خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس تامین اجتماعی در گفتگو با ایلنا:

استدلال وزارت کار در لغو کسر حق بیمه از «بٔن» غیر قانونی است

asdasd
کد خبر : ۱۹۱۵۸۲

«ممکن است اینطور استلال شود که چون کارفرمایان حق بن کارگری را یکجا یا چند ماه در میان پرداخت می کنند پس نباید از آن حق بیمه کسر کرد اما از آنجا که مبنای پرداخت بن کارگری ماهانه است، این استدلال نمی‌تواند مورد قبول باشد.»

یک کار‌شناس تامین اجتماعی گفت: از آنجا که مبنای پرداخت بن کارگری ماهانه است، سازمان تامین اجتماعی باید از آن حق بیمه کسر کند.

«عباس اورنگ» با بیان این مطلب به ایلنا گفت: ممکن است اینطور استلال شود که چون کارفرمایان حق بن کارگری را یکجا یا چند ماه در میان پرداخت می‌کنند پس نباید از آن حق بیمه کسر کرد اما از آنجا که مبنای پرداخت بن کارگری ماهانه است، این استدلال نمی‌تواند مورد قبول باشد.

این کارشناس تامین اجتماعی تاکید کرد براساس ماده ۳۰ قانون تامین اجتماعی، بن کارگری بخشی از مزد کارگران محسوب می‌شود و کارفرمایان موظف‌اند تا معادل ۳۰ درصد آن را به عنوان حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

وی بابیان اینکه حتی به موجب این ماده قانونی پرداخت کالایی بن کارگری نیز مشمول محاسبه حق بیمه می‌شود، تاکید کرد: این ماده قانونی هیچ منافاتی با ماده ۳۶ قانون کار که در روزهای اخیر مورد استناد مخالفان کسر شدن حق بیمه از مزایای بن کارگری قرار گرفته است، ندارد.

این کار‌شناس تامین اجتماعی افزود: براساس این ماده قانونی نیز بن کارگری به دلیل ماهیت ماهانه‌ای که دارد بخشی از مزد و مزایای ثابت شغلی محسوب می‌شود و بدین ترتیب مشمول محاسبه حق بیمه قرار می‌گیرد.

به گفته اورنگ هرچند در خصوص این اختلاف قانونی نظر شورای عالی کار می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد اما ضروری است که این شورا ابتدا در خصوص اینکه چرا در سالیان گذشته از کنار این موضوع رد شده است پاسخگو باشد.

وی بابیان اینکه استدلال مخالفان این شیوه محاسبه حق بیمه بیشتر معطوف به منافع کارفرمایان ارزیابی می‌شود، افزود: اگر بن کارگری نیز مشمول محاسبه حق بیمه شود آنگاه به بیمه شدگانی که در سالهای آینده به جمع بازنشستگان و ازکارافتادگان اضافه خواهند شد نیز مستمری بیشتری تعلق خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز