خبرگزاری کار ایران

سفیر سابق ایران در بیروت در مراسم روز دانشجویی دانشگاه زنجان:

۹۰ درصد توسعه هسته‌ای ایران در دوره اصلاحات رقم خورد است

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۶۸۵

مدیریت نابسامان کشور در هشت سال گذشته موجب شده امروز کشور با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم کند.

ایلنا: سفیر سابق ایران در بیروت گفت: صنعت ایران امروز نفس‌های آخر را می‌کشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، محمدعلی سبحانی(سفیر سابق ایران در بیروت)، امروز دوشنبه(۱۸) آذر در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه زنجان با اشاره به اهمیت ارتباط با مسئولان در کشور گفت: رفع فیلتر از شبکه اینترنتی فیسبوک موجب ارتباط آسان‌تر مردم با مسئولان می‌شود.

سفیر سابق ایران در بیروت با بیان اینکه شهدای ۱۶ آذر در ایران دارای نقش اساسی در این زمینه بودند، افزود: رمز جنبش دانشجویی این است که در شرایط سخت استبداد دانشجویان در مقابل استکبار ایستادگی کرده و به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به انتخابات سال جاری و انتخاب دولت تدبیر و امید برای کشور ایران گفت: این دولت جنبشی بود که منجر به کنار رفتن مجموعه‌ای با شیوه‌های افراطی شد.

سبحانی با بیان اینکه امروز خوشبختانه برای رفع آثار گرفتاری‌های گذشته از مدیریت معتدل در کشور برخوردار هستیم؛ یادآور شد: دانشجویان نقش اصلی را در روی کار آمدن این دولت داشتند.

سفیر سابق ایران در بیروت در ادامه با اشاره به اینکه ماندلا شخصیت بزرگ جهان امروز بوده است، افزود: ماندلا کسی بود که زندانبان خود را پس از رهایی از زندان به شام دعوت کرده است.

وی ماندلا را نماد انسانیت و انسان دوستی در شرایط حاضر دانست و افزود: ماندلا نمادی از حرکت‌های مدرن انقلاب است که به انتقام فکر نکرده و به هدف فکر می‌کرد.

سبحانی در این زمینه افزود: ما برای همه زندگی می‌کنیم و برای همه کرامت و عدالت را خواستاریم.

وی با اشاره به اینکه در طول هشت سال گذشته بسیاری از ظرفیت‌های کشور از دست رفته است، گفت: مدیریت نابسامان کشور در هشت سال گذشته موجب شده امروز کشور با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم کند.

وی با بیان اینکه صنعت ایران امروز نفس‌های آخر را می‌کشد، تصریح کرد: گرفتاری‌های هشت سال گذشته کم نیست و مجموعه‌ای از مشکلات در کشو وجود دارد.

سبحانی در بخشی از سخنان خود یادآور شد: در حال حاضر وضعیت کشور به گونه‌ای است که از وجود قطعنامه‌های بین‌المللی متعدد رنج می‌بریم و تاثیر این قطعنامه‌ها مرتبط با خدشه‌داری کرامت ایرانی در مواجه با کشورهای خارجی است.

وی نخستین کار دولت را در رسیدگی به نابسامانی‌های کشور عنوان کرد و گفت: ساماندهی مشکلات در سطح داخلی و خارجی باید برنامه مناسبی در کشور داشته باشد.

سفیر سابق ایران در بیروت با اشاره به اینکه در عرصه داخلی به دلیل افراطی‌گری‌های دولت گذشته با تنش‌های داخلی مواجه هستیم، افزود: هنوز جراحات مشکلات کشور در سال ۸۸ در جامعه باقی است.

وی شرط حل مشکلات خارجی را حل مشکلات داخلی برشمرد و افزود: باید در این زمینه دولت را یاری کرد.

سبحانی؛ انسجام داخلی را موجب حل مشکلات کشور دانست و افزود: انسجام برای حل مشکلات داخلی موجب کاهش مشکلات کشور می‌شود.

وی موضوع هسته‌ای ایران را موضوعی ملی عنوان کرد و افزود‌: تیم مذاکره کننده ایرانی از حمایت‌های حاکمیتی و مردمی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه ظریف بهترین دیپلمات کشور است که در شرایط سخت و درحالیکه ما در آلماتی امتیازات بی‌شماری را به طرف‌های مذاکره کننده داده بودیم در مذاکرات حاضر شد، یادآورشد: این مجموعه مذاکره کننده توانست موفقیت‌های مطلوبی را در سطح بین‌المللی کسب کند.

سبحانی با بیان اینکه انرژی هسته‌ای ایران تاکنون چهار مرحله را پشت سر گذاشته است، افزود: در سال ۱۹۵۸ و در دوران رژیم گذشته تا زمان انقلاب اسلامی برنامه‌های هسته‌ای ایران چشمگیر نبود.

وی با بیان اینکه بعداز انقلاب اسلامی و از سال ۶۴ و در شرایط سخت جنگ، نظام اسلامی از پیشرفت‌های علمی غافل نماند گفت: مطالعات انرژی هسته‌ای در این دوران آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد توسعه هسته‌ای ایران در دوره اصلاحات رقم خورده است، افزود: تا کنون نشست‌های مختلفی در این زمینه برگزار شده است.

سبحانی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های ملی در کشور تاکید کرد و گفت: کشوری که نتواند از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی استفاده کند، محکوم به شکست خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت بر استفاده از ظرفیت‌های کلی تاکید دارد، خاطرنشان کرد: باید به دولت در رسیدن به اهداف خود کمک کرد.

سبحانی در زنجان، مذاکرات هسته‌ای ایران را شامل سه بعد دانست و یادآورشد: در بعد سیاسی موفقیت بزرگ ایران تعطیل نشدن برنامه هسته‌ای خواهد بود.

وی در ادامه گفت: بعد فنی این انرژی از دیروز آغاز شده و نیازمند همیاری مردم و مسئولان در این موضوع است.

سفیر سابق ایران در بیروت تصریح کرد: در بعد حقوقی نیز دست ایران باز است و ما حق غنی‌سازی را به دلیل عضویت در «ام ‌پی ‌تی» داریم.

سبحانی درپایان با بیان اینکه در مذاکرات اخیر توافقنامه متعادل بین طرفین امضا شده است، افزود: مشکلی برای اجرای کردن این موافقتانه وجود ندارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز