خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان نشست توسعه و سرمایه‌گذاری استان قم:

دیپلماسی کشور باید حامی فعالان بخش خصوصی باشد

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۲۵۳

به افق‌های روشن پیش‌رو مطمئن هستم / تحریم باشد یا نباشد، قادریم اقتصاد کشور را به خوبی اداره کنیم / دولت تدبیر و امید در همین شرایط تحریم توانمندی خود را در اداره اقتصاد کشور نشان داد

رییس دفتر رییس‌جمهوری روز پنج شنبه در نشست توسعه و سرمایه گذاری استان قم، با بیان اینکه امید دولت در عرصه اقتصاد به حضور مردم است، گفت: تاکید رییس جمهوری این است که دولت باید به وظایف اصلی خود در طراحی و نظارت عمل کند و کارها در عرصه اقتصاد به مردم و بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان با اشاره به برخی گلایه‌ها و آسیب‌شناسی های ارائه شده از سوی فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران استان، اظهارداشت: باید همزمان با آسیب شناسی‌ها، راهکار ارائه کرد و مزیت برجسته بخش خصوصی این است که یک کارآفرین از میان انبوه مشکلات، توفیق خلق می کند.

رییس دفتر رییس جمهوری با تاکید بر نقش چنین جلساتی برای ایجاد همگرایی و همفکری میان مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در مسیر حل مشکلات، گفت: باید با همدلی، همفکری و همگرایی، برای تحقق استقلال اقتصادی به عنوان یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی، تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه همچنان که در عرصه فرهنگ و سیاست انقلاب شد باید در عرصه اقتصاد نیز انقلاب شود، اظهارداشت: انقلاب در عرصه اقتصاد یعنی اینکه اتکاء بودجه و اقتصاد از نفت به سمت تولید و افزایش بهره وری و نوآوری تغییر مسیر دهد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: باید نگاه جدیدی در اقتصاد حاکم شود و این مهم با رویکرد جدید دولت در اعتماد به مردم، امید تحقق یافته است.

نهاوندیان تصریح کرد: متاسفانه با وجود آنکه از ابتدای پیروزی انقلاب شعار کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی داده ایم اما اتکاء به درآمد نفت مرتب افزایش یافته و بخصوص در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت نفت، روند فزاینده ای یافته بود اما در فرصت یک سال و نیم اخیر برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی اتکاء به نفت در بودجه سال ۹۴ روند نزولی یافته است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری، اقتصاد مقاومتی را به معنای آن دانست که بتوانیم به دنیا نشان دهیم که اقتصاد ایران با تصمیماتی خارج از مرزهای کشورمان به هم نمی ریزد چنانکه دولت در ۱۸ ماهه گذشته توانسته با اتکاء به مردم، تورم را به زیر ۲۰ درصد برساند.

نهاوندیان، به پیشگیری از التهابات و تغییرات شدید در اقتصاد کشور در دوره فعالیت دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: این دستاورد به جهانیان پیام توانمندی و قدرتمندی ایران را می رساند و به مذاکره کنندگان ما و دیپلماسی کشور قوت می بخشد چرا که گواه آن است که تحریم باشد یا نباشد، قادریم اقتصاد کشور را به خوبی اداره کنیم و این همان اقتصاد مقاومتی است.

وی اظهارداشت: همانطور که توانمندی های اقتصادی، پشتوانه دیپلماسی کشور است، دیپلمات های ما نیز باید به دنبال بازاریابی های جدید و کمک به اقتصاد کشور باشند. دولت تدبیر و امید در همین شرایط تحریم توانمندی خود را در اداره اقتصاد کشور نشان داد و تولید گندم، صادرات غیر نفتی، صنعت خودروسازی و بخش های دیگر از اقتصاد کشور در همین شرایط رشد خوبی داشته اند.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: البته هنوز همه بخش های اقتصاد به حرکت در نیامده اند چرا که در بورکراسی کشور سوء استفاده های فراوانی را شاهد بودیم که دست و پای کارافرینان ما را بسته است.

نهاوندیان با اشاره به برخی درخواست ها در خصوص وضعیت بانکها در کشور و کارمزد بانکی گفت: کاملا با شما موافق هستم که باید سود بانکی کاهش یابد اما باید ببینیم در بانک ها چه خبر بوده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری تصریح کرد: اگر به همت شما کارآفرینان و مردم و تلاش دولت، تورم مهار شده است این باید از طرف همه به عنوان عزم دولت در بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور مطرح و تشریح شود و همه با هم برای تداوم این روند همفکری و همکاری کنیم.

نهاوندیان با بیان اینکه اگر فعالان اقتصادی به دولت کمک نکنند غیر ممکن است که بتوانیم در جلسات خودمان در دولت همه مشکلات را حل کنیم، گفت: فقط با همدلی می توان مشکلات را حل و فصل کرد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه توزیع صحیح منابع باید در فرهنگ عمومی ما جایگاه خود را بیابد، اظهار داشت: این حرف را در جمع فعالان اقتصادی صریحتر می توانم بگویم که آیا منابع حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی خردمندانه توزیع شد و آیا به تولید کمک کرد؟ دلیل این مساله آن بود که در بخش دیگر یک مطالبه عمومی و تعهدی برای دولت ایجاد شده بود که مدیریت آن به صبر و همدلی نیاز دارد.

نهاوندیان خاطر نشان ساخت: این دولت به عنوان نمونه یک فرصت پیدا کرد تا به یک حوزه عمومی مثل نظام سلامت، رقمی را که می توان آن را در مقایسه با ارقامی که به عنوان یارانه پرداخت می شود، ناچیز توصیف کرد، تزریق کند که این اقدام با همت وزارتخانه های بهداشت و رفاه به یک افتخار ملی برای کشور تبدیل شد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه مشکلات را نمی شود یک شبه حل کرد و دولت نیز نمی تواند به تنهایی بر مشکلات فائق آید، گفت: اگر همه با هم باشیم و از چنین فرصت هایی برای برنامه ریزی های بلند مدت و حل مشکلات کشور استفاده کنیم، می توان از موانع عبور کرد.

نهاوندیان شرایط کنونی را فرصتی برای حل مشکلات تاریخی کشور دانست و اظهارداشت: امروز دولتی برسرکار امده که به جد اعتقاد دارد باید کار را به مردم واگذار کرد و حرف و نظر خود را با منطق و زبان دیپلماسی در دنیا به پیش برد و باید از این فرصت استفاده کنیم.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه دیپلماسی کشور باید حامی فعالان اقتصادی بخش خصوصی باشد، تصریح کرد: بخش خصوصی نیز باید فرصت های اقتصادی ایران را در معرض دید جهانیان قرار دهد و تشکل های اقتصادی کشور در این زمینه وظیفه جدی بر عهده دارند.

نهاوندیان در ادامه با بیان اینکه ظرفیت های قم در سطح ملی و استانی ممتاز است، گفت: در سفرهایی که به قم داشتم و با افراد مختلف صحبت کردم همه به این نکته اذعان داشتند که چهره قم عوض شده است.

رییس دفتر رییس‌جمهوری با بیان اینکه عزم دولت برای آبادانی قم جدی است، اظهار داشت: این که اولین راه آهن سریع السیر کشور از مسیر قم اجرایی شود، نشان از عزم جدی دولت برای توسعه استان دارد.

نهاوندیان تصریح کرد: ظرفیت نیروی فرهیخته ای که در قم وجود دارد در کمتر استانی نظیر دارد.

رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه به افق های روشن پیش رو مطمئن هستم، گفت: شما به اشتیاق و تعداد سفرهای هیات های اقتصادی و تجاری خارجی که در یکسال گذشته به ایران رفت و آمد داشته اند و ارزیابی که آنها در همین شرایط تحریم از اقتصاد ایران داشته اند توجه کنید.

نهاوندیان تصمیم رییس جمهوری را برای بررسی وضعیت آن دسته از فعالان اقتصادی که دارای معوقات بانکی هستند اما در این زمینه مقصر نیستند، مهم و شجاعانه توصیف کرد و گفت: ان‌شاءالله به زودی مشکلات این دسته از فعالان اقتصادی برطرف می شود و از سوی دیگر دولت عزم جدی دارد که با توجه به تصریح قانون برنامه پنجم، مقررات مزاحم کسب و کار را شناسایی و برطرف کند.

رییس دفتر رییس‌جمهوری اضافه کرد: پیش از این به این بخش از قانون کم توجهی می شد اما در دولت جدید جلسات کمیته ای که مسوول شناسایی قوانین مزاحم کسب و کار است با حضور خانم دکتر امین زاده و به طور جدی و مرتب جلسه دارد و دولت پیشنهادات این کمیته را به طور جدی مورد توجه قرار می دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز