خبرگزاری کار ایران

یک مسئول؛

آینده فناوری های ICT در کشور را خودمان طراحی کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۳۱۱

به دنبال طراحی آینده فاوا در توانمندسازی و ارزش آفرینی در کشور هستیم. لازم است روند رشد فاوا در چهارسال آینده را بررسی و بر اساس آن سرمایه گذاری های پژوهشی را هدایت و راهبری کنیم.

سرپرست پژوهشکده سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فاوای مرکز تحقیقات مخابرات ایران گفت: به دنبال طراحی آینده فاوا در توانمندسازی و ارزش آفرینی در کشور هستیم.

به گزارش ایلنا و به نقل از وزارت ارتباطات، وحید یزدانیان، گفت: در حوزه‌ی فاوا به جای اینکه نقش بازیگر داشته باشیم می توانیم حوزه فاوا برای کشور را کارگردانی کنیم.

وی ادامه داد: لازم است روند رشد فاوا در چهارسال آینده را بررسی و بر اساس آن سرمایه گذاری های پژوهشی را هدایت و راهبری کنیم.

یزدانیان شناسایی روندها قبل از به کارگیری فناوریهایی چون اینترنت اشیا، ارتباط ماشین با ماشین، نسل چهارم ارتباطات سیار و.. را بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: آینده پژوهی فعال فناوری در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد.

سرپرست پژوهشکده سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فاوای مرکز تحقیقات مخابرات ایران، افزود: با توجه به تعیین نقشه راه علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری و اثرات همه جانبه فاوا بر زندگی مردم، ضرورت استفاده از این پژوهشکده بیش از پیش احساس می شود.

یزدانیان اظهار کرد: ظهور فناوری های نو در عرصه جهانی، انتخاب نوع سرمایه گذاری برای برخورداری از این فناوری ها را با اهمیت می کند که دراین میان نحوه مواجه با این فناوری و مدل های کسب و کار نیز مطرح است.

وی برکسب و کار و کارآفرینی در حوزه فاوا تاکید کرد وگفت: بودجه های دولتی محدودیت های خاص خود را دارد و باید به دنبال نقشه تجاری برای فعالیت‌های فاوا در کشور باشیم که بتوان از مشارکت حداکثری بخش خصوصی برای توسعه کشور بهره برد.

یزدانیان وجود نقشه سرمایه گذاری و شناسایی اولویت های سرمایه گذاری در حوزه فاوا را ضروری دانست و ادامه داد: لازم است علاوه بر توجه به الزامات قانونی، به موضوع درآمدزایی ورشد اقتصادی دراین زمینه نیز، توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از روش های نوینی مانند جمع سپاری مالی(crowd funding) نیز باید در دستور کار قرار بگیرد.

سرپرست پژوهشکده توجه به مباحثحقوقی و مقررات را مهم ارزیابی کرد و گفت: در مدل های کلان قانونگذاری، قوانین وابسته به فناوری نیست و در این راستا، این پژوهشکده توصیه نامه و محتواهای علمی را در اختیار نهادهای سیاستگذار قرار می دهد.

وی با تاکید بر اینکه این پژوهشکده نوپاست ادامه داد: ما نهاد قانونگذار یا نهاد جذب سرمایه برای برخورداری از فناوری های نوین نیستیم؛ بلکه یک نهاد پژوهشی هستیم که با تعاملات سازنده با مراکز پژوهشی محتواهای علمی و سازنده در موضوعات مورد تفاهم را ارائه می دهیم.

یزدانیان ادامه داد: با این پژوهشکده به دنبال ارتقاء نقش آفرینی پژوهشگاه ICT در تصمیم گیری های کلیدی در حوزه ICT هستیم، به نحوی که سیاستگذاری ها مبتنی بر مطالعات باشد.

وی افزایش سهم ICT از تولید ناخالص ملی را ضروری برشمرد و افزود: فناوری های نوین باید به اشتغال در کشور کمک کند.

سرپرست پژوهشکده به پروژه های در دست اجرا در این بخش اشاره کرد و گفت: طرح جامع رگولاتوری با سازمان تنظیم مقررات در حال اجراست که قرارداد تحقیقاتی در این پروژه بسته شده و مراحل نهایی در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: درطرح های تحقیقاتی علاوه بر همکاران مرکز، از دانشگاهیان دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیر کبیر و دانشگاه تهران… نیز، استفاده می کنیم.

یزدانیان به پروژه شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: مطالعات اقتصادی و پیوست کسب وکار شبکه ملی اطلاعات را در این پژوهشکده پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات با ورود خود حتی کسب و کارهای جدیدی را ایجاد خواهد کرد گفت: این پروژه مطالعات امکان سنجی شبکه ملی اطلاعات را انجام خواهد داد که در این باره، درحال انعقاد قرارداد با سازمان فناوری اطلاعات هستیم

یزدانیان ادامه داد: آینده پژوهی رگولاتوری در زمینه یک فناوری خاص(در شرایط فعلی موبایل پهن باند) را به عنوان یک مطالعه موردی انتخاب کرده ایم و در مرحله انعقاد قرارداد و ارسال پیشنهاد هستیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات کمیسیون مشترک اقتصادی برخی کشورهای همسایه را بر عهده دارد گفت: در یکی از پروژه ها تدوین نقشه راه توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای هدف را بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم در حد امکان از ظرفیت های ICT در این کشورها استفاده کنیم.

یزدانیان با تاکید بر اینکه به دنبال طراحی نقشه جامع برای شناسایی بازارهای فنی و مهندسی هستیم افزود: برای تدوین ضوابط تولید اطلاعات در دستگاههای اجرایی به سازمان فناوری اطلاعات پیشنهاد ارائه کرده ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز