خبرگزاری کار ایران

روحانی پیش از عزیمت به آنکارا:

برنامه دولت تدبیر و امید، توسعه و تحکیم روابط با همسایگان بویژه ترکیه است

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۶۰۲

توسعه روابط ایران و ترکیه برای منطقه، مهم و دارای آثار و برکات خوبی خواهد بود / در کمیسیون عالی مشترک دو کشور، مسایل مهم در سطح عالی و همه جانبه بررسی می‌شود

رئیس جمهور تصریح کرد که یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید، توسعه و تحکیم روابط با همسایگان بویژه ترکیه است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیش از سفر به آنکارا در فرودگاه مهرآباد تهران و در گفت‌وگو با خبرنگاران، ترکیه را یکی از کشورهای مهم منطقه و همسایه غربی ایران برشمرد و گفت: خوشبختانه دو کشور دارای روابط خوب سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستند و در دولت تدبیر و امید نیز یکی از برنامه‌ها توسعه و تحکیم روابط با همسایگان به ویژه ترکیه است.

وی تصریح کرد: از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید برنامه‌هایی برای تبادل نظر و سفر مقامات دو کشور ایران و ترکیه پایه‌ریزی شد که سفر رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه به تهران در راستای همین برنامه‌ها انجام شد و سندهای همکاری مهمی برای توسعه در آن سفر به امضا رسید که در سفر به آنکارا مباحثرا دنبال کرده و مورد تبادل نظر قرار خواهیم داد تا به انجام برسد.

رئیس جمهور افزود: در سفر به ترکیه روابط دوجانبه و همکاری‌های اقتصادی به ویژه در زمینه انرژی شامل نفت، گاز و برق مورد تبادل‌نظر قرار خواهد گرفت و اسنادی نیز در زمینه‌های راه، امور گمرکی، صنعت گردشگری، امور فرهنگی، امنیتی و سیاسی به امضا می‌رسد.

روحانی تاکید کرد: در سفر نخست وزیر ترکیه به ایران توافق شد که سطح روابط دو کشور به لحاظ کیفی ارتقا یابد و در سفرهای هیات‌های عالی رتبه دو کشور، کمیسیون عالی مشترکی یا به عبارتی هیات دولت مشترکی متشکل از وزرای ایران و ترکیه تشکیل شود که مسائل مهم دو کشور را در سطح عالی و همه جانبه بررسی کند.

وی گفت: در این سفر اولین نشست مشترک کمیسیون عالی دو کشور با هدف توسعه همه جانبه روابط برگزار خواهد شد.

رییس‌جمهوری با بیان این مطلب که مردم ایران و ترکیه واقفند این دو کشور در موقعیت ژئوپلتیک بسیار مهمی قرار دارند که دریای عمان و دریای سیاه یا به عبارتی اقیانوس هند و اقیانوس اطلس را به هم وصل می‌کنند، تاکید کرد: توسعه روابط ایران و ترکیه برای منطقه مهم و دارای آثار و برکات خوبی خواهد بود.

روحانی مسائل منطقه ای از جمله تحولات در عراق و سوریه را از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو میان مقامات ایران و ترکیه دانست و گفت: خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد تحولات مثبتی در این کشورها هستیم.

وی مربوط به شمال آفریقا، کل خاورمیانه و فلسطین را از دیگر موضوعاتی برشمرد که مقام‌های دو کشور درباره آنها تبادل نظر خواهند کرد.

روحانی در ادامه تصریح کرد: یکی از اهدافی که جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دنبال می‌کند مبارزه با خشونت، تروریسم و افراطی‌گری است و در این سفر با مقامات کشور دوست و همسایه‌مان ترکیه در خصوص راه‌های مبارزه و ریشه‌کن کردن آنها تبادل نظر خواهیم کرد.

رییس جمهوری را در این سفر دو روزه وزیران خارجه، راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد، رییس دفتر رییس جمهوری و رییس کل بانک مرکزی و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری همراهی می‌کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز