خبرگزاری کار ایران

در سفر معاون وزیر راه وشهرسازی به زنجان مطرح شد ؛

افزایش توانمندی‌های اقتصادی -اجتماعی در محلات فرسوده شهر/ پیش‌بینی اجرای بیش از 2هزار میلیارد ریال برنامه برای ساماندهی بافت های ناکارآمد/استاندار : بافت‌های تاریخی‌برایمان مصیبت است

asdasd
کد خبر : ۶۳۵۹۰۴

به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی در زنجان بیش از 2 هزار و 250 میلیارد ریال برنامه برای خدمات رسانی به سکونتگاه های غیر رسمی و بافت ناکارآمد در قالب برنامه اقدام مشترک پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین جلسه ستاد باز آفرینی شهری پایدار استان زنجان با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ،استاندار , شهردار واعضای شورای شهر  زنجان و برخی دیگر از مسئولان شهری استان در محل استانداری برگزار شد.

هوشنگ عشایری در این نشست با توجه به اینکه در برنامه بازآفرینی شهری رویکرد محله محوری مد نظر قرار گرفته است گفت: در اجرای این طرح قرار است ساکنان این مناطق در اجرای برنامه‌های شهری مشارکت و مداخله کنند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اظهار کرد: باید به ساکنان محلات حاشیه‌ای و ناکارآمد مطالبه گری را آموزش داد و نسبت به اهمیت این موضوع آگاه کرد.

به گفته عشایری مطالبه مردم می‌تواند به کمک مهندسان شهرسازی و معماری به برنامه تبدیل و در قالب اقدام مشترک با تعیین نقش و سهم بخش عمومی، دولتی و مردمی اجرا شود.

معاون آخوندی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون متر مربع و 450 هزار شبکه تاسیسات شهری و بالغ بر یک میلیون مترمربع خدمات روبنایی در 534 شهر کشور در دست اجرا است اضافه کرد :زنجان یکی از استان هایی است که سرعت و شتاب خوبی در بازآفرینی شهری دارد و تلاش می شود تا هر محله در بافت ناکارآمد و سکونتگاه های غیر رسمی به میانگین خدمات شهری دست یابد.

وی افزود: سالانه 40 درصد از 123 هزار میلیارد تومان اعتبار بازآفرینی محلات شهری توسط دولت، بخش خصوصی و شهرداری ها تامین می شود. به عبارتی این درصد معادل 25 هزار میلیاردتومان است که 10هزار میلیارد آن توسط بخش خصوصی، هفت هزار میلیارد سهم شهرداری ها و هشت هزار میلیارد تومان نیز توسط دولت باید  تامین شود.

عشایری در ادامه  گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده سالانه 55 هزار میلیارد تومان بودجه مصوب شهرداری‌های کشور است که حدود 8 هزار و 700 میلیارد تومان آن در بافت ناکارآمد شهری هزینه می شود در حالی که طبق برنامه یکهزار و 700 میلیارد ریال بیشتر از پیش‌بینی انجام شده در این محلات فعالیت دارند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران یاد آور شد: طبق گزارش های احصا شده در سال گذشته از همه دستگاه های دولتی از 8هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده برای بازآفرینی شهری، 4 هزار میلیارد تومان هزینه شد که همین میزان نیز کسری وجود داشت.

عشایری همچنین با بیان اینکه برای جبران این کسری، 2 هزار و 500 میلیارد تومان در قالب وجوه داشتی به برنامه مسکن اختصاص پیدا کرد و مقرر شد یکهزار و 500 میلیارد تومان نیز در قالب تبصره 18 تخصیص و بین استان ها توزیع شود، ادامه داد:  ستاد بازآفرینی شهرستان ها برنامه اقدام مشترک محله را به دبیری شهرداری تدوین و در ستاد بازآفرینی شهری تصویب کنند تا اعتبار مورد نیاز بر اساس مصوبه توزیع شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی، اضافه کرد: بجز اعتبار بیان شده قابل توزیع در استان ها، 2 منبع دیگر نیز شامل زمین های ملکی وزارت راه و شهرسازی در درون بافت و همجوار با بافت پنجگانه (تاریخی، میانی، سکونتگاه های غیر رسمی، حاشیه ای با پیشینه روستایی، ناهمگون شهری) است.

به گفته عشایری تمامی زمین‌های دولتی باید بر اساس ماده 6 قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن توسط رئیس ستاد بازآفرینی شهری شناسایی تا تعیین تکلیف شود و همه این زمین‌های دولتی واقع در کنار بافت و داخل آن باید در اختیار این برنامه و ظرف 15 روز بعد از شناسایی در اختیار توسعه گر قرار گیرد.

پس از پایان جلسه عشایری همراه با بعضی از مسئولان شهری و استانی به بازدید از برخی مناطق فرسوده  شهر پرداخت. شرکت در مراسم کلنگ زنی ساخت خانه محله و کتابخانه نجف آباد  زنجان، بازدید از کارگاه مرمت خانه حکیمیان، خانه معینی، مسعودی و میرزایی‌ها و دیدار با کاسبان و مغازه داران سرای پاشا شهر زنجان از دیگر این مراسم این سفر یکروزه معاون وزیر بود که همراه با برخی از مسئولان شهری و استانی و خبرنگاران انجام شد. 

برای احداث کتابخانه و سرای محله نجف آباد زنجان 9 میلیارد و 192 میلیون ریال اعتبار پیش بینی شده است.این طرح در غالب توان افزایی اقتصادی و اجتماعی است که تغییر ماهیت این برنامه به ظرفیت سازی و شبکه سازی به مفهوم ورود جامعه به مسله بازآفرینی شهری است.

 بیشتر بافت های فرسوده استان در شهرهای ابهر، قیدار، خرمدره و زنجان است که 20 درصد جمعیت استان در آن زندگی می‌کنند. سطح این بافت های فرسوده یکهزار و 102 هکتار در چهار شهرستان استان زنجان اعلام شده است.

قرار است یکهزار و 334 محله (بافت فرسوده) با 123 هزار میلیارد تومان طی برنامه ششم توسعه تا سال 1401 در کشور بازآفرینی شود.

 غفلت های مان را جبرا‌ن کنیم 

استاندار زنجان نیز در این مراسم  با بیان اینکه در سه دهه گذشته غفلت‌هایی داشتیم که باید جبران شود، افزود: در این مدت بیشتر به سمت توسعه شهری حرکت کردیم و از سرمایه در اختیار خودمان  استفاده نکردیم.

اسدالله درویش امیری افزود: در شهر زنجان بیش از 20 هزار قطعه زمین معطل وجود دارد که عده ای در تلاش هستند 700 هکتار به محدود استحفاظی شهری اضافه کنند در شرایطی که این میزان زمین ساخته نشده در حوزه شهری وجود دارد و باید احیا و مجوز ساخت وساز صادر شود.

استاندار زنجان ، گفت: شهرها و سکونتگاه های شهری ثروت و سرمایه ملی کشور به شمار می رود، زیرا خدمات عمومی در کنار هم قرار گرفته و تبدیل به شهر شده است. از طرف دیگر در زنجان گسترش محدود استحفاظی شهری بسته شده و اجازه توسعه مکان جغرافیایی در این مناطق داده نمی شود، زیرا در داخل این حوزه زمین های ساخته نشده وجود دارد.

درویش امیری در ادامه گفت: اگر در توسعه شهری اصول مهندسی حاکم بود، نباید این همه بافت ناکارآمد و سکونتگاه غیررسمی می‌داشتیم.  در بسیاری از کشورها بافت‌های تاریخی تبدیل به ثروت ملی شده در صورتی که در ایران بافت ‌های تاریخی برایمان مصیبت شد‌ه است. زیرا به آنها بی‌توجهی  شده، ‌به آنها نرسیدیم نه اجازه می‌دهیم بخش خصوصی دخالت کند نه خودمان برایش کاری می کنیم. شهر سلطانیه  یک نمونه از آن است. نه مردم می توانند پا پیش بگذارند نه میراث به آن شکل که باید برای آن می تواند کاری دهد همه به نوعی بلاتکلیف هستند.

استاندار زنجان با بیان اینکه اقدام مشارکت باید با محوریت ستاد بازآفرینی شهری انجام شود، افزود: برای تخصیص سهم  یکهزار و 500 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده در بودجه 97 باید با استناد و منسجم حرکت کنیم تا از این ظرفیت بهترین استفاده را داشته باشیم.

مسیح‌اله معصومی شهردار زنجان نیز با اشاره به اینکه 30 درصد جمعیت شهری زنجان در بافت فرسوده زندگی می‌کنند؛ گفت: در همین راستا شهرداری زنجان اقدام به اصلاح معابر شهری و احداث سراهای محله کرده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری زنجان نیز با اشاره به اقدامات شهرداری در مناطق بافت فرسوده شهر زنجان؛ گفت: شهرداری زنجان با پیگیری‌های مداوم در جلسات ستاد باز آفرینی شهری پایدار شهرستانی و استانی توانسته پروژه هایی مانند خانه محله اسلام آباد با مساحت ۸۲۷ مترمربع ، خانه محله نجف آباد ( بیسیم) به مساحت ۵۵۸ مترمربع ، آسفالت ریزی معابر در محدوده های یاد شده را ازمحل اعتبارات ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار جذب و شروع کند. /

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز