خبرگزاری کار ایران

در میزگرد «ظلم به زن، چرا و چگونه؟» طرح شد:

مطالبات زنان به طبقه متوسط محدود شده است

asdasd
کد خبر : ۱۶۶۱۰۸

«کسانی که اکنون به دلیل حضور زیاد زنان در دانشگاه‌ها به نام عدالت طلبی از اعمال سهمیه بندی جنسیتی دفاع می‌کنند چرا در مقطع تحصیلات تکمیلی که مردان حضور بیشتری دارند، حرفی از اعمال این سهمیه بندی نمی‌زنند؟»

در میزگردی که با موضوع «مشکلات زنان» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، یک استاد جامعه‌شناسی این دانشگاه با انتقاد از میزان کم مشارکت سیاسی زنان گفت: موضوعاتی که امروزه به عنوان مسائل زنان در کشور ما مطرح می‌شود بیشتر مسائل زنان طبقه متوسط جامعه است و نه مشکلات تمامی زنان جامعه.

سهیلا صادقی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در نشستی با عنوان «ظلم به زن، چرا و چگونه؟» که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: موضوعاتی که امروزه به عنوان مسائل زنان در کشور ما مطرح می‌شود بیشتر مسائل زنان طبقه متوسط است، در حالی که مطالبات مطرح شده باید میانگینی از مطالبات زنان تمامی اقشار جامعه باشد.

وی افزود: ما پس از دوران جنگ گفتمانهای متفاوتی را در دولتهای مختلف داشتیم و هر دولت با شعار‌ها و مفاهیم متفاوتی بر روی کار آمد، اما هیچ‌گاه، شاهد تغییر چشمگیری در وضعیت زنان و میزان مشارکت زنان نبوده‌ایم.

این استاد دانشگاه گفت: مسائل زنان باید فراتر از درگیری‌های سیاسی بررسی شود، زیرا که همواره در جریان‌های سیاسی از این مساله استفاده ابزاری شده است.

صادقی محرومیت منزلتی را بزرگ‌ترین ظلم به زنان خواند و گفت: ساختار تحصیلات در کشور ما زنانه شده است و زنان در طی تحصیل سرنایه‌های علمی و فرهنگی بسیاری را کسب می‌کنند در حالی که ساختار اشتغال به شدت مردانه است.

تعداد زنان نماینده در مجلس هیچ‌گاه بیش از ۵ درصد نبوده است

در ادامه این میزگرد، الهه کولایی استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس در مورد میزان مشارکت سیاسی زنان گفت: زنان همواره در دستیابی مردان به قدرت نقش داشته‌اند اما هنگامی که این قدرت را برای خود خواستند متهم به قدرت طلبی شده‌اند.

وی افزود: یکی از نهادهایی اصلی در سیاستگذاری و قانون گذاری مجلس شورای اسلامی است که تاکنون هیچگاه تعداد زنان نماینده در آن به بیش از ۵ درصد نرسیده است بنابراین قدرت آن‌ها هیچ‌گاه برای اصلاح و تدوین قوانین برای زنان کافی نبوده است.

کولایی ادامه داد: کسانی که اکنون به دلیل حضور زیاد زنان در دانشگاه‌ها به نام عدالت طلبی از اعمال سهمیه بندی جنسیتی دفاع می‌کنند چرا در مقطع تحصیلات تکمیلی که مردان حضور بیشتری دارند، حرفی از اعمال این سهمیه بندی نمی‌زنند؟


وی ادامه داد: همواره در روز تکریم مقام زن مسئولین لیست بلند بالایی از تمجید و تکریم زنان را بیان کردند در حالی که در روزهای دیگر سال نیست بد نیست که سری به دادگاه‌ها بزنند و ببینند که زنان برای گرفتن حقوق خود با چه مشکلاتی روبرو هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز