خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

اتخاذ تصمیمات لازم برای تأمین ارز مورد نیاز حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای/ تامین ارز همراه رانندگان از طریق ۵ بانک عامل

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۸۲۲

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در پی اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ساز و کار و تصمیمات لازم جهت تخصیص ارز مورد نیاز شرکت‌ها و رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای از سوی بانک مرکزی به تصویب رسید.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای عبدالهاشم‌حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس  این سازمان با بیان این مطلب اظهار داشت: پیرو بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر تک‌نرخی شدن ارز و ایجاد تمهیدات لازم در این خصوص دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی بلافاصله با تشکیل یک کارگروه نسبت به بررسی ابعاد و شرایط به وجود آمده اقدام و جهت جلوگیری از هرگونه وقفه در امر حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای تصمیماتی در این خصوص اتخاذ و نسبت به برگزاری سلسله جلسات منظم با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، انجمن‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، تجار و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقدام لازم به عمل آمد.

وی تصریح کرد: در همین راستا موضوع ارز بخش حمل‌ونقل بین‌المللی را از دو منظر یکی مسائل شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و نحوه انتقال و دریافت ارز ناشی از کرایه‌های حمل و غیره  و دیگری نحوه تخصیص ارز همراه رانندگان کالاهای صادراتی اقدام شد و جزو اولین سازمان‌های کشور بود که توانست ساز و کار مشخص برای تخصیص ارز در بخش حمل‌ونقل را تدوین و به تصویب بانک مرکزی برساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در بخش ارز همراه رانندگان پنج بانک عامل که عبارتند از بانک‌های ملی-ملت-سامان-تجارت و پارسیان جهت انجام این امور انتخاب و طی بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی ساز و کار لازم در این زمینه ارائه گردید که برخی از این سازوکار عبارتند از:

۱-تأمین و انتقال/پرداخت ارز بابت رانندگان کامیون‌های ایرانی به‌منظور خروج از کشور به شرح جدول توافق شده و بر اساس مسافت و هزینه‌های مترتب و عوارض به نرخ روز اعلامی از سوی این بانک مرکزی و با احتساب کارمزدهای متعلقه امکان‌پذیر است.

۲-مدارک مورد نیاز جهت ارائه به بانک به هنگام ارائه درخواست خرید ارز شامل گذرنامه،دفترچه خروج راننده، کارت ملی،کد رهگیری راهنامه بر خط (CMR) صادره از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،کارت هوشمند راننده است. ضمناً لازم است تصاویر مدارک مزبور به‌منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق ذی‌ربط نگهداری شود.

۳-درصورت عدم دریافت ارز توسط رانندگان مذکور قبل از انجام سفر، تأمین و انتقال/پرداخت ارز با دریافت مدارک مربوطه (موضوع بند۲فوق) و مشروط به انجام سفر مربوطه و در مقابل ارائه صفحه ممهور شده به مهر خروج و ورود از/به کشور مندرج در گذرنامه و یا دفترچه خروج راننده، بلامانع است.

۴-چنانچه متقاضی جهت سفر قبلی ارز دریافت کرده باشد،تأمین و انتقال/پرداخت ارز بابت سفر جدید،منوط به حصول اطمینان از مسافرت راننده به خارج از کشور بابت ارز دریافتی (ممهورشدن صفحه مربوطه گذرنامه به مهر خروج و ورود از/به کشور و یا دفترچه خروج راننده) است.

در زمینه تأمین و انتقال ارز بابت هزینه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی توافقاتی به شرح زیر و از طریق سیستم بانکی کشور و یا با استفاده از صرافی‌های مجاز مورد تائید بانک‌های عامل امکان‌پذیر گردید.

حسن‌نیا در خصوص مفاد این توافقنامه اظهار داشت: بر اساس بند یک تأمین و انتقال ارز بابت کرایه حمل کالاهای وارداتی در صورتی که ثبت سفارش کالای مربوطه به نام بانک عامل صادر شده و بهای کالای پرداختی شامل کرایه حمل نباشد (خرید بر اساس ترم‌های گروه‌های E وF اینکوترمز)، پس از انجام ثبت خدمت، ارائه صورتحساب کرایه حمل و نسخ‌های از بارنامه/راهنامه و با رعایت مفاد بخش دوم مجموعه مقررات ارزی بلامانع است.

رفع تعهد ارزی بابت کرایه حمل مزبور منوط به رفع تعهد (تعهد ارائه پروانه گمرکی) از ثبت سفارش کالایی مربوطه است. همچنین بر اساس تبصره این ماده در صورت درخواست واردکننده کالا و ارائه تائیدیه ذینفع (شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خارجی)، پرداخت کرایه حمل به نمایندگان شرکت‌های حمل‌ونقل خارجی در داخل کشور بلامانع است.ضمناً انتقال وجوه دریافتی به شرح این تبصره،حسب تقاضای نمایندگی‌های مزبور (تا سقف کرایه‌های حمل مربوطه) به‌طرف خارجی مجاز خواهد بود.

وی افزود: بر اساس بند ۲ این موافقت‌نامه تأمین و انتقال ارز بابت هزینه¬های دموراژ و حق توقف پس از ارائه صورتحساب‌ها و مستندات مربوطه (سند ترخیصیه یا صورتحساب مبادله کانتینر) بلامانع است.

بر اساس بند ۳ توافق‌نامه، نقل‌وانتقال موجودی حساب‌های ارزی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی (اعم از شرکت‌های ایرانی و نمایندگان شرکت‌های خارجی) در مقابل ارائه صورتحساب و مستندات مربوطه بلامانع است

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز