خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

مراکز شهری که به علت نزول کیفیت زندگی با ترک ساکنان بومی مواجه شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۰۷۵

در طی دهه‌های گذشته شاهد بروز نابسامانی‌هایی در سازمان فضایی کارکردی و اجتماعی شهر‌ها بویژه کلان شهر‌ها بوده‌ایم گسترش بی‌رویه کالبدی واستقرار نامتعادل جمعیت درنواحی شهری سبب گسترش عرصه‌های نابسامان شهری شده است.

وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در مراسم روز جهانی اسکان بشر با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو سوم جمعیت دنیا ساکن شهر‌ها شوند در حالی که توسعه شهری یک پدیده جهانی است بیشترین رشدتوسعه شهری درکشورهای در حال توسعه مشاهده می‌شود به طوری که بیش از ۹۰ درصد شهرنشینان جدید دنیا در این بخش مستقر خواهند بود.

عباس آخوندی با بیان اینکه از هر چهار نفر یک نفر در شهرهایی با جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفر از هر ۱۰ نفر یکی در شهرهای با جمعیت بیش از ده میلیون نفر زندگی می‌کنند ادامه داد: امروزه شهر‌ها نیروی محرکه رشد اقتصادی و تامین کننده اشتغال و خدمات مختلف بوده‌اند.

وی گفت: امروزه شهر‌ها شاهد رشد سریع، گسترش وسایل نقلیه موتوری، افزایش محله‌های پر ازدحام و فقیر نشین و نابسامانی هستند که خود می‌توانند تهدیدی برای بهداشت ومحیط زیست ومنابع اکولوژیکی به شمار رود.

آخوندی گفت: در طی دهه‌های گذشته شاهد بروز نابسامانی‌هایی در سازمان فضایی کارکردی و اجتماعی شهر‌ها بویژه کلان شهر‌ها بوده‌ایم گسترش بی‌رویه کالبدی واستقرار نامتعادل جمعیت درنواحی شهری سبب گسترش عرصه‌های نابسامان شهری شده است.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به گسترش سکونتهای غیر رسمی، گفت: مراکز شهری که به علت نزول کیفیت زندگی با ترک ساکنان بومی مواجه شده‌اند سکونت گاه‌های غیر رسمی با حداقل امکانات، زیر ساخت‌ها و خدمات شهری که عمدتا در حاشیه کلان شهر‌ها رشد و گسترش یافته‌اند سکونتگاه‌های روستایی ادغام شده واقع در محدوده شهر‌ها و شکل گیری راههای فرسوده با پیشنیه روستایی در این نواحی و همچنین بسیاری از اراضی بایر و‌‌ رها شده در محدوده شهر‌ها از مهم‌ترین محدودههای نابسامان در عرصه شهر‌ها به شمار می‌رود.

آخوندی ادامه داد: در مواجه با مسائل این عرصه‌های شهری تا کنون سیاست‌ها و برنامه‌های متعددی مطرح و برخی به اجرا رفته‌اند که با آسیب‌شناسی اقدامات صورت گرفته می‌توان زمینه‌های لازم برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت این برنامه‌ها را شناسایی کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امروزه مهم‌ترین ویژگی رویکرد و چشم انداز آینده برنامه‌های بهسازی و نوسازی شهری و ساماندهی و توانمند سازی سکونت‌های غیر رسمی تلاش برای تقویت حضور و مشارکت گسترده ساکنان، ‌مالکان و سایر دست اندرکاران امر، بهبود و نوسازی شهری در این فرآیند است.

آخوندی در ادامه اظهار کرد: به استناد اصول مختلف قانون اساسی و در چهارچوب سند چشم انداز جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴ و همچنین سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری سند ملی توانمند سازی و ساماندهی سکونت‌گاه غیر رسمی مصوب بهمن ماه ۱۳۸۲ تدوین قوانین جدیدی برای رفع مسائل اچرای برنامه‌های به سازی مناطق نا‌بسامان شهری در دستور کار دولت ومجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در ا جرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی قانون حمایت از احیا بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری و با هدف جلب همکاری و مشارکت کلیه دستگاههای ذیربط در فرآیند احیا و بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده در جهت راهبری مدیریت یکپارچه بین کلیه عوامل مرتبط در سطح ملی ومحلی به پیشنهاد کمیسیون عمران مجلس توسط وزارت مسکن و شهرسازی به تصویب مجلس شورای ا سلامی رسیده که این قانون پس از تایید شورای نگهبان توسط رئیس جمهور ابلاغ شده است. همچنین در سال ۹۳ در سفر هیات محترم دولت به مشهد مقدس سند ملی راهبردی احیا بهسازی، نوسازی و توانمند سازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری برای راهبری و مدیریت یکپارچه در مورخ ۹۳/۷ / ۹ با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب هیات وزیران توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

وزیر راه شهرسازی گفت: در مواجه با این مسائل و چالش‌ها تاکنون نشست‌ها و گردهمایی تخصصی با موضوعات کلیدی همچون کاهش نرخ رشد فقر در شهر‌ها فراهم شدن دسترسی به امکانات اولیه مانند سرپناه، آب بهداشتی، ‌فاضلاب و زندگی در محیط مناسب برای مردم فقیر درچهارچوب توسعه شهری پایدار بررسی تاثیرات سریع شهری شدن بر روی جوامع، ‌شهر‌ها، ‌اقتصاد و تدوین خط مشی‌ها، برنامه بریزی کاهش سوانح، ‌خانه سازی ارزان قیمت، ترویج و گسترش برابری و عدم محرومیت اجتماعی، توسعه حکمرانی مشارکتی و ارتقای مشارکت عمومی و مسئولیت شهروندی برگزار و ماموریتهایی برای کشورهای عضو معین کرده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز