خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری خبر داد:

پرداخت تسهیلات ۱۷۰۰ میلیاردی برای ایجاد اشتغال پایدار به روستاییان

asdasd
کد خبر : ۶۵۵۱۳۷

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از پرداخت حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار به روستاییان کشور ظرف مدت یک سال خبر داد.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل رضوی در نشست خبری امروز شنبه درباره روند واگذاری تسهیلات اشتغال پایدار به روستاییان گفت: قطعا درباره واگذاری این تسهیلات انتقاداتی وجود دارد ما پذیرای این انتقادات هستیم اما افرادی که انتقاد می‌کنند باید راه صحیح را نشان بدهند در غیر اینصورت ما در اجرای اهداف خودمان مصمم هستیم.

وی افزود:‌ در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد جمعیت روستایی کشور از برق روشنایی و حدود ۹۱ درصد جمعیت آنها از جاده آسفالته بهره‌مند هستند اما آیا صرف ساخت مدرسه و توسعه فضای کالبدی آموزشی می‌توان توسعه روستاها را انتظار داشت. قطعا باید در مسیر رشد آموزشی کیفیت آموزشی نیز مد نظر قرار گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: در تحقق این مهم معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گام‌های موثری را برداشته به شکلی که عدالت آموزشی نخستین بار توسط این معاونت در میان مسئولین مربوطه مطرح شد. باید دلایل مهاجرت روستاییان و عشایر مورد بررسی قرار گیرد و در مرحله بعد نسبت به رفع این معضل اقدام کنید.

رضوی ادامه داد: قطعا ایجاد فضای مناسب کسب و کار به میزان زیادی به تسهیلات مالی بستگی دارد و حدود ۲۰ درصد بستگی به تکریم ارباب رجوع و ۶۴ درصد بستگی به تسهیلات اداری دارد. باید در پاسخ به افرادی که نسبت به روند واگذاری تسهیلات اشتغال پایدار به روستاییان انتقاد دارند اعلام کنیم که مقایسه تسهیلات واگذار شده به شهرها با روستاها باید مد نظر قرار گیرد. بیش از حدود پنج برابر تسهیلاتی که برای اشتغال روستاییان داده می‌شود در شهرها پرداخت تسهیلات داریم.

وی افزود: اگر قبول داریم که حتی یک چهارم جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دهند به این نتیجه می‌رسیم که کمتر از ۱۰ درصد تسهیلات در کشور به روستاییان پرداخت شده و از سوی دیگر برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها باید گام‌های موثرتری همراه با برنامه ریزی دقیق در دستور کار قرار گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ۷۰ درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد را روستاییان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: با نگاه به این آمار باید بپذیریم که روستاییان امروز اقشار کم درآمد جامعه هستند، لذا این‌بار توجه باید به سمت کمک به اقشار فرودست جامعه باشد.

رضوی اضافه کرد:‌ درباره روش پرداخت تسهیلات به روستاییان ما شاخص‌هایی را مد نظر قرار دادیم از جمله اینکه پروژه‌های معرفی شده باید اشتغال پایدار داشته باشند و بانک‌ها نیز برای توجیه اقتصادی پروژه‌ها، طرح‌های تعریف شده را مورد بررسی قرار می‌دهند و در مرحله بعد تسهیلات به آنها پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: دو سال طول کشید تا پرداخت این تسهیلات در کشور فرهنگسازی شد و حتی مسئولین استانی متوجه لزوم بهره مندی از این تسهیلات شدند و روستاییان نیز متوجه شدند که می‌توانند در جهت ایجاد اشتغال پایدار از این تسهیلات استفاده کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: در جلسه سران قوا با مقام معظم رهبری کلیات این طرح که پیش‌تر در پیوست نامه معاون اول ریاست جمهوری به دفتر مقام معظم رهبری ارسال شده بود مورد قبول ایشان قرار گرفت و این موضوع را ارجاع دادند که از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

رضوی اضافه کرد: این طرح توسط دولت در سال ۱۳۹۵ با دو فوریت به مجلس شورای اسلامی داده شد که مجلس با یک فوریت آن را مورد بررسی قرار داد و در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید.

وی ادامه داد: تا امروز که یک سال از آغاز پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار به روستاییان گذشته است ۱۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که این تسهیلات از محل قانون اشتغال پایدار روستایی به روستاییان و عشایر داده شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: تعداد اشتغال ایجاد شده از طریق پرداخت ۱۷۰۰ میلیارد تومان، ۴۲ هزار شغل بوده و تعداد طرح‌های اجرا شده در کشور نیز ۱۶ هزار طرح بوده است. همچنین تعداد طرح‌هایی که بانک‌ها قرارداد آنها را منعقد کرده‌اند یعنی متعهد به پرداخت تسهیلات شده‌اند ۱۸ هزار طرح بوده است که مشاغل ایجاد شده ناشی از این قراردادهای منعقد شده حدود ۵۲ هزار شغل است. به این ترتیب امروز و در این مرحله از اجرای طرح پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار روستاییان شاهد توقف مهاجرت از سمت روستاها به شهرها هستیم و در برخی روستاها که تعداد آنها اندک است نیز شاهد مهاجرت معکوس هستیم.

رضوی به موضوع ایجاد مجتمع‌های آموزشی در تمامی دهستان‌های کشور به عنوان یک طرح در جهت ایجاد عدالت آموزشی برای روستاها اشاره و تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد در هر دهستان کشور مجتمع آموزشی دایر شود مگر در دهستان‌هایی که شرایط خاصی دارند و امکان ایجاد چنین مجتمع‌هایی نیست. بی‌‌‌‌‌تردید با احداث چنین مجتمع‌هایی دانش آموزان از عدالت آموزشی بهره‌‌‌‌مند خواهند شد. در این طرح دانش‌‌‌‌‌آموزان از روستاها با سرویس‌های رایگان به این مجتمع‌ها آورده می‌شوند و از این طریق می‌توانیم در مسیری حرکت کنیم که معلمین وقت بیشتری برای هر پایه تحصیلی بگذارند و کیفیت آموزشی ارتقا پیدا کند.

وی اضافه کرد: با افزایش وقتی که معلمین برای هر پایه تحصیلی در این مجتمع‌های آموزشی می‌گذارند کیفیت آموزشی ارتقا پیدا خواهند کرد و در هزینه‌ها نیز صرفه جویی انجام می‌شود و نهایتا عدالت آموزشی در کشور شکل می‌گیرد. باید تمام اقداماتی که برای روستاییان انجام می‌شود با توجه به اعتبارات موجود با اولویت بندی صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز