خبرگزاری کار ایران

سمینار «رمضان، عامل وحدت‌بخش مسلمانان جهان» برگزار شد

کد خبر : ۱۸۸۵۶۶

خانه فرهنگ ایران در کویته‌، سمینار «رمضان، عامل وحدت‌بخش مسلمانان جهان» را با حضور شخصیت‌های سیاسی، علمی، مذهبی و فرهنگی کویتهٔ پاکستان برگزار کرد.

خانه فرهنگ ایران در کویته‌، سمینار «رمضان، عامل وحدت‌بخش مسلمانان جهان» را روز جمعه ۲۷ تیرماه، با حضور شخصیت‌های سیاسی، علمی، مذهبی و فرهنگی کویتهٔ پاکستان در محل این خانهٔ فرهنگ برگزار کرد.

به گزارش ایلنا؛ سمینار «رمضان، عامل وحدت‌بخش مسلمانان جهان» به همت نمایندگی فرهنگی ایران در کویتهٔ پاکستان و همچنین تلاش کارکنان محلی آن با تأکید بر زنده نگاه داشتن روز قدس، در روز جمعهٔ گذشته در محل خانهٔ فرهنگ ایران در کویته برگزار شد.

این مراسم با شکوهی خاص و در حضور بیش از ۱۵۰ نفر از دوستداران انقلاب اسلامی ایران برگزار شد. از جمله افراد حاضر در این سمینار می‌توان به یحیوی، سرکنسول ایران درکویته، مولانا عبدالمتین آخوندزاده و مولانا عطاءالرحمن از رهبران سنی‌های کویته، حجت‌الاسلام اسدی، امام جمعهٔ کویته، حجت‌الاسلام دومکی، دبیرکل وحدت بین‌المسلمین، تعدادی از شاعران، قاریان، پزشکان، اصحاب رسانه، مسئولین برخی دارالقرآن‌های کویته، جمعی از نویسندگان، تعدادی از اساتید زبان فارسی، تعدادی از خانواده‌های معظم شهدای کویته، رؤسای مدارس علمیهٔ برخی مناطق حومهٔ کویته، معلمین برخی مدارس مناطق مختلف کویته و دانشجویان و اساتید برجستهٔ حوزه و دانشگاه اشاره کرد.

سید ابوالفضل حسینی، مسئول خانهٔ فرهنگ ایران در کویته در آغاز این مراسم خطاب به میهمانان این سمینار گفت: علت انتخاب عنوان سمینار، یعنی وحدت بین مسلمین این بود که ماه رمضان، یکی از عوامل وحدت‌بخش ما مسلمانان است. ما عواما وحدن‌بخش دیگری هم داریم. مانند توحید و بندگی خدای یکتا، پیامبر(ص) که همه معتقدیم پیامبر ما حضرت محمد(ص) است و بعد از او پیامبری نیست. قرآنکه معتقدیم کلام خداست و بر پیامبر(ص) نازل شد و عوامل دیگری چون؛ نماز، روزه، جهاد، امر به معروف و نهی ازمنکر که باید به نحو احسن این عوامل را مورد توجه قرار داده و با بهره‌گیری از آن‌ها در راه وحدت منسجم‌تر گام بردرایم.

سید امان‌الله شادیزی، نویسنده، عطاءالرحمن، از علمای اهل تسنن دیوبند، مولانا عبدالمیتن آخوندزاده، از علمای برجستهٔ اهل تسنن کویته و همچنین یحیوی، سرکنسول ایران در کویته دیگر سخنرانان این سمینار بودند که به ترتیب دربارهٔ مسائل وحدت‌بخش مسلمانان، وحدت بین مسلمین و زنده نگاه داشتن روز قدس، حمایت از مظلومین فلسطین و جایگاه قدس شریف در اسلام با استفاده از آیات قرآنی و بهره‌گیری از احادیثمختلف سخنان کوتاهی را بیان کردند.
یحیوی همچنین در سخنان خود از تمامی مسلمانان دعوت کرد تا در حفظ و گسترش وحدت هر چه بیشتر کوشا باشند و از عوامل تفرقه‌افکنانه پرهیز کنند. وی افزود: باید با کمک و هم‌فکری تلاش کنیم تا موانع را برطرف سازیم و با وحدت و انسجام بیشتر، شاهد شکوفایی کشورهای اسلامی باشیم.

«کاروان برکت» در آلبانی به راه افتاد

شهرداری بایرام پاشا، از استانبول ترکیه در همکاری با جامعهٔ مسلمانان آلبانی و شهرداری‌های شهرهای مختلف آلبانی، برنامهٔ افطار با عنوان کاروان برکت که افطارهای وسیعی را در میدان‌های اصلی شهرهای آلبانی و در فضای باز و با دعوت عمومی برای همه که پای سفره افطار بنشینند، برگزار کرده است.

همکاری جامعهٔ مسلمانان آلبانی امسال نیز به ماه مبارک رمضان رنگ و طراوت خاصی بخشیده است. آن‌ها هر شب ماه مبارک رمضان در تیرانا و دیگر شهرهای آلبانی مراسم ضیافت افطار برگزار می‌کنند.

جامعهٔ مسلمانان آلبانی هر شب در همکاری با بنیاد‌ها، انجمن‌ها و اهداکنندگان خارجی و داخلی از طریق مفتی‌گری‌ها، مراسم افطار برای روزه‌داران مسلمان و قشرهای نیازمند جامعه برگزار می‌کنند.

مراسم افطاری بسیاری در شهرهای تیرانا، دورس، الباسان، کاوایا، دلوینا، اشکودرا، پوکا، مالسی ماذه، جیروکاسترا، کوکس و دیگر شهرهای آلبانی برگزار شده است.

اعتراض تمام دولتمردان، رهبران مذهبی و سیاسی پاکستان به اسراییل غاصب و داعش

همزمانی جنایت‌های اسرائیل در فلسطین و همسو با آن، داعش در سوریه و عراق که تنها با هدف از بین بردن اسلام و مسلمانان صورت می‌گیرد، سبب شده است تا مردم مسلمان پاکستان از اقشار مختلف جامعه‌، این جنایات را محکوم کنند.

چهره‌های علمی، سیاسی، فرهنگی و تأثیرگذار پاکستان در سخنانی حمایت خود از مسلمانان تحت ظلم فلسطین، سوریه و عراق را اعلام کرده‌اند.

محمد ناصرخان، رئیس نهضت حقوق بشر پاکستان در همین باره گفت: اسراییل در فلسطین ظلم و ستم را به اوج رسانده است. در این روز‌ها پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی باید عزای هفت روزه اعلام کنند؛ چرا که هر مسلمان راستین از برادران مظلوم فلسطین حمایت می‌کند.

سراج الحق، امیر جماعت اسلامی، بمباران وحشیانهٔ غزه توسط اسراییل را محکوم کرد و گفت: تا زمانی که مسلمانان خودشان علیه ظلم و ستم قیام نکنند، در جهان ظلم بر مسلمانان ادامه خواهد داشت.

لیاقت بلوچ، دبیرکل شورای وحدت ملی نیز ضمن محکومیت حملات هوایی اسراییل به غزه، گفت: اسراییل یک تروریست جهانی است که امنیت جهان را از بین برده است. ائمهٔ شورای وحدت ملی، در نماز جمعه حملات اسراییل به فلسطین را محکوم خواهند کرد.

حافظ سعید، امیر جماعت الدعوه گفت: امت اسلامی باید برای پاسخ‌گویی به تجاوزگری اسراییل متحد و بیدار شود. کشورهای اسلامی روابط دیپلماتیک خود با اسراییل را قطع کرده و با قلب باز به برادران مظلوم فلسطین کمک کنند.

راجا ناصر عباس، مسئول مجلس وحدت مسلمین گفت: ما امروز(جمعه ۲۷ تیر) را علیه بد‌ترین جنایات اسراییل، روز اعتراض نامگذاری کرده‌ایم.

محمود الرشید، رئیس حزب اپوزسیون مجلس ایالت پنجاب روز گذشته قطعنامهٔ محکومیت حملات و جنایات اسراییل در غزه را در مجلس ایالت پنجاب ارایه داد. رئیس حزب اپوزسیون مجلس ایالت پنجاب در این قطعنامه نسبت به سکوت شورای امنیت در خصوص حملات اسراییل ابراز نگرانی کرده و از دولت فدرال پاکستان خواست تا علیه جنایات جنگی اسراییل نسبت به زنان و کودکان اسراییل به عنوان عضو سازمان ملل نقش خود را ایفا کند.

تظاهرات ضد اسرائیل و داعش
مسلمانان پاکستانی در شهر اسلام‌آباد، پایتخت این کشور پس از اقامهٔ نماز جمعه، با حضور در تظاهرات ضداسراییلی، خشم و نفرت خود را نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی، کشتار مسلمانان غزه و به ویژه اقدام‌های اخیر تروریست‌های داعش وابسته به آمریکا در شهرهای عراق ابراز داشتند.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که از مسجد و حسینیهٔ اثنی عشری اسلام‌آباد با حمل پلاکارد‌ها و پوسترهای حاوی شعارهای ضد رژیم صهیونیستی و آمریکایی، حمایت از انتفاضهٔ فلسطین و حمایت از نبرد و مبارزه ملت عراق علیه گروهای تکفیری و تروریستی از کشورهای اسلامی و ملت‌های حامی حقوق بشر خواستند تا به مشکلات و مظلومیت مردم غزه، مسألهٔ فلسطین و اوضاع عراق توجه و نسبت به حل و رفع مشکلات این کشورهای اسلامی اقدام کنند.

تظاهرات کنندگان در ادامه ضمن ابراز انزجار از اقدام گروه‌های افراطی و تروریست‌ها برای هدف قرار دادن بی‌رحمانهٔ افراد بی‌گناه در عراق و توهین به اماکن مقدس و همچین موج حملات اخیر تروریستی علیه مسلمانان شیعی در پاکستان گفتند: قتل عام مسلمانان فلسیطینی، اقدام ننگین جنایتکاران صهیونیستی علیه امت اسلامی و مسلمانان جهان است.

انزجار از اسراییل، وظیفهٔ اصلی امت اسلامی
علامه اصغر عسکری، از مسئولان ارشد حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان(MWM) به عنوان نهاد برگزار کنندهٔ این راهپیمایی، در سخنرانی در میان معترضان، حمایت از ملت فلسطین و انزجار از رژیم غاصب اسراییل را از وظایف اصلی امت اسلامی و مسلمانان دانست.

وی گفت: امت اسلامی باید از آرمان‌ها و مبارزهٔ مردم مظلوم فلسطین حمایت و اقدام‌های جنایت‌کارانهٔ رژیم نامشروع صهیونیستی را محکوم کنند. در واقع ما مسلمانان باید در این خصوص هم‌صدا و متعهد شویم.

علامه اصغر عسکری با محکوم کردن و نامشروع دانستن اقدامات تروریست‌های داعش در عراق تصریح کرد: مردم عراق، شجاعانه و بدون هراس در برابر عناصری مبارزه می‌کنند که آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی از کشورهای عربی و قدرت‌های غربی همه نوع کمک و همکاری را برای آنان مهیا کرده‌اند.

وی حملات اخیر رژیم اسراییل به غزه و جان باختن تعدادی از مسلمانان فلسطینی در این جنایات ضدبشری را به شدت محکوم کرد و افزود: مسلمانان جهان باید از مبارزه و خواسته‌های مردم سرزمین بیت‌المقدس حمایت کرده و نباید اجازه دهند رژیم جنایتکار صهیونیستی به اقدام‌های نامشروع خود ادامه دهد.

اعتراض سراسر پاکستان به اسراییل و داعش

تظاهرات مشابهی نیز از سوی سازمان‌ها و احزاب شیعی در شهرهای ایالت‌های مختلف پاکستان در محکومیت جنایات رژیم اسراییل علیه مردم غزه، حمایت از مقاومت مردم فلسطین و اعلام انزجار از اقدام‌های ضدبشری گروه تکفیری داعش در عراق برپا شد.

شخصیت‌های مذهبی، سیاسی و فرهنگی پاکستانی با سخنرانی در برخی از این راهپیمایی‌ها در شهرهای پیشاور، لاهور، کراچی و کویته از دولت پاکستان خواستند تا در قبال مسألهٔ فلسطین و حمایت از مردم مظلوم این کشور در سطح بین‌المللی مواضع اساسی و رسمی ارایه کنند.

آنان قتل‌عام بی‌رحمانهٔ مسلمانان در عراق و سوریه توسط گروه‌های تکفیری و تروریستی مورد حمایت استکبار جهانی را نیز به شدت محکوم کردند.

تظاهرات اعتراض‌آمیزی نیز در محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به غزه نیز سوی شورای علمای پاکستان در منطقهٔ گلبرک شهر لاهور، مرکز ایالت پنجاب در شرق این کشور برگزار شد.

علامه طاهرمحمد اشرفی، رییس شورای علمای پاکستان طی سخنرانی در این راهپیمایی گفت: مسلمانان نباید در برابر اقدام‌های ضد انسانی صهیونیست‌ها علیه ملت مظلوم فلسطین به ویژه ساکنان غزه سکوت کنند.

وی تأکید کرد: وحدت میان گروه‌های فلسطینی و همگرایی کشورهای اسلامی در قبال آزادی بیت‌المقدس تنها راه شکست توطئهٔ صهیونیست‌ها و پایان اشغالگری‌های این رژیم غاصب در سرزمین فلسطین است.

دولت پاکستان و جنایات صهیونیست‌ها

محمد نواز شریف، نخست وزیر پاکستان، چهارشنبهٔ گذشته با تقبیح حملات هوایی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نواز غزه تأکید کرد: تهاجم صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها غیرقابل قبول و نقض آشکار حقوق بشر است.

وی افزود: صهیونیست‌ها همواره علیه مردم بی‌دفاع فلسطین سیاست تهاجمی اتخاذ کرده و اقدام‌های این رژیم در زمرهٔ فجیع‌ترین جرایم جنگی جهان محسوب می‌شود.

تسنیم اسلم، سخنگوی وزارت امور خارجهٔ پاکستان نیز با ابراز نگرانی نسبت به تهدیدات رژیم غاصب اسراییل علیه مردم غزه و جان باختن غیرنظامیان در حملات اخیر رژیم صهیونیستی، گفت: پاکستان به شدت اشغالگریظ‌ها و تجاوز اسراییل علیه ملت مظلوم فلسطین را محکوم می‌کند.

خانم تسنیم اسلم تأکید کرد: جامعهٔ بین‌المللی باید نسبت به تجاوز رژیم اسراییل به غزه و حمله یکجانبه علیه غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان بی‌گناه، موضع قاطعی بگیرد.

وی افزود: دولت پاکستان حمایت صریح خود را از توقف حملات رژیم اسراییل علیه مردم مظلوم فلسطین اعلام کرده و همزمان پشتیبان آرمان‌مردم بیت‌المقدس، استقلال این سرزمین و روی کار آمدن دولت مستقل برای فلسطینی‌ها است.

فلسطین، تحت حمایت مذهبیون و سیاسیون پاکستان

گروه‌های مذهبی و سیاسی پاکستان از جمله حزب مرد، حزب جماعت اسلامی، حزب تحریک اسلامی و سازمان دانشجویان امامیه، جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در قتل عام مردم مظلوم فلسطین را که منجر به کشته شدن صد‌ها نفر در نوار غزه شده است را به شدت محکوم کرده و خواستار توقف این حملات از سوی رژیم غاصب سرزمین بیت‌المقدس شده‌اند.

لیاقت بلوچ، دبیرکل جماعت اسلامی در اظهار نظر دیگری گفت: خودداری سازمان ملل از نکوهش تجاوزکاری اسراییل در غزه، تأسف‌انگیز است. مسئولیت عدم حل مسألهٔ فلسطین در کنار آمریکا و اسراییل به عهدهٔ حکمرانان کشورهای اسلامی است.
سفیر فلسطین در پاکستان نیز در کنفرانس همهٔ احزاب که توسط بنیاد فلسطین برگزار شد، گفت: بر دوستی و حمایت پاکستان افتخار می‌کنیم. نواز شریف، تجاوزگری اسراییل را محکوم کرد. ملت پاکستان غم ما را درک می‌کند. با این حال جای بسی تأسف است که جوامع بین‌المللی علیه ظلم و ستم اسراییل ساکت است. تأسف‌انگیز است که مسألهٔ فلسطین برای جهان عرب هیچ اهمیتی ندارد و یک و نیم میلیارد مسلمان به جای قیام، فقط محو تماشای بازی فوتبال هستند.

سراج الحق، امیر جماعت اسلامی گفت: پس از آمریکا، اسراییل نیز از ضعف حکمرانان امت اسلامی سوء‌استفاده کرده و به سوی مسلمانان مظلوم فلسطین تاخته است.

همچنین مسئولین حقوق بشری حزب مردم پاکستان اعلام کردند که در حال حاضر اسراییل بزرگ‌ترین تروریست جهان است و تجاوزگری جنگی او نسبت به مسلمانان فلسطین، نقض علنی حقوق بشر است. در این راستا سکوت سازمان ملل و سازمان‌های مردم‌نهاد غربی، غم فلسطینی‌ها را دو چندان کرده است.

علامه سید ساجد نقوی، رهبر شورای علمای اهل تشیع در پاکستان، ظلم و ستم اسراییل نسبت به فلسطین را محکوم کرده و گفت: باید علیه ظلم و ستم به مسلمانان به طور مؤثری در سازمان ملل صدایی بلند شود.

حمایت جامعهٔ علمی پاکستان از فلسطین مظلوم

همچنین شاخهٔ دانشجویان حزب جماعت اسلامی پاکستان نیز در اعتراض به تجاوزکاری اسراییل به فلسطین، تظاهرات برگزار کرد و در این خصوص سکوت حکمرانان کشورهای اسلامی را مورد انتقاد قرار داد.

پروفسور ساجد می‌ر، رئیس حزب جمعیت مرکزی اهل حدیثو حامد رضا رئیس شورای اتحاد سنی نیز درخواست کردند تا حکمرانان کشورهای اسلامی برای جلوگیری از تجاوزگری اسراییل علیه فلسطین، مداخله کنند.

انجمن وکلای شهر لاهور هم در اعتراض به جنایات اسراییل علیه مردم مظلوم غزه از حضور در دادگاه خودداری کردند. همچنین گروهی از زنان عضو منهاج‌القرآن پاکستان، در اعتراض به رفتار جنایتکارانهٔ صهیونیست‌ها، در شهر لاهور تظاهرات کردند.

آغاز جشنواره «قرآن، کتاب هدایت و بیداری و جلوه‌های والای هنر الهی»

جشنواره‌ هنری قرآنی «قرآن، کتاب هدایت و بیداری و جلوه‌های والای هنر الهی» به همت رایزنی فرهنگی ایران در تایلند، روز جمعه ۲۷ تیرماه در مرکز اسلامی تایلند آغاز شد و تا ۳۱ تیرماه ادامه خواهد داشت.

این جشنواره شامل برپایی نمایشگاه قرآن و کتاب‌های قرآنی، نمایش فیلم‌های قرآنی و قرائت قاریان ممتاز و بین‌المللی ایرانی است.

همچنین برگزاری نمایشگاهی متشکل از ۴۰ قطعه از آثار خط و تذهیب و نگارگری مهدی ایرانی، هنرمند برجستهٔ کشورمان و برپایی کارگاه هنری توسط وی در مرکز اسلامی تایلند متعلق به مسلمانان اهل تسنن شهر بانکوک از دیگر برنامه‌های این جشنوارهٔ قرآن است.

این جشنوارهٔ قرآنی به مدت ۵ روز، تا ۳۱ تیرماه، در مرکز اسلامی تایلند برگزار می‌شود. پس از آن جشنواره از این محل منتقل و در دو برنامهٔ روز جهانی قدس که توسط سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان در تایلند در دو نوبت یک روزه برگزار می‌شود، دوباره برپا خواهد شد.

با توجه به اینکه آغاز این جشنوارهٔ قرآنی در مرکز بزرگ اسلامی تایلند، مصادف با روز جمعه و برگزاری نماز جمعه در مسجد جامع این مرکز بود، نمازگزاران شرکت کننده در نماز و علاقمند به فرهنگ و هنر اسلامی ایرانی با شور و اشتیاق خاصی در این جشنواره شرکت کردند و به ویژه از برپایی کارگاه هنری و هنرنمایی هنرمند کشورمان استقبال کردند.

همچنین همزمان با آغاز این جشنوارهٔ قرآنی، همایش یک روزهٔ حمایت از مسلمانان فلسطین به همت مرکز اسلامی تایلند با حضور حجت‌الاسلام شریعت، از دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از شخصیت‌های گوناگون اجتماعی و ائمهٔ مساجد تایلند برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این همایش، جنایات رژیم جعلی صهیونیستی را علیه مسلمانان بی‌دفاع و مظلوم غزه محکوم کردند و خواهان پایان دادن حملات صهیونیست‌ها علیه مسلمانان فلسطین شدند.

همراه با ایرانیان با تیم ملی والیبال در ایتالیا

در روزهایی که تیم ملی والیبال ایران در مرحلهٔ نهایی لیگ جهانی والیبال در حال افتخارآفرینی است، رایزنی فرهنگی کشورمان در ایتالیا، هماهنگی، تجهیز و هدایت تماشاگران ایرانی این مسابقات را به عهده دارد.

مرحلهٔ نهایی لیگ جهانی والیبال در سال ۲۰۱۴ در شهر فلورانس ایتالیا در حال انجام است.

تیم ملی ایران که به عنوان تیم دوم گروه خود در مرحلهٔ مقدماتی بعد از ایتالیا به این مسابقات راه پیدا کرد، در مرحلهٔ ابتدای با تیم‌های روسیه و برزیل هم‌گروه شد. تیم ملی والیبال در دیدار نخست با نتیجهٔ ۳ بر ۲ مقابل تیم قدرتمند روسیه تنیجه را واگذار کرد؛ اما در بازی دوم ۳ بر ۱ تیم والیبال برزیل را از پیش رو برداشت تا به عنوان تیم نخست گروه به مرحلهٔ نیمه‌پایانی صعود کند.
در این مرحله، تیم ملی والیبال ایران تیم آمریکا را پیش رو داشت که نتوانست از این حرف قدرتمند عبور کند و با نتیجهٔ ۳ بر صفر، بازی را واگذار کرد تا در دیدار رده‌بندی و دستیابی به عنوان سوم لیگ جهانی به مصاف ایتالیا، میزبان رقابت‌ها که با شکست مقابل برزیل از صعود به دیدار پایانی بازماند، برود.

رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا با اقدامات درخور توجه خود، هماهنگی، تجهیز و هدایت تماشاگران ایرانی مسابقات را در حمایت از افتخارآفرینان والیبال ایران را وظیفهٔ خود دانسته و تلاش خود را برای اطلاع‌رسانی بین ایرانیان و علاقمندان به ایران انجام داد تا تعداد بیشتری از تماشاچیان و تشویق‌کنندگان تیم ایران را در استادیوم فلورانس جمع کند.

رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا چندین بار در وب سایت رایزنی به صورت خبر و گزارش، برگزاری این مسابقات و حضور تیم والیبال ایران را در درج و اطلاعیه‌ها و برنامهٔ مسابقات را به بیش از ۲ هزار نفر از ایرانیان از طریق ایمیل ارسال کرد.

ایجاد هماهنگی با برخی از ایرانیان فعال در فلورانس، هماهنگی با برخی از قشرهای دانشجویی در فلورانس برای حضور جدی‌تر در مسابقات، تهیه‌و توزیع بیش از ۳۰۰ پرچم جمهوری اسلامی ایران در سایزهای کوچک و بزرگ در بین ایرانیان شرکت کننده در این مسابقات و… از دیگر اقدامات این رایزنی برای حمایت از تیم والیبال کشورمان در مسابقات لیگ جهانی والیبال است.

آخرین دیدار تیم ملی والیبال ایران در لیگ جهانی ۲۰۱۴ امشب ساعت ۲۰ در مرحلهٔ رده‌بندی در حالی با ایتالیا انجام می‌شود که این دو تیم در ۴ رویارویی خود در این دوره از مسابقات، هر یک صاحب ۲ پیروزی و ۲ شکست شده‌اند.

مسابقات قرآن کریم ویژه خردسالان در تانزانیا

با هماهنگی موسسه الاستقامه و با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در تانزانیا و سفارت عمان، برنامه مسابقات قرآنی ویژه خردسالان ۲۷ تیر ۹۳، در محل مسجد الاستقامه شهر دارالسلام با حضور پرشور علاقمندان قرآنی برگزار شد.

در این مراسم معنوی که قریب بلال معاون رئیس جمهور تانزانیا، حسین مووینی وزیر دفاع، سیف راشد وزیر بهداشت و شیخ اباصالح، شیخ کندوچه، رئیس جمیعت الاستقامه، سفیر عمان و اقشار مختلف مردمی و نیز اصحاب رسانه مانند تلویزیون دولتی تانزانیا(TBC) حضور داشتند، کودکان خردسال حافظ جزء ۳۰ قرآن کریم به مسابقه پرداختند که در انتهای برنامه به نفرات بر‌تر از سوی معاون رئیس جمهور جوائز نقدی اهداء شد.

معاون رئیس جمهور در سخنانی ضمن تشکر از برگزاری مسابقه مذکور برای کودکان، ماه مبارک رمضان را فرصت ارزشمندی برای انس و الفت بیشتر با قرآن کریم و نزدیکی بیشتر با خداوند متعال دانست و توجه به آموزه‌های قرآنی را برای سلامت و افزایش معنویت در جامعه بسیار مهم محسوب داشت و خواستار آن شد برنامه‌های مشابه قرآنی ویژه کودکان بیش از پیش گسترش یابد.

در ادامه برنامه نیز گروه تواشیح الاستقامه که با الگو گیری از گروه‌های تواشیح ایران تشکیل شده است به اجرای برنامه پرداختند که با استقبال خوب حاضرین مواجه شد.

نخستین کتاب «آشنائی با ایران» به زبان بوسنیایی منتشر شد

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سارایوو، برای نخستین بار کتاب «آشنائی با ایران» به زبان بوسنیایی تالیف، چاپ و منتشر شد.

این کتاب در ۱۰۰ صفحه تمام رنگی با تصاویر بسیار زیبا از معرفی هنر و صنایع دستی، مناطق گردشگری و توریستی ایران، فعالیت اقلیت‌های دینی، تاریخ انقلاب اسلامی، معرفی مناسبت‌های فرهنگی و ملّی و آئین‌های سنتی و معرفی شهرهای بزرگ ایران در قطع رقعی وارد بازار محصولات فرهنگی بوسنی گردید و مورد استقبال گسترده جمع کثیری از علاقمندان بوسنیایی قرار گرفت.

این کتاب علاوه بر اهداف مورد نظر، برای تدریس در کرسی زبان و ادبیات فارسی جهت دانشجویان دوره‌های کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سارایوو و سایر رشته‌های مربوطه نیز مناسب و مفید می‌باشد و به همین منظور نیز تدوین و تالیف شده است.

دانلود مجله شیعه درسایت آمازون و کوبو

به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در نیویورک، فایل الکترونیکی مجله شیعه درسایت‌های آمازون و کوبو قابل دسترس می‌باشد.

مجله شیعه توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در نیویورک و با همکاری یک ناشر آمریکایی منتشر می‌شود.

فایل الکترونیکی مجله شیعه به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در نیویورک در موتور جستجو‌ها قابل دسترس می‌باشد و هم اکنون در آمازون و کوبو منتشر شده است. متقاضیان به سهولت می‌توانند فایل این مجله را به صورت رایگان در هر نقطه از جهان دانلود کنند.

افتتاح نمایشگاه خطاطی قرآن کریم درکویته

نمایشگاه خطاطی قرآن کریم به مناسبت ایام لیالی قدر به همت خانه فرهنگ کشورمان در کویته افتتاح شد.
با حمایت و همکاری خانه فرهنگ کشورمان در کویته ۲۶ تیر ۹۳، نمایشگاه خطاطی قرآن کریم در این کشور برگزار شد.
طی مراسم باشکوهی باحضوربیش از۵۰ نفرازعلاقه مندان ودوستاران قرآن مجید، بخصوص می‌رمجیب الرحمن حسنی وزیر فرهنگ، جوانان وورزش، سیّد ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ کشورمان، عبدالله بلوچ رئیس نظامت ثقافت بلوچستان، تعدادی از خطاطان برجسته قرآنی، نمایشگاه خطاطی قرآنی در سالن گالری نظامت ثقافت، افتتاح شد.

لازم به ذکر است این نمایشگاه به مدت سه بر پا می‌باشد.

پخش سریال «به کجا چنین شتابان» از شبکه تلویزیونی بوسنی

سریال ایرانی «به کجا چنین شتابان» در ۴۸ قسمت، با زیر نویس بوسنیایی به عنوان سریال مناسبتی از اول ماه مبارک رمضان سالجاری از شبکه تلویزیونی سارایوو TVSA پخش می‌شود.

براساس موافقت نامه همکاری بین رایزنی فرهنگی جمهوری اسلام ایران در بوسنی با شبکه تلویزیونی سارایوو، سریال ایرانی «به کجا چنین شتابان» در ۴۸ قسمت، با زیر نویس بوسنیایی به عنوان سریال مناسبتی از اول ماه مبارک رمضان سالجاری از شبکه تلویزیونی سارایوو TVSA پخش می‌شود.

این سریال تلویزیونی به کارگردانی آقای ابوالقاسم طالبی در زمینهٔ مناسبات اجتماعی و انسانی در بردارنده انگاره‌ها و گزاره‌های اخلاقی است و با توجه با ساختار اجتماعی و اخلاقی آن، همانند سایر سریالهای تلویزیونی ایرانی، مورد استقال زیاد مخاطبان بوسنیایی قرارگرفته است.

اجرای گروه تواشیح نور در جمع آذری‌های مقیم مسکو

گروه تواشیح نور به اجرای برنامه‌های خود در محل حسینیه تازه تاسیس آذری‌های مقیم مسکو دقایق و ساعاتی سرشار از معنویت قرآن و الحان آسمانی را رقم زدند.

شامگاه پنجشنبه ۲۷ تیرماه، قاری و مداح اعزامی از کشورمان به همراه گروه تواشیح نور که به منظور اجرای برنامه‌های متنوع در مسکو و قازان، به روسیه سفر کرده‌اند، در محل حسینیه تازه تاسیس آذری‌های مقیم مسکو حضور یافته و دقایق و ساعاتی سرشار از معنویت قرآن و الحان آسمانی را رقم زدند.

تلاوت قرآن توسط آقای جعفرزاده قاری اعزامی آغاز گر برنامه بود و در ادامه گروه تواشیح نور به اجرای برنامه‌های خود پرداختند که مورد استقبال گسترده جمعیت حاضر قرار گرفت.

ذکر مصائب اهل بیت و گرامیداشت ایام شهادت امیرالمومنین علی(ع)، برنامه بعدی این مراسم بود که توسط آقای جعفرزاده صورت پذیرفت.

مراسم با اقامه نماز مغرب و عشاء به جماعت و صرف افطاری در فضایی سرشار از صفا و معنویت پایان یافت.

حسینیه تازه تاسیس آذری‌های مقیم مسکو به همت جمعیت شیعیان مسکو روز سیزده رجب سال جاری و همزمان با جضن میلاد حضرت علی(ع) افتتاح شد و در ایام و مناسبت‌های مذهبی، پذیرای علاقمندان آذری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می‌باشد.

دوره‌های آموزش زبان فارسی در مرکز مطالعات ایران و هند دانشگاه روهیلکند

دوره‌های آموزش زبان فارسی در مرکز مطالعات ایران و هند دانشگاه روهیلکند با حمایت خانه فرهنگ کشورمان با دوره‌های ساختار نگارش فارسی و فراگیری واژه‌ها و افعال، مکالمه به زبان فارسی در دهلی برگزار شد.

آخرین دوره‌های آموزشی زبان فارسی تا قبل از تعطیلات دانشگاه با حمایت و پشتیبانی خانه فرهنگ ایران در دهلی نو در مرکز مطالعات ایران و هنر دانشگاه روهیلکند شهر بریلوی برگزار شد.

این دوره‌ها شامل دوره اول برای نوآموزان و به ترتیب دوره‌های دوم تا چهارم برای سطح متوسط، خوب و پیشرفته بوده است.
در این دوره‌ها علاوه بر ساختار نگارش فارسی و فراگیری واژه‌ها و افعال، مکالمه به زبان فارسی نیز تدریس می‌شود. با توجه به منابع آموزشی، فارسی آموزان در هر دوره با بخشی از آداب و رسوم، فرهنگ و تاریخ ایران نیز آشنا می‌گردندکه به منظور فراگیری بیشتر زبان فارسی به طور مرتب هر دوشنبه برنامه نمایش فیلم ایرانی در محل مرکز برگزار می‌شود.

در حال حاضر گواهی‌های شرکت در این دوره‌ها در چهار گروه از سوی رایزنی صادر شده که قرار است به امضای رایزن فرهنگی کشورمان، رئیس دانشگاه روهیلکند و مدیر مرکز مطالعات ایران و هند به فارسی آموزان هر دوره اعطا گردد.

اوگاندایی‌ها دعای کمیل را به زبان خود می‌خوانند

با تلاش رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا، برای نخستین بار، دعای کمیل و دعای توسل با ترجمهٔ لوگاندا و انگلیسی منتشر و توزیع شده و با استقبال شیعیان اوگاندایی و سایر شیعیان این منطقه از آفریقا مواجه شد.

شیعیان اوگاندایی هر سه‌شنبه و پنج‌شنبه، دعاهای توسل و کمیل را در مراکز و مساجد شیعی تلاوت می‌کنند؛ اما به دلیل نبود کتاب‌های ادعیه همچون مفاتیح الجنان و سایر کتب ادعیه، ناچار بودند فقط به نوای تلاوت‌کنندهٔ دعا گوش بسپارند.

همچنین برخی از شیعیان که با زبان عربی آشنا نبودند، از درک مفاهیم و معارف این ادعیهٔ نورانی محروم بودند.

در پی تشخیص این ضرورت، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا با موسی سوید، یکی از مترجمین آشنا به زبان عربی، انگلیسی و لوگاندا مذاکره و سفارش ترجمهٔ این دعا‌ها را ارایه داد. در مدت ۶ ماه این ترجمه‌ها کامل و در تیراژ ۲ هزار نسخه منتشر شدند.

موسی سوید که کار ترجمهٔ این ادعیه را به عهده داشت، دانش‌آموختهٔ حوزهٔ علمیهٔ شیعی جینجا و کنیا است. وی که از شیعیان فعال در عرصه امور فرهنگی و تبلیغی است، مدرک کار‌شناسی ارشد خود در رشتهٔ زبان‌شناسی را از دانشگاه ماکارره دریافت کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز