خبرگزاری کار ایران

گفتگوی تفصیلی با عضو کانون انجمن‌ صنفی کارگران:

تحولات تأمین اجتماعی با کف مطالبات جامعه کارگری فاصله زیادی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۱۱۹

افرادی که اسم‌شان در گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی آمده است، می‌گویند «قوه قضاییه تا به امروز حتی ما را احضار هم نکرده است و شما‌ اتهام بی‌مورد نزنید» / ما از قوه قضاییه انتظار داشتیم با حساسیت بیشتری به تخلفات صورت گرفته در سازمان تامین اجتماعی در چند دوره اخیر رسیدگی کند.»

ایلنا در گفتگویی تفصیلی با «ناصر چمنی»، عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران، نظر او را درباره سرنوشت پرونده فساد گسترده در سازمان تامین اجتماعی در دوره ریاست مرتضوی بر این سازمان و شیوه برخورد سه تشکل رسمی کارگری با اعتراضات صنفی کارگران در نقاط مختلف کشور جویا شده است. بخش اول این گفتگو در ادامه می‌آید:

عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به اظهارنظر اخیر «غلامحسین محسنی‌اژه‌ای»، سخنگوی قوه قضاییه مبنی بر «برخورد این قوه با کارگرانی که خیابان می‌بندند»، گفت انتظار این بود قوه قضاییه نیمی از این حساسیت را نسبت به پرونده تخلفات میلیاردی در سازمان تامین اجتماعی می‌داشت.

«ناصر چمنی» در این باره به ایلنا گفت: سازمان تامین اجتماعی صندوقی بین النسلی است. این صندوق با پول کارگران بنا شده است و به نوعی حق الناس به شمار می‌آید. پیرمرد، خانواده بی‌سرپرست، کارگر از کار افتاده و… در این صندوق سهم دارند و بخاطر این مسائل هم که شده بود، ما از قوه قضاییه انتظار داشتیم با حساسیت بیشتری به تخلفات صورت گرفته در سازمان تامین اجتماعی در چند دوره اخیر رسیدگی کند.

او افزود: بعد از یکسال تعلل در رسیدگی به این پرونده، تنها یک بازپرسی ساده از آقای مرتضوی انجام شده است که نشان می‌دهد قوه قضاییه نسبت به وقوع تخلفات میلیاردی در سازمان تامین اجتماعی حساسیت لازم را ندارد.

این فعال کارگری در ادامه بیان کرد: وقتی سخنگوی قوه قضاییه به اعتراضات صنفی کارگران واکنش نشان می‌دهد و می‌گوید اگر فلان طور شود ما با حساسیت ویژه و بدون فوت وقت برخورد می‌کنیم، انتظار این است دستگاه قضا حداقل ۵۰ درصد این حساسیت را نسبت به پرونده تخلف در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.

چمنی با اشاره به برگزاری هفتگی نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه، گفت: باید از آقای اژه‌ای پرسید چرا به پرونده فساد در سازمان تامین اجتماعی لاک پشتی رسیدگی می‌شود؟ چرا متهم ردیف اول این فساد گسترده فقط یکبار بازپرسی شده است؟ آنهم بعد از گذشت یکسال.

او با اشاره به جریمه ۲۰۰ هزار تومانی آقای مرتضوی در محاکمه به اتهام معاونت در قتل شبه عمد در پرونده ماجرای کهریزک، تاکید کرد امیدواریم آن حکم دورنمای احکام این پرونده را نشان ندهد.

عضو کانون عالی انجمهای صنفی کارگران تصریح کرد: وقتی قوه قضاییه به پرونده فساد در تامین اجتماعی رسیدگی نمی‌کند و بعد از یکسال حکمی صادر نکرده است، نمایندگان کارگری متهم به دریافت پول از مرتضوی خود را مبری از تخلفات می‌دانند.افرادی که اسم‌شان در گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی آمده است، می‌گویند «قوه قضاییه تا به امروز حتی ما را احضار هم نکرده است و شما‌ اتهام بی‌مورد نزنید». تا زمانی که شرایط بدین منوال باشد، از متهم ردیف اول تا نمایندگان کارگری متهم همگی خیال‌شان راحت است.

او درباره سکوت تشکلهای رسمی کارگری نسبت به فساد گسترده در سازمان تامین اجتماعی در دوره ریاست مرتضوی بر این سازمان گفت: این ۳ تشکل کارگری تا به حال در کدام مساله صنفی موضع گیری کردند که بخواهند نسبت به اختلاس در تامین اجتماعی و پرونده‌ای که یک پایش مرتضوی است، موضع بگیرند. کسانی که به عنوان نماینده در این تشکل‌ها انتخاب می‌شوند غالبا از استقلال لازم برخوردار نیستند و هدفشان رسیدن به تشکل عالی است. وقتی به این سمت می‌رسند، گمان می‌برند همه چیز تمام شده است و حالا وظیفه‌شان سکوت است.

چمنی برخورد وزارت کار با نمایندگان کارگری را یکی از دلایل سکوت آن‌ها درباره مشکلات جامعه کارگری دانست و افزود: مرا به عنوان عضو شورای عالی کار به جلسات این شورا دعوت نمی‌کنند. احتمالا بخاطر آنکه به رقم مزد امسال انتقاد کرده‌ام. حالا هم که با ترس و لرز و چراغ خاموش به سراغ تغییر شیوه تعیین مزد رفته‌اند. طبیعی است که برخی نمایندگان کارگری از ترس بایکوت نشدن توسط وزارت کار سکوت کردن را ترجیح بدهند.

این فعال کارگری افزود: دفترچه بیمه تامین اجتماعی بر خلاف وعده وزیر کار هنوز بی‌ارزش است و کارگران اکثر داروها را آزاد می‌خرند. اگر از این منابع برای با ارزش کردن دفترچه بیمه استفاده می‌شد، به سود همه کارگران بود و خیر عمومی به همراه داشت.

او با انتقاد از انفعال مدیریت جدید سازمان تامین اجتماعی، تصریح کرد: با تصدی آقای نوربخش بر سازمان تامین اجتماعی انتظار داشتیم به مرور زمان تحولاتی در این سازمان انجام شود و وضعیت بیمه شدگان این سازمان رو به بهبود برود، اما من به عنوان کارگر چنین چیزی را ندیدم. مثل تورم که دائما می‌گویند پایین آمده است اما مردم آن را حس نمی‌کنند و در سفره مردم تاثیری نگذاشته است.

چمنی گفت: آنچه در یکسال گذشته در سازمان تامین اجتماعی انجام شده است با کف انتظارات جامعه کارگری فاصله بسیار زیادی دارد.

این فعال کارگری شیوه مدیریت فعلی سازمان تامین اجتماعی را همانند دوره‌های گذشته به زیان کارگران ارزیابی کرد و در ادامه به اقدام وزارت کار مبنی بر لغو کسر حق بیمه از بن کارگری اشاره کرد که به کاهش درآمد سازمان تامین اجتماعی منجر می‌شود.

او در ادامه پرسید: در حالی که درباره منابع تامین اجتماعی نگرانی وجود دارد و از افزایش سن بازنشستگی به شیوه‌های مختلف صحبت می‌شود، وزارت کار با کدام دلیل به چنین اقدامی دست زده است؟

او با اشاره به استدلال مدیرعامل سابق تامین اجتماعی مبنی بر قانونی بودن پرداخت‌هایش به نمایندگان کارگری، گفت: مرتضوی می‌گوید از بودجه غیر شمول به نمایندگان کارگری پول پرداخت کرده و کارش قانونی بوده است. اصلا بودجه غیر شمول یعنی چه؟ یعنی حیاط خلوت مدیر عامل؟ مدیرعامل اگر می‌خواهد به کسی یا جایی پول دهد، باید از هیات امناء مجوز بگیرد. اینکه پول کارگران را به یک نفر بدهند و بگویند هر جور می‌خواهد خرجش کند، کجایش قانونی است؟ حتی با منطق مدیریتی هم جور نیست. بزرگ‌ترین مشکل تامین اجتماعی این است که به حیاط خلوت سیاستمداران تبدیل شده و بودجه غیر شمول عصای دست آنان است.

چمنی با انتقاد از اداره سازمان تامین اجتماعی به صورت هیات امنایی، بیان کرد: هیات امنا به معنای اداره این سازمان با ریش سفیدی است. گویا می‌خواهند آپارتمان اداره کنند که هیات امنا تعیین کرده‌اند. یکی از انتظارات جامعه کارگری از وزیر کار که افتخار می‌کند پیراهن کارگری بر تن کرده است این بود که اداره تامین اجتماعی را به شیوه سابق یعنی شورایی متشکل از سه نماینده کارگری، ۳ نماینده کارفرمایی و ۳ نماینده دولت بسپارد. در حال حاضر دو نماینده کارگری در هیات امناء هستند که با توجه به سایر اعضای این هیات، عملا کاری از دست‌شان بر نمی‌آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز