خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در همایش روز بزگداشت شهدا:

باید منافع انقلاب را بر منافع شخصی ترجیح دهیم / شرایط دولت آسان نیست

asdasd
کد خبر : ۱۵۲۲۵۵

بخشی از هویت یک ملت مربوط به جهاد و ایستادگی آن ملت است / امروز باید منافع انقلاب را بر منافع شخصی ترجیح دهیم / شرایط دولت آسان نیست، اما ما در این شش ماه در حد توان خود قدم‌هایی را برداشتیم.

رییس‌جمهور گفت: همه باید قدردان راه و خون شهدا باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی در همایش ملی روز بزرگداشت شهدا صبح امروز در تالار وزارت کشور برگزار شد، گفت: روز شهید یعنی روز ایثار، فداکاری، مقاومت و ایستادگی در برابر تجاوز و یعنی روز عزت، سربلندی و نه تنها برای خانواده بلکه برای یک ملت و تاریخ است.

وی با گرامیداشت روز شهید خاطر نشان کرد: از خانواده بزرگ ملت می خواهیم قدردان راه و خون شهیدان وهمه ایثارگران و آرمانها باشند و در مسیر دست یابی به اهداف آنها باشد.

رئیس جمهور با بیان این که بخشی از تاریخ هر ملتی را جنگها، دلاوری ها و ایستاد گی‌های آن ملت نشان می دهد، خاطر ‌نشان کرد: بخشی از هویت یک ملت مربوط به جهاد و ایستادگی آن ملت است و حتی اگر اسطوره ای برای ایستادگی و جنگ نداشته باشند آن را می آفرینند.

روحانی با اشاره به اسطوره هایی مانند، رستم و اسفندیار اظهار داشت: خلق این اسطوره‌ها برای جهاد، دلاوری، رزم و جنگ و ایستادگی است. اما برخی از ملتها نیاز به اسطوره های تخیلی ندارندو نمونه های واقعی و اعلایی دارند که هر یک ازآنها می‌تواند برای ما سرمشق باشد.

وی ادامه داد: در تاریخ ایران تا همین ۱۵۰ سال اخیر در مقاطع حساس شهیدان نقش بزرگی در حرکت تاریخی و پیروزی‌های بزرگ داشتند، اگر مشروطه، به مقاومت تنگستان، قیام جنگل بنگریم خون و نقش شهید و ایثارگران پررنگ است.

روحانی با تاکید بر این که انقلاب اسلامی زمانی اوج گرفت که از خون شهیدان رنگین شد، به حمله ساواک به مدرسه فیضیه در فروردین ۱۳۴۲ اشاره کرد و اذعان داشت: در هر مقطعی که انقلاب ما اوج گرفت مشاهده می کنیم که دلاوران به صحنه آمدند، خون خودرا تقدیم کردند که نمونه آن ۱۵ خرداد، ۱۷ شهریور، ۲۱و۲۲ بهمن است.

رئیس جمهور با بیان این که بعد از انقلاب اسلامی نیز بزرگان تقدیم راه انقلاب شده اند، تصریح کرد: دفاع مقدس و آنچه که در ۸ سال اتفاق افتاد حال و هوای دیگری با آنچه که در همه مقاطع صوت گرفت دارد. من کم و بیش اگر در متن این حوادثنبودم درحاشیه آنها حضور داشتم و می دانم که حال و هوای این ۸ سال متفاوت بود.

رئیس دولت یازدهم با اشاره به مشکلات ایران در سالهای ابتدای انقلاب ابراز داشت: ما یک ملت تازه انقلاب کرده بودیم که صدها مشکل طبیعی داشت و قصد تجاوزی را به کشوری نداشتیم، اما ناگهان و مظلومانه مورد تهاجم گسترده قرار گرفتیم و این با ترور و کشتار در خیابان فرق می کند.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود در همایش ملی روز بزرگداشت شهدا که صبح امروز در تالار وزارت کشور برگزار شد با اشاره به آغاز جنگ گفت: در ۳۱ شهریور ۵۹ که همه آماده می‌شدند تا فرزندان‌شان را به مدرسه بفرستند و برخی در حال کشاورزی، برخی در حال آماده شدن برای رفتن به حج بودند و در یک ماه حرام حضور داشتیم صدامیان جنگ را آغاز کردند و یک مرتبه از همه جهت حمله آغاز شد و ما گفتیم چرا؟ مگر علیه عراق چه کردیم؟ وی با بیان اینکه در آن زمان نیروی مسلح آماده و درستی نداشتیم، خاطرنشان کرد: تازه در حال سامان دادن ارتش بودیم و بزرگترین فرماندهان‌مان درجه‌شان سرگردی و سروانی بود یعنی افسران جوان ما فرماندهان جنگ ما شدند و از سویی، سپاه نیز حالت نظامی نداشت و تازه تاسیس شده بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این ملت و رزمندگانش مظلوم بودند، تصریح کرد: شهید، شهادت و ایثار نقطه اوج یک ملت است و ما امام، یک ملت این جوانان ایثارگر و لطف خدا را داشتیم، اما تمام دنیا پشت سر این متجاوز آمدند و کجا را سراغ دارید که شرق و غرب پشت سر متجاوز بیاید و کسی طرف مظلوم نیاید.

روحانی با بیان اینکه باید در برابر خانواده‌های ایثارگر و شهدا به خاطر تواضع آنان سر تعظیم فرود آوریم، اذعان داشت: ما مظلومانه ایستادیم و جنگیدیم و ایستادگی کردیم و اینجا عظمت رزمندگان، خانواده‌هایشان، جانبازان و آزادگان‌مان روشن‌تر می‌شود که با دست خالی ایستادیم و خدا این ملت مظلوم ایثارگر را پیروز کرد.

وی ادامه داد: وحدت و ایمان این ملت، اطاعت در برابر رهبری ایستادگی و روح بلند امام و اعتقاد مردم به امام و بالاتر از همه اعتقاد مردم به نصرت الهی کمک‌مان کرد.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما باید وحدت و انسجام‌مان را حفظ کنیم، افزود: اشکال ندارد احزاب سیاسی داشته باشیم، جناح‌ها با یکدیگر رقابت کنند اما وقتی بحثمنافع ملی، امنیت ملی و دفاع از کشور است حزب و جناح معنی ندارد و همه باید یک صدا باشیم و اختلافی که به تضارب آراء کمک کند، خوب است اما اختلافی که به نزاع منجر شود ناپسند است.

روحانی با تاکید بر اینکه شهید و خانواده شهید به هیچ حزبی تعلق ندارند، بیان کرد: همه شهدا، ایثارگران و جانبازان متعلق به همه ملت هستند.

حسن روحانی در ادامه سخنان خود در همایش ملی روز بزرگداشت شهدا اظهار داشت: تمام مردم در برابر خانواده‌های ایثارگران ادای احترام می‌کنند و این نشان از بزرگی مردم ما دارد. وی با تاکید بر اینکه ایثار یعنی از منافع خود برای ارزش‌ها و آرمان‌ها عبور کردن، ‌گفت: در دوران جنگ، ملت ما با همه مظلومیت دفاع کرد، هر‌چند تعدادی عملیات تهاجمی داشتیم، اما عملیات‌های بزرگ و سرنوشت‌ساز ما بعد از سال اول جنگ شروع شد که از جمله آن شکست حصر آبادان و فتح‌المبین بود.

روحانی با تاکید بر اینکه امروز برای غلبه بر مشکلات و گذر از پیچ‌وخم‌ها نیاز به روحیه ایثار داریم، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم دل رهبر ما شاد شود و از همه بالاتر رضای خداوند را داشته باشیم، باید ایثار و فداکاری کنیم و از منافع خود برای آرمان‌های بزرگ بگذریم و در خط مقدم این ایثار شما خانواده‌های عزیز و بزرگوار شهدا و ایثارگران هستید.

رئیس‌جمهور ادامه داد: نتیجه پیروزی ما در جنگ، قدرت ایثار و مقاومت ما بود و امروز هم اگر بدخواهان ما ببینند ما منسجم و یک پارچه هستیم عقب‌نشینی می‌کنند، چراکه در جنگ این سلاح نیست که پیروز می‌شد و بلکه انسان‌ها هستند و در واقع جنگ تقابل سلاح‌ها نیست، بلکه تقابل اراده‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیاز داریم که منافع انقلاب را بر منافع شخصی ترجیح دهیم و اگر روزی دشمن فکر می‌کرد که ایران ضعیف شده است و با حمله می‌تواند نظام را از بین ببرد، امروز برای آنها روشن است که قوی‌ترین کشور در منطقه جمهوری اسلامی ایران است و دنیا می‌داند که بدون اراده ایران صلح و ثبات در منطقه استقرار پیدا نخواهد کرد و این مسئله به خاطر شهدا و خانواده‌های آنان است.

رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه دولت وظیفه خود می‌داند نسبت به خانواده‌های ایثارگر هر آنچه در توان دارد انجام وظیفه کند، افزود: شرایط دولت آسان نیست، اما ما در این شش ماه در حد توان خود قدم‌هایی را برداشتیم و البته این وظیفه ماست و امیدواریم در آینده قدم‌های بلندتری را برداریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز