خبرگزاری کار ایران

پرویز قزلباش خبرداد:

وجود خلاء قانونی درباره مکان مطب‌ها/ ساختمانی با کاربری پزشکی در زنجان ساخته نشده است

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۹۳۴

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از نبود ساختمانی با کاربری پزشکی در زنجان انتقاد کرد و گفت: عدم وجود چنین ساختمان هایی بیماران را در مراجعه به مطب پزشکان دچار مشکل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، پرویز قزلباش امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه بیش از یک‌هزار موسسه در استان فعالیت می‌کند که تعداد زیادی از آنها مطب‌های پزشکی و دندانپزشکی هستند، گفت: ضوابط ساختمانی مطب‌ها، نوبت‌دهی به بیماران، تخلفات موجود در صنف پزشکی، از نگرانی و دغدغه‌های بسیاری است.

قزلباش با بیان اینکه دریافت پروانه برای مطب در صورت درخواست آزاد با مراجعه به نظام پزشکی انجام می‌شود، افزود: درباره مکان مطلب‌ها ضابطه خاصی جزو معدود مواردی وجود ندارد و حتی مطب‌ها می‌تواند در منازل مسکونی هم ایجاد شود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: پس از ایجاد مطب، به ضوابط ساختمانی، بهداشت محیط و محل فعالیت برمبنای چارچوب‌های موجود نظارت می‌شود به گونه‌ای که در ضوابط وجود ندارد که متخصص قلب حتما در طبقه اول ساختمان باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در زنجان ساختمان پزشکانی که براساس ضوابط برای طبابت ساخته شده باشد، وجود ندارد و معمولا ساختمان هایی که برای این منظور ایجاد می شود، طبقه اول واحد تجاری است.

قزلباش ادامه داد: اگر قرار باشد از پزشک درخواست کنیم تا در ساختمان خاصی طبابت کند باید ضوابط لازم را ایجاد کنیم و باید شهرداری باید کاربری ساختمانی که احداث می‌شود را از روز اول تعیین کند تا بعدها دچار مشکل نشده و پزشکان را به سمت ساختمان‌هایی با کاربری پزشکی هدایت کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: کنار نظارت‌های داخلی برای ارائه خدمات بهتر در بحث کیفیت مواد غذایی، کارخانجات تولید کننده مواد غذایی و بهداشتی و حتی کارگران در این حوزه نظارت داریم و تاحد توان و نیروهای محدود نظارت‌ها به شدت انجام می‌شود.

قزلباش به نظارت‌های شدید علوم پزشکی در تعطیلات عید و تابستان اشاره کرد و گفت: در سه ماهه اول سال 2 هزار نظارت داشتیم که 500 مورد منجر به اعلام تخلفات به تعزیرات و نظام پزشکی و صدور رای شد.

وی به عدم رعایت برخی ضوابط و تخلفات در جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: در جامعه پزشکی مسیر رسیدگی به تخلفات و عدم رعایت ضوابط روشن است و میزان تخلفات در جامعه پزشکی در مقایسه با دیگر استان‌ها بسیار اندک است.

در ادامه حسین بابایی، رئیس سازمان نظام پزشکی زنجان اظهار کرد: این سازمان در اهداف خود به نکات مهمی همچون دفاع از حقوق مردم و بیماران، دفاع از حقوق جامعه پزشک، تنظیم روابط با نهادهای ذی‌ربط و صدور پروانه پزشکی در حوزه سلامت تاکید دارد.

به گفته وی، صلاحیت حرفه‌ای کسانی که از دانشکده‌های مطالعات آکادمیک فارغ التحصیل می‌شوند، برای فعالیت باید مورد تایید سازمان نظام پزشکی قرار گیرد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه خلاء قانونی درباره مکان مطب‌ها وجود دارد، گفت: این خلاء‌ها موجب نمی‌شود که ما نگران این موضوع نباشیم چراکه هیچ پزشکی راضی نمی‌شود که بیمار با سختی خود را به مطب برساند. اگر گزارشی درباره وضعیت نامناسب مطب به سازمان برسد می‌تواند از طریق ماده 28 ورود کرده و بر موضوع نظارت کند.

به گفته وی، صدور پروانه در مطب‌های پزشکی، دندانپزشِکی و صدور مجوز دفاتر کار از سوی علوم پزشکی به سازمان نظام پزشکی واگذار شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی زنجان با اشاره به اینکه مردم برای عبور و مرور به مطب‌های پزشکی برای تجمیع آن در مراکز شلوغ شهر دچار مشکل هستند، خاطرنشان کرد: فضاهای شهر به جامعه پزشکی تحمیل می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه سال‌گذشته 116 فقره پرونده بررسی شده در حوزه تخلفات داشتیم که 30 مورد از این پرونده‌ها قصور صادره شده، افزود: امسال 38 فقره پرونده در حوزه تخلفات بررسی شد که تعداد قصورهای صادر شده 8 مورد بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز