خبرگزاری کار ایران

قادر باستانی در گفتگو با ایلنا:

صدور پروانه کار برای خبرنگاران، محدود کردن آزادی بیان است

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۹۵

هر آنچه که فعالان اجتماعی را به نوعی وامدار دولت یا مراکز شبه دولتی کند، موجب خودسانسوری و محدودیت در آزادی بیان خواهد شد.

ایلنا: اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور پروانه کار خبرنگاران، با هر نیت و انگیزه‌ای که باشد و با هر مکانیزمی انجام شود، به محدودیت آزادی بیان منجر می‌شود و مغایر شعارهای دولت تدبیر و امید است.

قادر باستانی(مدرس روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات اجتماعی) در گفتگو با ایلنا، تصریح کرد: بهتر است دولت، توان خود را مصروف بسترسازی برای ایجاد و تقویت نظام صنفی کند و از ورود به عرصه‌های چالش برانگیز و تصدی‌گری که تبعات ناخواسته می‌تواند به دنبال داشته باشد، پرهیز کند.

وی افزود: کار خبرنگاری باتوجه به پیشرفت‌های خارق‌العاده در توسعه وسایل ارتباط جمعی، تحول بسیاری یافته است و آن را نمی‌توان با مشاغلی فنی مثل پزشکی و مهندسی در یک ردیف دانست. این کار مثل این است که بخواهند برای شاعران، پروانه سرودن شعر حرفه‌ای صادر کنند. باید دولت از ورود به این عرصه‌ها خودداری کند و از طریق حمایت و تقویت رسانه‌های مستقل خبری به تحقق اهداف بلند انقلاب اسلامی که گوهر آزادی از مهمترین ارکان آن است، کمک کند.

وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر پس از گسترش فرهنگ دیجیتال، اینترنت، تلفن‌های همراه دوربین دار و همچنین شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از شهروندان با تصویربرداری و عکاسی از وقایع پیرامون‌ و انتشار آن در سطح اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، فرهنگ جدیدی به عنوان شهروند خبرنگار را پدید آوردند. این کار باعثرشد کمی و کیفی اطلاع رسانی شده و نباید با اقداماتی نسنجدیده مخدوش شود.

باستانی گفت: هر آنچه که فعالان اجتماعی را به نوعی وامدار دولت یا مراکز شبه دولتی کند، موجب خودسانسوری و محدودیت در آزادی بیان خواهد شد. بنابراین بایستی به این فعالان اعتماد نمود و با تقویت خودباوری در میان آنها، به تقویت نظام‌های صنفی همت گماشت.

وی با بیان اینکه بنیادی‌ترین اصل در نظام مردم‌سالار دینی، آن است که شهروندان بتوانند به وارسی و نظارت بر رفتار دولت و ماموران دولتی بپردازند، خاطرنشان کرد: این نظارت در خلاء رخ نمی‌دهد. شرط این کار، دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات مورد نیاز است که از طریق خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه تامین می شود و محدود ساختن کار اطلاع رسانی، حتی توسط نظام صنفی، به نفع کشور و مردم و نظام اسلامی نیست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز