خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری بهزیستی استان زنجان عنوان شد:

19 هزار و ۴۷۷ معلول در استان‌زنجان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند

asdasd
کد خبر : ۴۳۴۶۲۲

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با اشاره به خدمات توانبخشی ارائه شده به معلولان استان گفت: ۱۹ هزار و ۴۷۷ معلول از این خدمات بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، محمد محمدی قیداری در نشست خبری با خبرنگاران با تبریک روز جهانی معلولان اظهار کرد: امید می‌رود بیش از پیش در ارتقای توانمندی معلولان گام برداریم.

قیداری با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی برنامه‌های متعددی برای توانمندسازی معلولان دارد، خاطرنشان کرد: تقویت و توسعه تشکل‌های مردم نهاد و معلولان در دستور کار بهزیستی قرار گرفته و انجمن نابینایان و کانون ناشنوایان در استان تقویت شده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه توسعه مراکز غیردولتی در راستای واگذاری وظایف سازمان به مردم در اهمیت قرار گرفت، افزود: 19 هزار و 477 معلول در استان زنجان تحت پوشش سازمان قرار گرفته است.

محمدی قیداری ادامه داد: به منظور تحت پوشش قرار گرفتن معلولان سه کمیسیون تشکیل و شدت و نوع معلولیت‌ها شناسایی می‌شود.

وی با بیان اینکه 28 مرکز توانبخشی در استان زنجان وجود دارد، افزود: از این تعداد 9 مرکز شبانه روزی، 14 مرکز روزانه، 4 مرکز ویزیت در منزل و 2 مرکز مراقبت در منزل می باشد.

این مقام مسوول به ارائه خدمات تخصصی توانبخشی به معلولان اشاره کرد و گفت: کارگاه های حمایت شده در ذیل این مراکز به معلولان خدمات ارائه می کنند 

به گفته مدیرکل بهزیستی استان زنجان، امسال 2 هزار و 517 مورد امکانات توانبخشی در اختیار معلولان قرار گرفت  و به 15 معلول شنوایی خدمات کاشت حلزون ارائه شده است.

وی یکی از راهکارهای توانمندسازی معلولان را ورزش اعلام کرد و گفت: معلولان با نیازمندی های ویژه در عرصه ورزش و پارالمپیک خوش درخشیدند و 78 قهرمان ورزشی معلول تحت پوشش این سازمان قرار دارند.

به گفته محمدی قیداری، 6 میلیارد و 200 میلیون تومان از ابتدای سال در حوزه توانبخشی از سوی این سازمان هزینه شده است.

این مقام مسوول به برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای اشاره کرد و گفت: یکی از گروه های منتخب از استان زنجان در جشنواره اصفهان حضور دارند.

محمدی قیداری به ارائه خدمات توانبخشی برای افرادی که فردی برای مراقبت ندارند و در مراکز، نگهداری می شوند اشاره کرد و گفت: 533 معلول در 9 مرکز شبانه روزی نگهداری می شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث سالمندان و بیماری‌های مزمن  4 مرکز هستند که به منازل مراجعه می‌کنند تا به مشکلات افراد در منزل رسیدگی کنند.

این مقام مسوول بازنگری در قانون جامع حمایت از معلولان که در سال 83 مطرح شد و قرار است هفته‌های آتی در مجلس تصویب شود، اشاره کرد و گفت: مستمری معلولان از 50 هزار  تا 120 هزار تومان است که از نمایندگان درخواست می‌کنیم این قانون را به تصویب برسانند تا مشکلات معلولان شدید حل شود و بتوانند مستمری برابر قانون کار دریافت کنند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در استان زنجان 4 هزار و 614 نفر مستمری دریافت می‌کنند، افزود: از این تعداد 354 نفر معلول اعصاب و روان و 473 نفر هم پشت نوبت هستند. 5 هزار و 33 پرونده به بخش خصوصی واگذار شده که بخش تشکل‌های سازمان مردم نهاد هستند.

این مقام مسوول به خدمات دفتر توانمندسازی معلولان اشاره کرد و گفت: این خدمات شامل تشخص معلولیت، پرداخت کمک‌هزینه به معلولان دانش‌آموز و دانشجویان، پرداخت کمک‌هزینه غذا به مبتلایان متابولیک، پرداخت کمک هزینه ایاب و ذهاب معلولان، ارائه خودروهای مناسب‌سازی شده به معلولان، مناسب‌سازی منازل معلولان در خانه، گسترش برنامه سی بی آر، ایجاد گرو‌ های خودیار، توانمندسازی معلولان روستایی از اهم این موارد است.

فرهاد میرزایی، معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز در ادامه  این نشست‌خبری اظهار کرد: جمعیت سالمندی در کشور در حال افزایش است و در حال حاضر 2 هزار و 20 سالمند تحت پوشش بهزیستی استان زنجان قرار دارند.

وی مناسب‌سازی فرهنگی با اصناف و ساختمان‌پزشکان را از دیگر راهکارهای توجه به‌جامعه سالمندان اعلام کرد و یادآور شد: مناسب‌سازی از سوی سازمان نظام‌مهندسی در نقشه‌های ساختمانی مورد تائید قرار گرفته است.

این مقام مسوول از شناسایی13 هزار و 430 نفر معلول در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه شناسایی شده، ادامه داد: سازمان این طرح را به تشکل‌ها و شوراهای معلولان در سطح بخش‌ها و روستاها واگذار کرده است.

میرزایی با اشاره به عملکرد مناسب سازمان در این طرح افزود: در این راستا 596 مورد  کمک هزینه موردی، 201 مورد کمک مناسب‌سازی منزل، 95 مورد کمک هزینه اشتغال محلی با اعتبار 600 میلیون تومان را در 8 ماه اجرایی شد.

این  مسوول استانی با اشاره به اینکه 284 معلول ضایعه نخاعی در استان شناسایی شده، تصریح کرد: این معلولیت‌ها بیشتر از حوادثی چون تصادفات جاده‌ای و عدم رعایت ایمنی در محل کارگاه ایجاد شده است.

این مقام مسوول همچنین به خودروهای مناسب‌سازی شده برای معلولان اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید فراخوان ثبت‌نامی در سطح کشور منتشر شد که 5 هزار و 700 نفر در مرحله اول معرفی  شدند که در پنج ماه گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت رفاه و خودروسازهای منعقد شد که افراد ثبت‌نامی می‌توانند با 30 میلیون تومان تخفیف یک خودروی مناسب‌سازی شده دریافت کنند.

میرزایی با یادآوری اینکه مراکز نگهداری از معلولان درجه‌بندی شده  و براساس درجات اعتبارات در اختیار مراکز قرار می گیرد، اظهار کرد: همه مراکز از نظر خدمات کیفی بهتر از سنوات گذشته هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه کمک‌های توانبخشی به صورت رایگان در اختیار معلولان تحت پوشش قرار می‌گیرد، ادامه داد: افزایش اعتبارات در سال 93 موجب شد تا این امکانات در اختیار تمام مددجویان بهزیستی قرار گیرد .

وی به اعتبار 32 میلیون تومانی حق پرستاری سازمان در سال اشاره کرد و افزود: 300 هزار تومان ماهیانه به معلولان ضایعه نخاعی کمک می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز