خبرگزاری کار ایران

رییس هیات مدیره انجمن ریلی کشور در گفت‌و‌گو با ایلنا:

واگن پارس در ۵ سال گذشته تنها ۸ واگن مسافری تولید کرد

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۳۴۸

در حالی که دولت برای خرید تجهیزات ریلی از هند منابع مالی کنار می گذارد و شرکت های بهره بردار ترجیح می دهند از چین واگن بخرند، شرکت های تولید کننده داخلی در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

رییس هیات مدیره انجمن ریلی کشور با بیان اینکه وضعیت شرکت های تولید کننده واگن و تجهیزات ریلی کشور فاجعه است، گفت: در حالی که دولت برای خرید تجهیزات ریلی از هند منابع مالی کنار می گذارد و شرکت های بهره بردار ترجیح می دهند از چین واگن بخرند، شرکت های تولید کننده داخلی در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

هوشنگ سوهانی گر در گفت و گو با ایلنا با اشاره به بدهی جاری ۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت واگن پارس، ادامه داد: با امکانات موجود در واگن پارس باید سالی ۲۰۰ واگن مسافری تولید شود اما این شرکت در ۵ سال گذشته تنها ۸ واگن مسافری توانسته تولید کند و این یعنی فاجعه.

وی افزود: این در حالی است که شرکت های بهره بردار واگن دست دوم و نو از چین می آورند و دولت هم منابعی را برای خرید تجهیزات ریلی از هند اختصاص می دهد.

رییس هیات مدیره انجمن ریلی با اشاره به مزیت هایی که خرید واگن ها دست دوم از کشورهای خارجی برا یشرکت های بهره بردار داخلی دارد، تاکید کرد: شرکت های خارجی برای فروش تولیدات خود گزینه فاینانس را به متقاضیان بازار پیشنهاد می دهند از سوی دیگر پورسانت، سفر خارجی و حمایت دولت از سایر مزیت های خرید واگن از خارج از کشور است.

سوهانی گر ادامه داد: در همه جای دنیا برای شرکت ها برای فروش محصولات و تولیدات خود یک فاینانس داخلی در نظر می گیرند و در این موضوع در قانون کشور ما هم گنجانده شده اما هیچ وقت به اجرا نرسید.

وی با تاکید بر اجرای رتبه بندی شرکت های ریلی و واگن ها از سوی دولت، تصریح کرد: وقتی که ارائه خدمات با واگن جدید نسبت به واگن ها قدیمی تفاوتی با هم ندارند، مشخص است که شرکت های بهره بردار به سمت خرید واگن های دست دوم ارزان تر از کشور خارجی که گزینه فاینانس هم برای فرشو در نظر گرفته اند، هدایت می شوند. البته معتقدم این هزینه تفاوت ارائه خدمات واگن جدید نسبت به واگن قدیمی نباید تنها از جیب مردم پرداخت شود.

رییس هیات مدیره انجمن ریلی با بیان اینکه باید تسهیلات و حمایت دولت برای سرمایه گذاری که واگن ۳ میلیارد تومانی را وارد ناوگان کرده با سرمایه گذاری که واگن یک میلیارد وارد کرده، تفاوت داشته باشد، ادامه داد: دولت باید انگیزه شرکت های بهره بردار برای خرید واگن های دست دوم و کهنه از کشورهایی چون چین را کاهش دهد و می تواند بلیت این واگن ها و قطارها را کاهش دهد.

سوهانی گر با انتقاد از عملکرد بانک ها تاکید کرد: بانک توسعه تجارت در حالی خود را بانک متولی صنعت می داند که هیچ وقت چنین خدماتی را به صنعتگران ارائه نداده است و متاسفانه در ایران همه بانک ها حق العمل کار شده اند و ماهیت اصلی خود را که حمایت از بخش تولید است را از یاد برده اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز