خبرگزاری کار ایران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

شورای راهبری موتور جستجوی بومی اجرایی می شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۵۹۴

شورای راهبری موتور جستجوی بومی با هدف عملیاتی سازی در شبکه ملی اطلاعات، در وزارت ارتباطات اجرایی می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: شورای راهبری موتور جستجوی بومی با هدف عملیاتی سازی در شبکه ملی اطلاعات، در وزارت ارتباطات اجرایی می شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی افزود: این شورا متشکل از نمایندگان پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سه عضو به نمایندگی بخش خصوصی و نمایشگاهی است.

وی به وظایف شورای راهبری موتور جستجوی بومی اشاره کرد و گفت: انسجام و جهت دهی، هدایت و راهبری پروژه های موتورجستجوی بومی برای شبکه ملی اطلاعات با پشتیبانی کامل از خط و زبان فارسی، خدمات جستجوی دولت الکترونیک و درگاه مجتمع سازی خدمات فناوری اطلاعات از جمله این وظایف است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: طرح موتور جستجوی بومی که به عنوان درگاه مجازی استفاده از خدمات در شبکه ملی اطلاعات است با هدف استقلال در فضای سایبری و ارائه خدمات مناسب با فرهنگ و نیازهای کاربران فارسی زبان در نظر گرفته شده است.

واعظی گفت: تمرکز این طرح بر ارائه خدمات متکی بر اطلاعات محلی و منابع اطلاعاتی بومی است که از جمله این موارد می توان به ارائه سرویس جستجو بر روی منابع اطلاعاتی مورد استفاده در خدمات دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، بانکداری الکترونیک و آموزش الکترونیک اشاره کرد.

وی ادامه داد: در این راستا طی چند سال اخیر در سازمان فناوری اطلاعات ایران فعالیتهایی در حوزه های توسعه خدمات موتور جستجو، دادگان و ابزارهای پردازش زبان فارسی صورت گرفته است.

وزیر ارتباطات به برخی از مهمترین خدمات موتور جستجوی بومی اشاره کرد و گفت: توسعه پایلوت موتور جستجوی فارسی سامانه و خدمت ترجمه ماشینی، سامانه پرسش و پاسخ قرآنی، توسعه شبکه واژگانی عمومی زبان فارسی(WORD NET)، مجموعه داده محک استاندارد برای بازیابی اطلاعات در زبان فارسی، ابزارهای پردازش زبان فارسی نظیر خطا یاب و ریشه یاب از جمله این خدمات است.

واعظی تصریح کرد: به منظور ارزیابی دقیق و مستمر سامانه های توسعه داده شده ابزارهای پایش و رصد این خدمات نیز توسعه یافته است.

وی از معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت خواست با توجه به اهمیت پروژه به اولویت دادن اعتبار برای آن اقدام کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز