خبرگزاری کار ایران

در جلسه هم اندیشی مسئولین منابع طبیعی درباره اطلاع رسانی منابع طبیعی عنوان شد:

فرهنگ سازی در زمینه منابع طبیعی باید به بطن جامعه القا شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۴۷

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: باید تخریب منابع طبیعی به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی و اهمیت حفاظت از منابع طبیعی و توسعه آن را به عنوان یک هنجار اجتماعی به جامعه القاء کرد.

زنجان _ ایلنا: رئیس آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: باید به تناسب گروههای سنی مختلف و افراد برای فرهنگسازی گام برداریم. به گفته وی، باید نتایج کارهای انجام گرفته را بررسی و از بازخورد آنها برای آینده برنامه ریزی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان, بهمن اسکندری, مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در جلسه هم اندیشی مسئولین منابع طبیعی درباره اطلاع رانی در این زمینه با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم در موضوع فرهنگ سازی موفق شویم، با ناهنجاریهای اجتماعی مواجه می شویم گفت: باید به بطن جامعه القا کنیم که حفظ محیط زیست و منابع طبیعی یک امر حیاتی است و دوری جستن ازآن نتایج ناگواری از جمله برداشت فرسایش خاک، از بین رفتن پوشش گیاهی بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی، شخم زدن در شیبهای بالا و در امتداد شیب و سایر مقوله ها را در پی دارد.

وی با تاکید بر نظرسنجی و گزینش مخاطبان برای سود بردن از نتایج آنها گفت: بدون شک تفکیک مخاطبان می تواند ما را در رسیدن به اهداف آگاه سازی یاری کند.

وی لازمه این امر را آماده سازی ابزارهای اطلاع رسانی عنوان کرد و(تشکیل کارگروههای تخصصی اطلاع رسانی و ترویج را مهم دانست) و با اشاره به تجربه ها ی موفق تبلیغی از طریق صدا وسیما در خصوص مصرف بی رویه برق و مسائل مربوط به شرکت گاز می توان از روشهای فوق استفاده کرد ولی باید توجه داشته باشیم تبلیغات مربوط شرکت های یاد شده به دلیل گره خوردن با اقتصاد و سلامت مردم موفق بوده، لاکن باید در حوزه منابع طبیعی هم اهمیت حفاظت از عرصه های ملی را با سلامت جامعه و اقتصاد مردم هم گره بزنیم تا اهمیت حفاظت برای مردم و مخاطبین امکان پذیرش وجود داشته باشد.

وی همچنین برای عمومی کردن فرهنگ منابع طبیعی یاد آور شد: باید تخریب منابع طبیعی به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی و اهمیت حفاظت از منابع طبیعی و توسعه آن را به عنوان یک هنجار اجتماعی به جامعه القاء کرد.

الگوسازی فرهنگ حفظ و نگهداری منابع طبیعی

رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز با تاکید بر الگوسازی فرهنگ حفظ و نگهداری منابع طبیعی در استان گفت: در چهار بخش جنگل، مرتع، آبخیز و حفاظت در قالب برگزاری برنامه های مختلف و توزیع بروشورها زمینه آشنایی را فراهم کرد. تقی سالک توجه ویژه به برگزاری برنامه های مختص کودکان را متذکر شد و افزود: در این رابطه تصویرسازی کتاب ها برپایه سنی افراد در کنار پخش انیمیشن های گویا می توان این جامعه هدف را به سمت حفظ محیط زیست و سالم سازی آن ترغیب کرد.

در ادامه علی صلواتی، معاون برنامه ریزی و پشتیبانی اداره کل امضا تفاهم نامه با آموزش و پرورش استان برای برگزاری مسابقات مختلف اعم از مقاله نویشی و نوشتن مطالب در ارتباط با حفظ محیط زیست و توجه به منابع طبیعی و اهدای جایزه را یادآور و اظهار کرد: تشکیل گروههای همیار طبیعت از بین عموم مردم نیز می تواند ما را در رسیدن به اهداف تعیین شده یاری کند. وی ترغیب همکاران اداره کل برای نوشتن مقاله و نیز تشکیل کمیته ارزیابی مقالات را متذکر شد.

در ادامه محمد رضا گل محمدی رئیس آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به مشخص شدن اهداف و برنامه های در ارتباط با فرهنگسازی و اطلاع رسانی موضوعات در رابطه با منابع طبیعی گفت: باید به تناسب گروههای سنی مختلف و افراد برای فرهنگسازی گام برداریم.

به گفته وی، باید نتایج کارهای انجام گرفته را بررسی و از بازخورد آنها برای آینده برنامه ریزی کنیم.

سید جمال موسوی معاون آبخیزداری این اداره کل، نیز ترغیب دانشجویان دانشگاهها به سمت مقاله نوشتن در این حوزه را مهم دانست و بر این باور است که باید مسئولان به موضوع حفظ و نگهداری منابع طبیعی در سایه اطلاع رسانی اعتقاد پیدا کنند.

وی اطلاع رسانی به اشکال مختلف از جمله توزیع بروشور، سی – دی و رسانه ها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: حتی دانش آموزان نیز باید احساس کنند که در سایه معرفی و اطلاع رسانی ظرفیت های منابع طبیعی استان مورد توجه هستند.

موسوی این را نیز گفت: که همه اجرای این برنامه ها مستلزم هزینه و تخصیص اعتبار خاص است.

معاون فنی اداره کل نیز در سخنانی، اولویت بندی مخاطبان و سود بردن از ابزارهای تبلیغی مناسب را مورد توجه قرار داد و استمرار برنامه های تلویزیونی را به دلیل برد بالای مخاطبان مهم دانست.

خلیل آقاجانلو در پایان، هدفمند کردن برنامه های آموزش محور را یادآور شد و تصریح کرد: بی شک نتایح و بازخورد خروجی این برنامه ها به منابع طبیعی و آبخیزداری استان برمی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز