خبرگزاری کار ایران

رخشانی مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد:

تا زمانیکه آموزش و پرورش درست نشود هیچ ساختار اجرایی درست نخواهد شد/ ۱۰ هزار کلاس درس در خوزستان نیازمند بازسازی است/ انعقاد تفاهم نامه برای جمع آوری مدارس سنگی/ به کارگیری ۲۵ درصد تجهیزات خریداری شده در کشور در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۶۹۷

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: آموزش و پرورش موضوع مهمی است و تا زمانیکه ما آموزش و پرورش خود را اصلاح نکنیم هیچ کدام از ساختارهای اجرایی و اداری اصلاح نخواهند شد؛ ما خود را ملزم می‌دانیم که به خوزستان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اهواز، مهرالله رخشانی مهر امروز دوشنبه ۲۵ فروردین ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت ویدئو کنفرانس در اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش موضوع مهمی است و تا زمانیکه ما آموزش و پرورش خود را اصلاح نکنیم هیچ کدام از ساختارهای اجرایی و اداری اصلاح نخواهند شد؛ ما خود را ملزم می‌دانیم که به خوزستان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه همه کشورهای توسعه یافته کار خود را از آموزش و پرورش ایجاد کردند، افزود: مهمترین رکن آموزش و پرورش نیروی انسانی است که حتی اکنون نیز که مدارس تعطیل هستند مشغول کار بوده و شعار " آموزش تعطیل نیست" را به خوبی نمایش دادند.

رخشانی مهر فضای آموزشی و تجهیزات را از دیگر فاکتور های مؤثر در امر آموزش عنوان کرد و گفت: تا زمانی که فضای مناسب در اختیار دانش آموز و معلم قرار نگیرد نباید انتظاری برای بهبود کیفیت داشته باشیم انسان های بزرگ در فضاهای بزرگ پرورش پیدا می کنند ما نیز تلاش می کنیم تا به روند ساخت و ساز و تامین امکانات مورد نیاز فضاهای آموزشی سرعت ببخشیم.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد پروژه های نیمه تمام فعال و در حال پیشرفت فیزیکی هستند، عنوان کرد: در مقایسه آماری پروژه های تحویلی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ شاهد رشد تحویل پروژه ها به ادارات آموزش و پرورش هستیم.

وی سال ۹۸ را با وجود بحران سیل برای استان خوزستان در امر ساخت و ساز و تجهیز و نوسازی مدارس، ویژه دانست و خاطرنشان کرد: بیش از ۱۳۰۰ کلاس درس در سال ۹۸ در خوزستان به اداره کل آموزش و پرورش تحویل داده شد که اتفاق بسیار خوبی برای این استان است.

رخشانی مهر با اشاره به رشد قابل توجه تعداد خیرین مدرسه ساز خوزستان در سال ۹۸، بیان کرد: خوزستان توانست در همایشی که در سال ۹۸ برای جمع آوری کمک های خیرین برای کمک به خسارت های ناشی از سیل برگزارشد، از مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان جمع آوری شده رقم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد و براساس ان بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در پروژه‌های خیرساز تعهد ایجاد کند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه نگاه ما صرفا یک نگاه مادی و جمع آوری اعتبارات برای ساخت مدرسه نیست؛ بلکه نگاه ما به فرهنگ سازی و توسعه فرهنگ ایثارگری است، عنوان کرد: تعداد خیرین در سال ۹۷ در خوزستان ۲۰۰ نفر بوده است که این رقم در سال ۹۸ به ۳۵۰ نفر رسیده است که نشان دهنده توجه ویژه در این امر و عملکرد خوب دولت در انجام تعهدات خود بوده است.

رخشانی مهر ادامه داد: در پروژه های مشارکتی که بخشی از آن توسط خیرین و بخشی توسط دولت تامین می‌شود اگر ما به تعهدات خود به موقع عمل نکنیم خیرین نیز حضوری مستمر نخواهند داشت.

وی اشاره کرد: اعتبارات ما در پروژه های مشارکتی در سال ۹۸ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۹۹ این عدد به ۳ هزار و ۳۵ میلیارد تومان رسیده است که با توجه به رشد جدید اعتبارات امیدواریم موجب تشویق خیرین در پروژه های پیش رو باشد.

 رخشانی مهر تحویل ۱۳۳۱ کلاس درس در سال ۹۸ را یک رکورد عنوان کرد و گفت: توجه به مدارس سیل زده و انجام تعمیرات جزئی و اساسی در کوتاهترین زمینه ممکن و همچنین ساخت پروژه های جدید در مناطق سیل زده نیز یک رکورد محسوب می‌شود.

رییس سازمان‌نوسازی مدارس کشور خاطرنشان کرد: توجه به منطقه زلزله زده مسجدسلیمان با حضور خیرین و تأمین منابع دولتی برای ۶۰ آموزشگاه خسارت دیده یک اتفاق خارق العاده بود که همکاران ما در خوزستان آن را رقم زدند.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش از مشارکت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی خیرین کشور در امر مدرسه سازی خبر داد و گفت: سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه مدرسه سازی از خیرین کمک گرفتیم در صدد هستیم این عدد را در سال ۹۹ افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در خوزستان ۱۱۱ میلیارد تومان تعهد خیرین بود، اشاره کرد: با پرداخت به موقع تعهدات دولت در پروژه های مشارکتی و استفاده از ظرفیت رسانه ها سعی می کنیم تا علاقمندی خیرین را به حوزه مدرسه سازی بیشتر کنیم.

رخشانی مهر ادامه داد: بسته ای تحت عنوان بسته تحولی مشارکت‌های مردمی تهیه و به تایید وزارت آموزش و پرورش رسیده است که در آن راهکارهای درگیر شدن بیشتر مردم در امر مدرسه سازی مورد بررسی قرار گرفته است؛ همچنین تصمیم گرفتیم تا گردهمایی خوزستانی های مقیم مرکز را برای جلب مشارکت های بیشتر در این امر برگزار کنیم.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اینکه سال ۹۸ برای خوزستان سال پرزحمتی بود، تصریح کرد: در زلزله مسجدسلیمان ۶۰ مدرسه آسیب دیدند که از این تعداد ۴۰ مدرسه به اتمام رسیده است و با شروع سال تحصیلی ۹۸ به بهره برداری رسیدند؛ همچنین ۴ پروژه خیرساز ۶ کلاسه نیز در حال ساخت است ۵ مدرسه نیز مقاوم سازی می شوند که از این تعداد سه مدرسه به اتمام رسیده و دو پروژه دیگر حداقل تا دو ماه آینده به بهره برداری خواهند رسید، همچنین ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات نفت برای تعمیرات اساسی مدارس مناطق سیل زده تخصیص یافت.

 رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور در خصوص تفاهم‌نامه‌ای که اخیراً میان استانداری خوزستان و سازمان نوسازی مدارس کشور منعقد شده است، عنوان کرد :این تفاهم نامه اولین تفاهم‌نامه‌ای است که میان سازمان نوسازی مدارس و استانداران مبادله شده این روند برای دیگر استان ها نیز ادامه دارد براساس این تفاهم نامه مقرر شد حدود ۱۰ هزار کولر گازی، دوهزار آبسردکن با برآورد ۱۸۵ میلیارد تومان به صورت مشارکتی ۵۰ درصد از سهم نوسازی مدارس و ۵۰ درصد از سهم استانداری خوزستان، تامین شود.

وی ادامه داد: برای مناطق عشایری و جمع آوری مدارس سنگی در ایذه و باغملک نیز یک تفاهم نامه مشترک ۵۰ درصدی که در مجموع ۵۰ میلیارد تومان اعتبار سهم ما و استان خوزستان خواهد بود منعقد کرده‌ایم که بتوانیم بخشی از مشکلات مدارس سنگی منطقه را هر چه زودتر حل کنیم.

 رخشانی مهر تاکید کرد: حدود ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی هستند که از این تعداد ۱۸ درصد نیازمند مقاوم سازی ۱۲ درصد نیازمند تخریب و بازسازی، و در استان خوزستان نیز حدود ۱۰ هزار کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند که متناسب با اعتبار های دریافتی در حال ساماندهی است.

وی گفت: در جریان سیل، ۷۸ مدرسه در استان خوزستان نیازمند تعمیرات اساسی شد که ۳۶ مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی و در مجموع ۴۵۸ کلاس درس نیازمند تعمیرات جزئی، اساسی و تخریبی بودند. برآورد خسارت ناشی از سیل حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بود؛ همه کلاس های آسیب دیده در مهرماه سال ۹۸ به اداره کل آموزش و پرورش تحویل داده شد و پروژه های تخریب نیز در دستور کار قرار گرفته است که بخشی از آنها تخریب و بخشی دیگر با پیشرفت فیزیکی خوب در دست اجرا است.

رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به بکارگیری ۲۵ درصد تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی کشور در خوزستان، خاطرنشان کرد: بیش از ۱۱۴ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات طی سال ۹۸ در خوزستان هزینه شده است و همه تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی را شامل می شود که این عدد در مقایسه با ۴۰۰ میلیارد تومان کشوری عددی قابل توجه است یعنی ۲۵ درصد تجهیزات خریداری شده کشور در استان خوزستان به کار گرفته شده است. در مناطق سیل زده نیز حدود ۴ میلیارد تومان بابت بازگشایی مدارس هزینه شده است.

رخشانی مهر در خصوص زمان اتمام جمع آوری کلاس های کانکسی، یاد آور شد: برای جمع‌آوری کلاس های کانکسی برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته است. در سال ۹۷، ۳۱۱ کلاس کانکسی وجود داشت که اکنون همه آنها جمع آوری و مدارس احداثی جایگزین آنها شده است البته نمیتوان این کار را برای کل کشور انجام داد؛ چرا که اگر حادثه یا اتفاق پیش بینی نشده ای رخ دهد دوباره ناچار به استفاده از کانکس خواهیم بود.

وی افزود: دی ماه سال گذشته ۵۰ کانکس برای مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان تهیه و ارسال شد همچنین برای استان لرستان نیز ۹۰ کانکس ارسال شد بنابراین از استانها خواهش کردیم با توجه به شرایط اقلیمی برنامه ریزی کنند. جمع آوری کلاس های کانکسی در مناطق عشایری نیز شدنی نیست، چون عشایر کوچ کرده و جابجا می‌شوند پس ناچار هستیم از کلاس های درس کانکسی استفاده کنیم.

 رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه چهار درصد کلاس‌های درس کشور با بخاری نفتی گرم می شوند، گفت: ۵۷۰ هزار کلاس درس در کشور داریم که از این تعداد ۲۴ هزار کلاس با بخاری نفتی گرم می‌شوند و حدود ۶۱ هزار کلاس درس با بخاری گازی و مابقی دارای سیستم های استاندارد هستند از سال ۹۲ به بعد تصمیم گرفته شد که سیستم های غیر استاندارد جمع آوری شوند در سال گذشته ۵۰ هزار سیستم غیر استاندارد جمع آوری شده و به جای آنها از سیستم‌های استاندارد استفاده شده است.

انتهای پیام/
مریم جم
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز