خبرگزاری کار ایران

جنتی: نسل جدید تولیدات فرهنگی دیجیتالی باید در مسیر عزت بخشی و بالندگی کشور حرکت کند

کد خبر : ۱۴۹۴۳۰

رشد شگفت انگیز فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، افق‌های جدیدی را پیش روی کشورهای جهان گشوده تا آنجا که توجه جدی به این فناوری را در توسعه جوامع اجتناب ناپذیر ساخته است.

ایلنا: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با تاکید بر اینکه نسل جدید تولیدات فرهنگی دیجیتالی باید در مسیر عزت بخشی و بالندگی کشور حرکت کند اظهار داشت: این تولیدات باید زمینه حضور اثرگذار فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را بر تارک تمدن جهانی فراهم آورند.

به گزارش ایلنا متن کامل سخنرانی علی جنتی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به شرح زیر است:

رشد شگفت انگیز فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی، افق‌های جدیدی را پیش روی کشورهای جهان گشوده تا آنجا که توجه جدی به این فناوری را در توسعه جوامع اجتناب ناپذیر ساخته است.

تکنولوژی نوین ارتباطی در دنیای امروز، تحولات عظیم و پیچیده‌ای در روابط و مناسبات انسانی و اشکال جدیدی از الگوهای ارتباطی ایجاد کرده و به مقوله هویت نیز مفهوم جدیدی بخشیده است.

فناوری‌های اطلاعاتی و پیشرفتهای تکنولوژِیکی در امر توسعه فرهنگی که یکی از لایه‌های مهم توسعه جوامع و مورد اجماع جهانی است تاثیر قابل توجهی داشته‌اند تا جائی که تحقق توسعه فرهنگی بدون فناوری امری غیر ممکن و دور از ذهن می‌باشد.

سریع بودن، جهانی بودن، ارزان بودن، بی‌مکانی، تسخیر زمان و سایر وِیژگی‌های فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات، بازنگری در همه شیوه‌های سیاستگذاری، برنامه ریزی و مدیریت از جمله در حوزه فرهنگ را ضروری ساخته چرا که نمی‌توان با شیوه‌های سنتی و ناکارآمد پیشین به مدیریت حوزه وسیع و پرجاذبهٔ فرهنگ و تمدن بشری پرداخت.

فرهنگ کنونی نسبت به تمامی دوره‌های پیشین زندگی بشری سرشار از اطلاعات است. امروزه تعامل اجتماعی نسبت به گذشته از محتوای اطلاعاتی بسیار بیشتری برخوردار شده و این موضوع مدیریت در حوزه فرهنگ را بسیار پیچیده و با دشواری‌های فراوانی روبرو ساخته است.

مسئله فرهنگ و استقلال فرهنگی به ویژه در عصر جهانی شدن برای همه کشور‌ها از حساسیت و اولویت خاصی برخوردار است، در دنیای کنونی، عدم توسعه یافتگی زیر ساختهای تکنولوژیکی و فناوری پاشنه آشیل کشورهای جهان سوم شده و آنان هر روز شاهد سیل بی‌رویه مصادیق و مظاهر فرهنگی، آداب و رسوم و باورهای کشور‌ها و جوامع توسعه یافته به دامان کشور خود می‌باشند.

بنده بر این باورم که باید در طراحی الگوی جامع مدیریت فرهنگی کشور، سهم وِیژه‌ای برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی قائل شد تا با تلفیق تکنولوژی، راهبرد و دانش در این حوزه بتوان در راستای تحقق همه جانبه اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی از جمله استقلال فرهنگی، اقتدار فرهنگی و جلوگیری از شبیخون و ناتوی فرهنگی گام‌های بلند، محکم و مطمئن برداشت.

انقلاب اسلامی و نظام منبعثاز آن در اساس و بنیان خود یک انقلاب فرهنگی و حرکتی اجتماعی بر مبنای تفکر و اندیشه است، این انقلاب هرگونه تحول و تغییر در بخش فرهنگ را بر مدار ایجاد و احیای تفکر اصیل دینی می‌داند بدیهی است که هر گونه طراحی و بهره گیری از فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها و بطور کلی رسانه‌های دیجیتال نیز باید در راستای تحقق این اهداف باشد چرا که فناوری به سان تیغ دو لبه‌ای است که اگر با آرمان‌ها، باور‌ها و اهداف یک جامعه همخوانی نداشته باشد زمینه بروز و ظهور پدیده شوم شبیخون فرهنگی و گسیختگی و از هم پاشیدگی جوامع را به دنبال خواهد داشت.

نسل تازه تولیدات فرهنگی هنری دیجیتالی باید در مسیر عزت بخشی، قوام دهی و باروری و بالندگی جامعه حرکت کند و زمینه حضور اثرگذار فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را بر تارک تمدن جهانی فراهم آورد. در این راه تدوین استانداردهای لازم و ایجاد بسترهای قانونی، پیش نیازهای اساسی توسعه در این بخش می‌باشد که دولت تدبیر و امید با تمام توان به دنبال تحقق آن است.

موضوع مهم دیگری که در اینجا بر آن تاکید ویژه دارم آن است که ایجاد دولت الکترونیک یکی از ضرورت‌های اساسی پیش روی دولت در موقعیت فعلی است و در این راه نیازمند مشارکت گسترده و فعال‌تر فعالان عرصه تکنولوژی کشور می‌باشد. توجه به این موضوع علاوه بر آنکه روند توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در کشور توسعه می‌بخشد برای جامعه و مجموعه دولت نیز پیامدهای مثبت و قابل توجهی خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به تسهیل فرایند اجرائی امور، کاهش سفرهای درون شهری، افزایش کارآئی و بهره وری و افزایش رضایت شهروندان اشاره کرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان متولی فرهنگ کشور با تمام توان خود از طراحا، ناشران و ایده پردازان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و دینی حوزه دیجیتال حمایت می‌کند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

در دو دهه اخیر فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات با دگرگون ساختن ابزار‌ها و شیوه‌های داده ورزی و همچنین فراهم آوردن بستر تبادل و نشر آسان و گسترده داده‌ها موجب تحولات بنیادین در رسانه‌ها و آثار فرهنگی و هنری شده است.

واگذاری و واسپاری امور به بخش خصوصی یکی از سیاست‌های وزارت ارشاد است که نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از نمونه‌های آن است که امروز به همت موسسات و نهادهای مختلف در بخش خصوصی و با کمک وزارت ارشاد برگزار می‌شود.

ما سعی داریم این اقدام را در برگزاری سایر نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها ادامه دهیم مثل نمایشگاه کتاب که به تدریج تمام فعالیت این نمایشگاه را به خود ناشران و بخش خصوصی واگذار کنیم.

متاسفانه امروز سهم بسیار اندکی در اقتصاد فرهنگ و هنر داریم و سعی داریم این حوزه را تقویت کنیم تا نقش اصحاب فرهنگ و هنر در معرفی آثار فرهنگی و هنر ی کشورمان در جهان و اقتصاد کشور پر رنگ‌تر گردد.

در پایان از همه دست اندرکاران، فعالان و تلاشگران برپائی نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال قدردانی می‌کنم و امیدوارم این نمایشگاه بتواند زمینه بالندگی، رشد و درخشش در این عرصه را پیش از گذشته فراهم آورد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز