خبرگزاری کار ایران

با تأکید روسای جمهوری ایران و قزاقستان:

حجم مبادلات اقتصادی ایران و قزاقستان ۵ برابر می شود

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۱۳۳

ما خواهان گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه دانشگاهی و توریسم و گردشگری هستیم. همچنین با توجه به اینکه ایران و قزاقستان دارای منابع نفتی هستند، همکاری‌های علمی و فنی و سرمایه‌گذاری در این زمینه مورد بحثقرار گرفت.

روسای جمهوری ایران و قزاقستان روز سه‌شنبه اعلام کردند که مصمم‌ هستند حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را به ۵ برابر میزان کنونی افزایش دهند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسملمین حسن روحانی و نورسلطان نظربایف با حضور در جمع خبرنگاران گفتند: افزایش ۵ برابری حجم مبادلات دو کشور با تصمیمات امروز و تصمیمات تکمیلی وزرا اجرا و عملی خواهد شد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته این چهارمین دیدار روسای جمهوری دو کشور گفت: در این دیدار، درباره راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی، کشاورزی، معادن و صنایع و سرمایه‌گذاری بازرگانان ایران در قزاقستان و متقابلا سرمایه‌گذاری بازرگانان قزاقستانی در ایران، روابط پولی و بانکی و آینده اتحادیه گمرکی با ایران بحثشد.

وی افزود: ما خواهان گسترش همکاری‌های دو کشور در عرصه دانشگاهی و توریسم و گردشگری هستیم. همچنین با توجه به اینکه ایران و قزاقستان دارای منابع نفتی هستند، همکاری‌های علمی و فنی و سرمایه‌گذاری در این زمینه مورد بحثقرار گرفت.

رییس جمهور به مسایل جهانی و منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: منطقه ما دارای معضلات فراوانی از افغانستان تا فلسطین است که حل و فصل این معضلات و رسیدن به ثبات پایدار، همکاری نزدیک ایران و قزاقستان در این عرصه‌ها را ضروری می‌سازد.

روحانی با اشاره به مذاکرات ایران با ۱ + ۵ تصریح کرد که در این دیدار درباره مذاکرات و انتظارات ایران از این مذاکرات گفت‌وگو کردیم. قزاقستان به عنوان کشور دوست و برادر، پیوسته از ایران حمایت کرده است.

رییس جمهور به مباحثمحیط زیست و امنیت دریای خزر اشاره کرد و افزود: ما مذاکرات مفصلی در این زمینه داشتیم و قرار است وزرای خارجه دو کشور تا قبل از برگزاری اجلاس آستاراخان روسیه، در باره این مباحثگفت‌وگو و تبادل نظر کنند.

روحانی در جواب سوال خبرنگار قزاقستانی درخصوص چگونگی افزایش مبادلات تجاری دو کشور گفت: اجرای سرمایه‌گذاری‌های مشترک، گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های کشاورزی، انرژی، معدن و گردشگری قادرند حجم مبادلات دو کشور را تا ۵ برابر افزایش دهند.

رییس جمهور بازگشایی خط آهن قزاقستان به ایران را تحولی بزرگ خواند و گفت که این خط راه آهن که شمال را به جنوب متصل می‌کند، حجم انتقال کالا میان دو منطقه را به شدت افزایش خواهد داد.

رییس جمهور قزاقستان نیز با اشاره به مذاکراتش با روحانی گفت که ما تقریبا در همه زمینه‌ها با رییس جمهوری ایران گفت‌وگو داشتیم. نفت و گاز، کشاورزی، حمل و نقل و معادن، بانکی و مالی تا مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی در این گفت‌وگوها مورد بحثقرار گرفت.

نورسلطان نظربایف اظهار داشت: هر دو کشور مصمم هستند حجم مبادلات تجاری دوجانبه را ۵ برابر سازند و در کنار آن آغاز به کار خط آهن قزاقستان – ترکمنستان که شمال را به خلیج فارس متصل می‌کند، می‌تواند منطقه را متحول سازد.

وی به نزدیکی مواضع سیاسی دو کشور در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت و گفت: قزاقستان در این دوره برای کرسی نماینده غیردائم شورای امنیت نامزد شده است و خواهان حمایت ایران از این نامزدی هستیم.

رییس جمهور قزاقستان افزود: ما در مجموعه خواهان گسترش همه جانبه روابط با ایران هستیم.

نظربایف همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نقش قزاقستان در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ گفت: امیدواریم مذاکرات پیش رو هر چه زودتر به نتیجه برسد تا به این ترتیب ایران بویژه در زمینه نفت و گاز به جایگاه واقعی خود دست یابد و قزاقستان از هیچ حرکتی برای پیشبرد و نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات دریغ نخواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز