خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری:

دشمن می خواهد در موضوع حقوق بشر ما را زمین گیر کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۴۷

امروز پیش تازی انقلاب اسلامی در برابر غرب جنبه باطل السحری دارد / منشور حقوق شهروندی را باید بسیجیان بنویسند ما مدعی آن هستیم و می‌بایست قبل از دیگران آن را تهیه می‌کردیم.

وزیر دادگستری گفت: بیشتر فشارهایی که روی ما می‌آید بحثحقوق بشر است، می‌خواهند در این حوزه ما را زمین گیر کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی پورمحمدی در جمع حقوقدانان بسیجی در سالن شیخ انصاری دانشگاه تهران با تبریک ایام دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: انقلاب اسلامی با قدرت و عزت حیات خود را ادامه داده و از آرمان‌ها و منافع پیروان خود و حقوق همراهان خود دفاع کرد.

وی با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار بزرگ است در توضیح آیه «قل جاءالحق و ذهق الباطل»، اظهار داشت: این آیه عنوان ممتاز و شعار الهام بخش انقلاب ایران بود. انقلاب ایران با این شعار خود را تعریف می‌کند و روی معیار حق تأکید می‌ورزد. انتخاب شعار و آرم و تولید پیام و نوع تلخی مردم از حرکت خود جزو لطایف و ضرایف یک حرکت و از تفضلات الهی است. اینکه ما معتقدیم مسیرمان حق است بسیار بار مسئولیت ما را سنگین و افق نگاه‌مان را گسترده و البته میدان چالش و منازعه را زیاد می‌کند.

وی افزود: در روایات و ادبیات دینی ما کاربرد واژه حق بسیار زیاد است من در تحقیقی به عدد تقریبی ۲۰ هزار واژه در این مورد رسیدم و این نشان دهنده اهمیت این واژه است، شعارما هم همین است.

پورمحمدی اضافه کرد: امروز شاخص تمدن غرب مدنیت است. مدنیت بر مبنای حقوق انسان پی ریزی شده و می‌گوید که محور همه چیز انسان است. اما در انسان آنچه مهم است حقوق و شأن اوست. بنابراین محور مدنیت معاصر حقوق بشر و حقوق شهروندی است.

وی ادامه داد: انقلاب ما که خود را حق مدار و حق گذار می‌داند در نقطه کانونی مدنیت معاصر مدعی یک تئوری متفاوت است. ما با این شعار در کانونی‌ترین مدار گفتمانی جهان و در مرکز مقولات حاکم بر نظام تمدنی معاصر حضور یافته‌ایم.

رئیس پیشین سازمان بازرسی کل کشور تعریف دنیای معاصر از حق را ناقص توصیف کرد و افزود: آن‌ها در تعریف انسان محدود عمل کردند و به این ترتیب حق انسان را نیز محدود دیدند. ما چون معرفت و تعریفمان از انسان وسیع است، حق آن را نیز وسیع می‌گیریم. و معتقدیم دنیای معاصر حق انسان را ضایع کرده است. همه حرف ما با غرب در همین نقطه اساسی است.

وی ادامه داد: اگر ما صاحب فناوری هسته‌ای پیشرفته شدیم و در صنعت هوافضا حضور یافتیم، ابزار جدل گفتمانی از دست مدعیان گرفته ایم. این اتفاق باطل السحر است امروز انقلاب اسلامی به برکت مردمش ابزار باطل السحری، یعنی تعالی در حوزه حقوق را در اختیار گرفته و در حوزه اجتماعی دارای یک جامعه منسجم در حوزه سیاسی دارای یک نظام سیاسی و در حوزه علمی صاحب دستاوردهای بزرگ است. امروز پیش تازی انقلاب اسلامی در برابر غرب جنبه باطل السحری دارد.

سخنران مراسم حقوقدانان بسیجی خاطرنشان کرد: آمار می‌گویند بیش از صد هزار نفر فارغ التحصیل و در حال تحصیل حقوق داریم و تا به امروز بیش از ۶۰ هزار نفر پروانه وکالت گرفته‌اند، اما این عرصه هنوز جای زیادی برای فعالیت و تحرک دارد. رسالت ما سنگین است و امروز متخصصان حقوق با عملکرد خود نه فقط از حق ملت بلکه از حق نظام باید دفاع کنند، ما باید افق مأموریتیمان را بشناسیم.

پورمحمدی افزود: بیشتر فشارهایی که روی ما می‌آید بحثحقوق بشر است. می‌خواهند در این حوزه ما را زمین گیر کنند. از سویی عدالت یعنی اجرای حق در جامعه و انتظار جامعه ما از حقوقدانان بسیار بالاست و با اضافه شدن وصف بسیجی امتیاز بیشتری دارند. ما در این عرصه جسارت و حضور قدرتمندانه می‌خواهیم.

وی تأکید کرد: منشور حقوق شهروندی را باید بسیجیان بنویسند ما مدعی آن هستیم و می‌بایست قبل از دیگران آن را تهیه می‌کردیم. ما باید در این حوزه صاحب دقت تبیین و استدلال باشیم و با مبانی دقیق حضور یابیم. در این حوزه البته ضعف‌های زیادی داریم که خود به آن آگاهیم، بسیاری از حقوق مردم ما در کشاکش‌ها ضایع می‌شود باید اقرار به ضعف کنیم و با قوت‌هایمان آن را جبران نماییم.

وزیر دادگستری حقوقدانان بسیجی را به تلاش برای تعریف حوزه فعالیت خود در جهت همکاری با وزارت دادگستری دعوت کرد و با تأکید بر لزوم کدگذاری روی پرونده‌ها برای جلوگیری از تکرار در روندهای قضایی، اظهار داشت: باید ببینیم چرا ما این همه پرونده داریم؟ چرا این همه نقض قانون داریم؟ چرا ما این همه با هم دعوا می‌کنیم؟ چرا باید اجازه دهیم این همه مسئله ساخته شود؟ ما با چه کسی مسابقه گذشته‌ایم؟ آیا با جرم مسابقه گذاشته‌ایم هر کس با جرم مسابقه بگذارد قطعا بازنده است. راه صحیح آن است که این حوزه را کنترل کنیم و جریان حقوق دانان بسیجی باید در این عرصه ورود کند و ببیند چقدر می‌توانند به کاهش جرم و کاهش پرونده‌ها کمک کند.

وی با مقایسه پرونده‌های اختلاس چند صد میلیونی با مبالغ اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، گفت: آیا باید به این نتیجه رسید که گروه اول آفتابه دزد هستند. گاهی می‌بینیم که اختلاس‌های چند صد میلیون تومانی با نظایر آن‌ها با مبالغ نجومی قابل مقایسه نیست. به هر حال باید عیب خود را بپذیریم تا به پشتوانه آن مشکل را حل کنیم.

مصطفی پورمحمدی در پایان میدان توافق هسته‌ای از بعد حقوقی را میدانی سخت توصیف کرد و افزود: باید در این حوزه قدرت چانه زنی پیدا کنیم و قدرت توانایی ایستادن بیابیم. ما باید روی متن پیش نویس متمرکز شویم و این کارشما حقوقدانان است. باید پیشنهادهای بدیل ارائه کنیم و قدرت برابری و هماوردی پیدا کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز