به سمت درهای حسینیه اعظم زنجان است که هر کدام با نیاتی درصدد شرکت در این گرد همایی عظیم حسینی یا اهداء نذورات خود هستند.

این سیل خروشان جمعیت هر کدام با وسع مالی و معیشیت خود نیتی دارند و در تکاپو برای زنده نگاه داشتن پرچم اسلام و انقلاب حسین در این روز گردهم می آیند تا به جهانیان بگویند که اسلام ناب محمدی همواره زنده بوده و خواهد ماند.

چرایی عاشقی در پایتخت شور و شعور حسینی در یوم العباس

گزارش: زهرا ملابابایی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز