خبرگزاری کار ایران

یک جامعه شناس در گفتگو با ایلنا طرح کرد:

طرح افزایش نرخ باروری یا کاهش سرمایه اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۱۶۲۷۸۴

«هر طرحی برای موفق شدن نیاز به کسب سرمایه اجتماعی مردم و مشارکت آنان دارد که کسب این اعتماد در گرو نگاه عمیق‌تر سیاستگذاران و قانون گذاران به مسائل اجتماعی است.»

یک جامعه‌شناس حوزه خانواده با بیان اینکه «طرح افزایش نرخ باروری و جلوگیری از کاهش جمعیت» نیاز به پژوهش‌های بیشتری دارد، اظهار کرد: هرگونه طرح و لایحه‌ای بدون کار‌شناسی و نگاه پژوهش محور موجب فرسایش سرمایه اجتماعی و از بین رفتن اعتماد مردم و عصبی شدن جامعه می‌شود.

«عالیه شکربیگی»، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد «طرح افزایش نرخ باروری و جلوگیری از کاهش جمعیت» گفت: در ارتباط با هر مسئله و یا مشکل اجتماعی اگر بستر اعتماد میان حاکمیت و مردم وجود نداشته باشد مشارکتی در مردم برای حل آن به وجود نخواهد آمد.

وی افزود: بهتر است که قبل از این گونه تصمیم گیری‌ها پژوهش، نظر سنجی و نیاز سنجی صورت گیرد، زیرا هر گونه طرح و لایحه بدون کار‌شناسی و نگاه پژوهش محور موجب فرسایش سرمایه اجتماعی و از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود.

این جامعه‌شناس ادامه داد: باید در ارتباط با مردم دلایل کاهش نرخ باروری کشور مشخص شود تا علت‌ها به درستی مشخص شود و در غیر این صورت تنها تلاش ما در راستای پاک کردن صورت مسئله خواهد بود.

شکر بیگی ادامه داد: جامعه دچار تغییر نگرش در مورد فرزند آوری و باروری شده است، خانواده نیز در بستر تغییرات ارزش‌ها و هنجار‌ها قرار دارد و بررسی تمامی این موارد در رابطه با افزایش باروری ضروری است و همچنین ممکن است سطح رفاه خانواده‌ها نیز با این بحثمرتبط باشد.

وی با بیان اینکه به دنیا آمدن فرزندان ناخواسته مخاطرات روانی - اخلاقی؛ اقتصادی و فرهنگی برای خانواده به وجود می‌آورد گفت: حفظ بهداشت روانی جامعه امری بسیار ضروری است. باید توجه داشت که کودکی که بدون برنامه ریزی به وجود می‌آید ممکن است با شرایط بد روحی و اقتصادی والدین خود روبرو شود که آینده کودک و جامعه را به خطر بیاندازد.

وی در پایان تاکید کرد: هر طرحی برای موفق شدن نیاز به کسب سرمایه اجتماعی مردم و مشارکت آنان دارد که کسب این اعتماد در گرو نگاه عمیق‌تر سیاستگذاران و قانون گذاران به مسائل اجتماعی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز