خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

۱۰ فروند هواپیمای مسافری به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۰۸۷

وجود فرودگاه در مرکز شهر خطرات بسیاری را به دنبال دارد / درباره علت سانحه ایران ۱۴۰ اظهارنظر نمی‌کنم / جابجایی فرودگاه مهرآباد پروژه‌ای چند هزار میلیارد تومانی است / بخش اعظم پروژه‌های عمرانی توسط توان داخلی به انجام خواهد رسید.

وزیر راه و شهرسازی شب گذشته در برنامه نگاه شبکه یک سیما برنامه‌های حمل و نقلی وزارت راه و شهرسازی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آخوندی گفت: وزارت راه در بخش جاده‌ای، ریلی و هوایی برنامه‌هایی دارد که باعثافزایش تولید ناخالص کشور می‌شود همچنین ایران را به اروپا و آسیا متصل می‌کند از دیگر برنامه‌های وزارت راه توسعه مسیر سبز و توسعه حمل و نقل ریلی است.

عباس آخوندی با اشاره به اینکه هنوز تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تمام نشده است گفت: خوشبختانه با لغو تحریم دریایی و بندری هر کانتیتر ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار کاهش قیمت پیدا کرد و کاهش قیمت مزیتی شد برای جذب شرکت ها و لاینرهای خارجی که در روز گذشته کشتی های سنگاپوری و تایوانی با برنامه هفتگی در بندر شهید رجایی پهلو گرفتند.

۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز کریدورهای بین‌المللی
آخوندی در برنامه شب گذشته به برنامه های توسعه‌ای راه‌های بین‌المللی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مهمترین برنامه وزارت راه در این بخش توسعه زیرساخت و ناوگان است.

وی بابیان اینکه دو کریدور مهم شرق به غرب و شمال - جنوب از مهمترین راه‌های بین‌المللی وزارت راه محسوب می‌شود، ادامه داد: این دو کریدور که مزیت ترانزیتی برای کشور دارند ایران را به آسیا و اروپا متصل می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت راه‌های ترانزیتی و بین‌المللی گفت: برای کریدورهای بین‌المللی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که قاعدتا با توجه به تنگناهای اعتباری دولت برای تامین منابع مالی باید از فاینانس استفاده کنیم.

این عضو کابینه دولت در پاسخ به سوال مجری برنامه که تاریخ بهره برداری و ساخت این پروژه‌ها را چه زمانی تخمین می‌زنید گفت: در حال حاضر باید پروسه زمان‌بری برای جذب فاینانس طی شود. تضامین دولتی و مجوز قانونی برای استفاده از فاینانس نیازمند است از طرفی دیگر هر کدام از این پروژه‌ها باید تک تک به مناقصه گذاشته شوند و بیمه‌کننده و بانک عامل مشخص شود که تمام اینها پروسه زمان‌بری دارد اما تامین مالی این پروژه ها ۷۰ الی ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

بهره برداری ۳ هزار کیلومتر راه‌آهن تا پایان سال ۹۶
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه شبکه ریلی یکی از برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است گفت: چیزی حدود سه هزار کیلومتر راه آهن را تا پایان سال ۹۶ به افتتاح می رسانیم البته در بخش جاده‌ای وضعیت بهتری داریم به طوری که تاپایان سال جاری ۷۰۰ کیلومتر راه بزرگراهی و اصلی به شبکه جاده‌ای کشور اضافه می‌شود همچنین ۹۲۰ کیلومتر راه روستایی به راه‌های روستایی کشور اضافه خواهیم کرد.

آخوندی تاکید کرد: تنها ساخت شبکه راهی وظایف وزارت خانه نیست در حال حاضر ۲۵۵ هزار کیلومتر راه در شبکه جاده‌ای کشور وجود دارد که نگهداری و ترمیم این شبکه وسیع جاده‌ای هم بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

افزایش ظرفیت فاز ۲ بندر شهید رجایی
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه موضوع ترانزیت تنها از طریق ریل و جاده دنبال نمی‌شود گفت: یکی از مباحثو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی موضوع ترانزیت است که برای افزایش ترانزیت وزارت راه هم بخش ریلی و هم بخش جاده ای و هم دریایی را در نظر گرفته است. در بخش دریا، دریای جنوب اهمیت بیشتری دارد در حال حاضر فاز ۲ بندر شهید رجایی فعال است و به زودی فاز سوم این بندر هم فعال می‌شود و در نظر داریم وضعیت بندر شهید رجایی را از ۸۶ میلیون تن به بالای ۱۱۰ میلیون تن افزایش دهیم همچنین یکی از برنامه‌های وزارت راه در بخش دریایی و بندری افبزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی از ۲.۵ میلیون تن به ۶.۵ میلیون تن است.

وی همچنین درباره نقش دریای خزر در میزان ترانزیت کشور گفت: یکی از بنادر مهم دریای خزر بندر امیرآباد که طرح‌های توسعه مهمی در این بندر به اجرا درمی‌آید.

افزایش جابجایی ریلی بار به ۲۵۰ میلیون تن
آخوندی یکی از مواردی را که توسعه شبکه ریلی را با اهمیت جلوه می‌دهد صرفه‌جویی در میزان سوخت دانست و گفت: وزارت راه از این جهت شبکه ریلی را مورد توجه قرار داده چرا که علاوه بر افزایش ایمنی در جابجایی بار با قطار در میزان مصرف سوخت هم صرفه‌جویی قابل توجهی می‌شود. از این رو در نظر داریم در سال ۱۳۴۰۰ میزان جابجایی بار از طریق ریل را به ۲۵۰ میلیون تن افزایش دهیم.

وی ادامه داد: با توسعه شبکه ریلی و حمل و نقل سبز در کشور میزان جابجایی بار با کامیون ها در سطح جاده‌ها به یک ششم می‌رسد.

افزایش صددرصدی در قرارداد وزارت راه با بخش خصوصی
آخوندی با بیان اینکه تمام طرح‌های توسعه‌ای حمل و نقل و زیرساخت کشور از طریق توان داخلی و بخش خصوصی به انجام می‌رسد تاکید کرد: قطعا استفاده از توان داخلی بنیه اقتصاد کشور را تقویت می‌کند و بخش اعظم پروژه‌های عمرانی توسط توان داخلی به انجام خواهد رسید.

وی ادامه داد: قراردادهای وزارت راه و شهرسازی برای پروژه‌های حمل و نقلی چه در بخش بار و چه در بخش مسافر در طول یک سال گذشته به میزان صددرصد افزایش یافت که در پروژه‌های ریلی بخش خصوصی بیشترین سهم را داشتند.

افزایش حمل و نقل بار و مسافر با برقی کردن مسیر ریلی تهران - مشهد
یکی از سوالاتی که در برنامه نگاه از وزیر راه و شهرسازی پرسیده شد موضوع برقی کردن مسیرهای ریلی بود که آخوندی در پاسخ به این سوال گفت: قطعا برقی کردن مسیرهای ریلی یکی از برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است چرا که هم در مصرف سوخت و هم در زمان سفر صرفه‌جویی قابل توجهی می‌شود.

وی ادامه داد: برقی کردن مسیرهای ریلی را از مسیر تهران مشهد شروع کرده‌ایم که پیمانکار هم انتخاب شده است و این پروژه به تصویب شورای اقتصاد هم رسیده است مقدمات فاینانس هم فراهم شده و به زودی عملیات اجرایی شروع خواهد شد.
وی تاکید کرد: با برقی شدن مسیر ریلی تهران - مشهد حمل و نقل مسافر تا ۳۳ میلیون نفر و حمل و نقل بار تا ۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

ورود ۱۰ فروند هواپیمای مسافری در طول چند ماه اخیر
آخوندی درباره فعالیت‌ها و اقدماتی که وزارت راه در بازه زمانی توافق ژنو انجام داده است به توسعه ناوگان هوایی اشاره کرد وگفت: در مدت زمانی که مذاکرات ژنو به نتایج اولیه رسید مذاکرات ما برای توسعه ناوگان هوایی کلید خورد که ۱۰ فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شد که با این تعداد فروند هواپیما دو هزار و ۸۰۰ صندلی به ظرفیت پروازی کشور اضافه شد همچنین سن ناوگان هم تا یک و نیم سال کاهش پیدا کرد.
وی گفت: در این مدت زمان قطعات معیوب و موتورهایی که نیاز به اورهال داشتند نیز برای تعمیر به کشورهای خارجی ارسال شدند که در این شرایط انتقال آسان‌تر شد همچنین دستورالعمل‌های تعلیم و نگهداری برای ایرلاین‌های ایران از سوی شرکت‌های سازنده هواپیما ارسال شد.

درباره علت سانحه ایران ۱۴۰ اظهارنظر نمی‌کنم
آخوندی شب گذشته در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه علت سانحه هواپیمایی ایران ۱۴۰ چه بود گفت: همانطور که اعلام شد ستاد بررسی سانحه برای سقوط ایران ۱۴۰ تشکیل شد که برای اولین بار چند متخصص خارج از سازمان هواپیمایی موضوع را بررسی می‌کنند و معتقدم زودتر از فرصت قانونی که به این ستاد اعلام شده علت سانحه را بازگو می‌کنند. بنابراین اظهارنظر کردن درباره علت سانحه زود است و درست نیست که من حرفی بزنم تا نتایج این ستاد را تحت تاثیر بگذارد.

جابجایی فرودگاه مهرآباد پروژه‌ای چند هزار میلیارد تومانی است
وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه وجود فرودگاه در مرکز شهر خطرات بسیاری را به دنبال دارد گفت: شهرهایی مثل لندن و پاریس هم فرودگاههایی در قلب شهر خود دارند اما موضوعی که اهمیت دارد افزایش ایمنی پروازهاست نه جابجایی فرودگاه.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای کاهش ترافیک هوایی مهرآباد قرار بر این است که پروازهای شب را به فرودگاه حضرت امام منتقل کنیم و یا پروازهای شب را کاهش دهیم وهمچنین از امسال پرواز حجاج به فرودگاه امام خمینی منتقل می‌شوند.

آخوندی با اشاراه به افزایش ظرفیت فرودگاه امام گفت: طبق برنامه از ظرفیت فرودگاه امام باید ۵۰ میلیون نفر باشد اما در حاضر این ظرفیت تنها ۵ تا ۶ میلیون نفر است که باید تا ۹ برابر افزایش یابد.

آخوندی گفت: در حال حاضر که در تنگناهای اعتباری هستیم باید به دنبال تامین مالی پروژه‌ها از طریق فاینانس و جذب سرمایه‌گذار خارجی باشیم البته من مخالف جابجایی فرودگاه مهرآباد نیستم اما آنقدر پولدار نیستیم که این موضوع را در اولویت قرار دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز