خبرگزاری کار ایران

در بازدید وزیر نیرو از طرح آبرسانی شهرستان‌های ابهر و خرمدره عنوان شد:

تامین ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب ابهر و خرمدره با اجرای طرح آبرسانی

asdasd
کد خبر : ۲۱۶۴۹۸

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان، از کاهش سفره‌های زیرزمینی آب در ابهر و خرمدره خبر داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان، گفت: افت سطحی آّب‌های زیرزمینی و کاهش آب دهی چاه‌های تامین کننده آب در شهرستان‌های ابهر و خرمدره در کنار آلودگی تعدادی از چاه‌های آب موجود و احتمال گسترش آن به سایر چاه‌ها موجب شد تا نسبت به طرح آبرسانی اقدام کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، علیرضا جزءقاسمی، در جریان بازدید وزیر نیرو و هیات همراه از تصفیه خانه آب شهرستان ابهر که همزمان با سفر رئیس جمهور به استان زنجان انجام شد، با بیان این خبر گفت: برای همین منظور طرح آبرسانی به شهرستان‌های ابهر و خرمدره که جزء پروژه‌های مهر ماندگار بود، کمبود اعتبار روند اجرای طرح را کند کرد.

وی، هدف از اجرای این طرح را تامین ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب در این دو شهرستان از سد کینه ورس عنوان کرد و افزود: افت سطحی آّب‌های زیرزمینی و کاهش آب دهی چاه‌های تامین کننده آب در شهرستان‌های ابهر و خرمدره در کنار آلودگی تعدادی از چاه‌های آب موجود و احتمال گسترش آن به سایر چاه‌ها موجب شد تا نسبت به طرح آبرسانی اقدام کنیم.

جزءقاسمی، با اشاره به کمبود آب و قطعی‌ها در برخی نقاط این شهرستان، از کاهش مخازن ذخیره به میزان۲۳ هزار مترمکعب خبر داد و یادآور شد: خاتمه مراحل آبرسانی از سد کینه ورس و تخصیص بخشی از آب برای جبران کمبود آب شرب این دو شهرستان می‌تواند در کاستن مشکلات آبرسانی تاثیرگذار باشد.

به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان، تعدیل فشار آب، کاهش میزان پرت آب شبکه و نیز جلوگیری از پمپاژ آب مستقیم چاه‌ها با اجرای طرح آبرسانی به این دو شهرستان از سد راه برداشته خواهد شد.

وی، با اعلام اینکه این طرح در سال ۸۸ کلید خورد و طبق برنامه تنظیمی قرار بود سال گذشته به بهره برداری برسد، ادامه داد: این طرح در آن سال جزء طرح‌های مهر ماندگار بود که به دلیل تامین نشدن منابع مالی اجرای آن عملی نشد.

جزءقاسمی، کاهش مخازن را در قطعی آب و برق اغلب نقاط این دو شهرستان یادآور شد و گفت: طبق برنامه پیش بینی شده تا پایان تابستان سال آینده آب تامینی ابهر و خرمدره از این مرکز تامین خواهد شد.

وی، درباره جزئیات عملیات اجرایی این طرح عنوان کرد: اکنون تصفیه خانه آب با ظرفیت۴۰۰ لیتر در ثانیه تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشته و اجرای خطوط انتقال و جمع آوری نیز ۵۸ کیلومتر داری ۴۰ درصد پیشرفت بوده است.

مدیر عامل آبفای استان زنجان، از ساخت ۵ باب مخزن به حجم ۲۳ هزار مترمکعب خبر در این طرح خبر داد و افزود: در مجموع این طرح ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی با صرف بیش از ۲۱ میلیارد تومان اعتبار پیش رفته که برای تکمیل نیازمند ۶۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار است.

جزءقاسمی، پرداخت مطالبات مشاوران و پیمانکاران را در ادامه روند این طرح مهم دانست و با اشاره به توقعات ایجاد شده بین مردم افزود: به دلیل وعده‌های داده شده به عموم برای بهره برداری در خرداد سال گذشته به عنوان پروژه مهر ماندگار هنوز این طرح تکمیل نشده است.

به گفته وی، به دلیل مشکلات قراردادی و حقوقی ایجاد شده به دلیل قراردادهای سنگین منعقد شده و پرداخت جریمه‌ها موجب تاخیر و تعدیل روند طرح شده است.

در ادامه این بازدید مهندس جانباز مدیر عامل آب و فاضلاب شرکت مهندسی آبفای کشور با تاکید بر اینکه اولویت این دو شهرستان تامین آب است، افزود: اعتقاد دارم در وهله اول با تامین آب در اولویت برنامه‌های این دو شهرستان پیش برویم و در ادامه به موضوع فاضلاب ورود پیدا کنیم.

نماینده مردم ابهر و خرمدره که در این بازدید حضور داشت، نیز در سخنانی ضمن تشکر از حضور وزیر نیرو و هیات همراه در این شهرستان‌ها گفت: آب و فاضلاب جزء موضوعات مهم و مطالبات به حق مردم در این دو شهرستان بود که امید داریم با حضور وزیر نیرو مشکلات سد راه برداشته شود.

خانمحمدی، از برگزاری جلسات مختلف با معاونت برنامه ریزی و راهبردی و معاون پارلمانی رییس جمهور برای تامین اعتبارات این دو پروژه خبر داد و متذکر شد: درخواست بنده تخصیص۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای این منظور بود تا روند توقف طرح شتاب بگیرد.

وی، آبرسانی را یکی از اولویت‌های مهم این دو شهرستان بیان کرد و گفت: هر چند در تامین آب روستایی نیز با مشکلاتی مواجه هستیم اما امید داریم با توازن ایجاد شده در تامین آب ذخیره شده سد کینه ورس این موانع برداشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز